Pages

Selasa, 10 Ogos 2010

[AK30903] Kuliah 3

Transient image adalah imej yang wujud dalam fikiran khalayak [dalaman dan luaran] sesebuah organisasi terhadap fungsi, kemampuan dan faedah organisasi terhadap khalayak. Manakala, Corporate Reputation pula adalah penilaian umum yang dilakukan oleh khalayak terhadap sesebuah organisasi dalam tempoh tertentu. Isu yang dikaitkan dengan keupayaan organisasi menjalankan fungsinya terhadap khalayak boleh menjadi sebab mengapa imej sesebuah organisasi dipandang tinggi atau sebaliknya. Pengalaman khalayak berurusan dengan organisasi juga boleh menjadi kayu ukur untuk menilai sejauhmanakah prestasi organisasi dapat dinilai sebagai baik atau sederhana.

Berpandukan fakta yang anda sahihkan daripada sumber yang betul, kenalpasti SATU [1] organisasi dan huraikan Transient Image dan Corporate Reputation organisasi berkenaan.

71 ulasan:

  1. Salam 1 Malaysia pembuka bicara...:)
    Seperti apa yang telah kita pelajari di kelas tadi, imej merupakan bentuk fizikal atau luaran sesuatu yang kadangkala tidak menggambarkan langsung aspek dalamannya. Namun, khalayak seringkali beranggapan bahawa imej yang ditonjolkan adalah kemampuan sebenar sesuatu organisasi, itulah yang disebut transient image (imej sementara). Satu contoh yang dapat kita kenalpasti ialah Syarikat Faiza Sdn. Bhd. Khalayak akan beranggapah syarikat Faiza merupakan antara syarikat kebajikan yang mempunyai dana bagi membantu golongan yang kurang bernasib baik namun pada hakikatnya, ia merupakan antara syarikat korporat yang mempunyai produk sendiri untuk dipasarkan. Dari segi Corporate Reputation (reputasi korporat) yang sebenar ialah, Syarikat Faiza Sdn. Bhd. merupakan syarikat pengeluar beras negara yang mempunyai produk untuk diniagakan namun menjadi penaja utama kepada satu rancangan dokumentari yang memaparkan kisah masyarakat yang kurang berkemampuan dan memerlukan bantuan.

    BalasPadam
  2. slmt ptg... transient imej merupakan tangapan terhadap organisasi yang timbul dalam fikiran kita...manakala corporate reputation pula merupakan tahap yang telah dicapai oleh organisasi dalam masa tertentu dan ia di justifikasikan oleh masyarakat. contoh organisasi yang boleh dlihat adalah syarikat telekomunikasi DIGI yang mana setiap kali saya ternampak warna kuning saya akan teringat kepada DIGI begitu juga apabila ternampak patung ikon berwarna kuning yang digunakan oleh DIGI kerana warna kuning merupakan imej bagi syarikat telekomunikasi DIGI dan ia begitu sinonim dengan mereka. dari segi reputasi pula, saya melihat reputasi syarikat DIGI ini masih belum mampu mengatasi syarikat telekomunikasi seperti CELCOM kerana masih terdapat kawasan2 tertentu yang belum mendapat rangkaian daripada syarikat DIGI jika dibandingkan dengan syarikat lain.

    BalasPadam
  3. Salam. Ya, benar apa yang diutarakan oleh BA08110020 bahawa Syarikat Faiza telah memaparkan imejnya kepada umum sebagai sebuah organisasi yang menjalankan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat yang kurang bernasib baik. Namun , apakah disebalik agenda organisasi tersebut untuk berbuat demikian? Hal ini kerana adalah untuk menjaga reputasinya di mata masyarakat. Sebagai contoh lain, syarikat Air Asia yang terkenal dengan imejnya sebagai syarikat penerbangan tambang murah telah menjadikan reputasinya meningkat kerana ramai pelanggan menggunakan perkhidmatan mereka.

    BalasPadam
  4. Selamat sejahtera dan salam 1 malaysia. Pada kefahaman saya, transient image bolehlah dikatakan sebagai persepsi pertama khalayak terhadap sesuatu organisasi. Manakala corporate reputation dapat dijelaskan sebagai tafsiran yang dilakukan oleh khalayak selepas mempunyai persepsi tertentu terhadap organisasi tersebut. Sebagai contoh, transient image Malaysia pada pandangan pelancong asing adalah berbilang kaum. Seterusnya, mereka akan mempunyai penilaian umum bahawa keistimewaan pelbagai kaum di Malaysia mewujudkan budaya-budaya yang berbeza.

    BalasPadam
  5. Menurut apa yang saya fahami mengenai topik ini, imej adalah merupakan penonjolan identiti yang dihasilkan oleh sesebuah organisasi. Imej bagi sesebuah organisasi itu termasuklah logo syarikat, uniform syarikat, tagline yang digunapakai syarikat, warna dsb. Imej yang ditonjolkan akan memberikan identiti kepada sesebuah syarikat yang akan menyebabkan pengguna mengaitkan imej yang dilihat dan didengar sebagai identiti bagi sesebuah syarikat. Sebagai contoh, ikon bluebear yang ditonjolkan oleh Celcom semasa musim Piala Dunia baru-baru ini adalah merupakan Transient image iaitu imej tidak berkekalan yang dicipta oleh Celcom supaya tidak ketinggalan dalam mempromosikan piala dunia ini disamping untuk membentuk jenama berkekalan terhadap penggunan mereka. Dalam Corporate Reputation pula, Celcom tetap menggunakan warna biru sebagai pengenalan identiti syarikat mereka disamping logo Celcom yang tetap digunakan dimana-mana sahaja tidak mengira musim apa sekalipun.

    BalasPadam
  6. salam mesra dan salam 1 malaysia.disini saya ingin berkongsi sedikit pengetahuan mengenai penerbangan Malaysia (MAS).pada pandangan saya sesebuah organisasi membina imej yang tersendiri bagi menonjolkan identiti dimana ia bertujuan supaya identiti tersebut melekat di mind set publik.manakala menurut Murray (2002) reputasi boleh diambil kira sebagai ancaman perniagaan pada masa kini. Apa yang dapat dilihat secara nyata, transient image pada MAS adalah pakaian seragam batik yang bercorak flora asli Malaysia yang mana ia menonjolkan imej korporat bagi anak-anak kapal bagi membezakan MAS dengan syarikat penerbangan yang lain. Manakala bagi corporate reputation pada MAS dilihat bahawa tambang yang dikenakan adalah kurang memuaskan atau boleh dikatakan mahal berbanding syarikat penerbangan murah AIRASIA yang menawarkan pakej penerbangan yang murah.

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum & salam 1 malaysia... transient image menurut kefahaman saya adalah gambaran khalayak mengenai sesuatu organisasi. Sebagai contohnya,Khalayak menggambarkan Syarikat telekomunikasi telekom sebagai salah satu syarikat yang bukan sahaja menyediakan perkhidmatan telefon,tetapi juga menyediakan perkhidamatan streamix. Namun,khalayak menggambarkan bahawa walaupun perkhidmatan stremix yang disediakan oleh TM adalah lebih baik berbanding dengan syarikat telekomunikasi yang lain,terdapat juaga transient image yang negatif mengenai perkhidmatan streamix iaitu caj yang mahal. Corporate reputation pula adalah penilaian terhadap pencapaian sesebuah organisasi. Contohnya,Corporate reputation TM adalah TM merupakan syarikat telekomunikasi yang terbesar di Malaysia.

    BalasPadam
  8. Salam Ramadhan.. Imej dan reputasi mempunyai sesuatu perkaitan yang sangat akrab dalam sesebuah organisasi. Reputasi yang baik akan membawa satu imej yang positif kepada organisasi berkenaan. Pembinaan reputasi yang baik dapat dibina melalui pelbagai aspek. Seperti yang dibincangkan dalam kuliah minggu 3, hubungan yang akrab dengan media akan menyumbang kepada pembinaan reputasi yang baik dalam imej korporat, namun, kepercayaan masyarakat adalah perkara yang paling asas dalam imej dan reputasi sesebuah organisasi. Saya tertarik dengan persoalan yang dikemukan oleh Siti Nurainee “…Syarikat Faiza telah memaparkan imejnya kepada umum sebagai sebuah organisasi yang menjalankan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat yang kurang bernasib baik. Namun , apakah disebalik agenda organisasi tersebut untuk berbuat demikian?..”.Menurut pandangan saya, salah satu cara organisasi korporat membentuk dan menjaga reputasi syarikat mereka adalah melalui aktiviti Corporate Social Responsibility(CSR). Melalui aktiviti seperti ini, mereka dapat menarik perhatian media serta masyarakat melalui keprihatinan mereka terhadap golongan yang kurang berkemampuan contohnya Syarikat Faiza Sdn. Bhd seperti yang dinyatakan oleh BA08110020. Selain itu, kita tinjau syarikat korporat di Malaysia contohnya PETRONAS. PETRONAS sering memaparkan Iklan-iklan CSR yang berkesan dijiwa penonton dan membolehkan imej syarikat korporat ini melekat diminda masyarakat. Pada pandangan saya juga, walaupun wujud istilah ‘agenda tersembunyi’, namun syarikat korporat seperti ini mempunyai tujuan yang bersifat serampang dua mata melalui motif keuntungan dan turut menjaga reputasinya melalui mengambil berat kebajikan masyarakat sekitarnya. =)

    BalasPadam
  9. halo everyone... i have some information about corporate reputation, taken from internet :Kim Harrison (Consultant, Author and Principal of http://www.cuttingedgepr.com) said that corporate reputation is a ‘soft’ concept. It is the overall estimation in which an organization is held by its internal and external stakeholders based on its past actions and probability of its future behavior. The organization may have different reputation with each stakeholder according to their experiences in dealing with the organization or in what they have heard about it from others. Besides that, many organizations consider their greatest asset is to have a good name or reputation.
    Burson-Marsteller (US) found that 95% of chief executives surveyed believed that corporate reputation plays a very important role in the achievement of business objectives. They work actively to build their good reputation in front of consumer.
    Professor Charles Fombrun (Stern School of Business, New York University). Believes that “a reputation develops from a company’s uniqueness and from identity-shaping practices, maintained over time, that lead stakeholders to perceive the company as credible, reliable, responsible and trustworthy.

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. Menurut kefahaman saya, transient image adalah sesuatu gambaran umum pada khalayak terhadap sesebuah organisasi sama ada dari segi luaran ataupun dalaman, misalnya fungsi dan kelebihan sesebuah organisasi tersebut terhadap khalayaknya. Sebagai contoh, apabila kita sebut Syarikat Dell, “komputer” akan wujud dalam fikiran kita. Ini disebabkan Syarikat Dell merupakan syarikat teknologi maklumat multinasional yang memperkembangkan dan menjual komputer serta produk-produk dan perkhidmatan-perkhidmatan yang berkaitan. Di samping itu, Syarikat Dell juga merupakan sebuah organisasi teknologi yang terbesar di dunia. Sementara itu, corporate reputation pula merupakan penilaian umum daripada khalayak terhadap sesebuah organisasi dalam suatu jangka masa. Corporate reputation boleh mengukuhkan kepercayaan dan keyakinan khalayak terhadap sesebuah organisasi mahupun produknya. Misalnya, selama ini Syarikat Dell mempunyai corporate reputation yang baik atas perkhidmatan baik yang ditawarkan. Pada pengalaman saya, corporate reputation yang dimiliki oleh Syarikat Dell memang menyakinkan saya untuk menggunakan produknya.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...
    Bagi pandangan saya, transient image adalah tanggapan khalayak terhadap sesebuah organisasi berdasarkan imej yang ditonjolkan oleh organisasi tersebut. Sebagai contoh, jenama minuman 100 Plus yang menonjolkan angka seratus di setiap botol dan tin minuman yang dihasilkan. Hal ini menunjukkan bahawa khalayak menggambarkan angka seratus adalah identiti kepada jenama minuman 100 Plus. Corporate reputation merupakan prestasi terhadap pencapaian organisasi tersebut. Jenama minuman 100 Plus ini telah dikenali ke peringkat antarabangsa. Hal ini kerana, Syarikat F&N yang merupakan pengeluar kepada jenama 100 Plus ini banyak menaja kejohanan-kejohanan sukan di peringkat antrabangsa. Sebagai contoh, Sukan Olimpik dan Kejohananan Dunia BWF.

    BalasPadam
  13. Salam ......... Imej dan reputasi korporat telah menjadi agenda utama organisasi melalui aktiviti Perhubungan Awam. Bagi pendapat saya, Transient Image merupakan satu penonjolan identiti yang terhasil dalam minda khalayak terhadap sesebuah organisasi.. Corporate Reputation pula merupakan tanggapan khalayak terhadap imej yang terhasil oleh sesebuah organisasi melalui tahap pencapaian mereka. Sebagai contohnya, syarikat minyak yang terbesar di Malaysia iaitu Petronas telah menggunakan warna hijau sebagai warna logo mereka. Dengan itu, Petronas mudah dikenali oleh khalayak dengan logonya walapun dimana-mana mereka berada. Logo bertemakan warna hijau itu merupakan salah satu platform bagi Petronas Dagangan Berhad dalam melaksanakan tanggungjawab sosial korporatnya, khususnya dalam aspek kesihatan, keselamatan dan alam sekitar terhadap para pelanggan dan masyarakat secara amnya.

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum & salam 1 malaysia....

    Menurut kefahaman saya, transient image merupakan tanggapan khalayak terhadap sesuatu organisasi, tanggapan terbentuk hasil daripada imej korporat yang ada pada sesuatu organisasi tersebut (warna,logo,uniform dsb).dengan adanya imej korporat yang terdapat pada sesebuah organisasi, khalayak mampu untuk mengenal dan mengingati organisasi ataupun produk yang dipasarkan oleh mereka. Secara tidak langsung, khalayak dapat menggambarkan kemampuan sesebuah organisasi tersebut dan kelebihan dan kekurangan produk yang dipasarkan. Manakala corporate reputation boleh terbentuk daripada isu-isu yang berkaitan dengan sesebuah organisasi.. Contoh kes yang saya ingin kemukakan ialah isu Syarikat Coca Cola di India yang mendapat tentangan daripada masyarakat tempatan. Syarikat coca cola didakwa mencemarkan sumber tanah dan air di kawasan tersebut sehingga menyebabkan penduduk dikawasan sekitar menghidapi pelbagai penyakit. Selain itu, Syarikat ini juga disaman sebanyak US$ 48 million diatas kerosakan dan pencemaran yang dilakukan di India sehingga memaksa Syarikat coca cola tersebut menutup kilang mereka di India. Akibat daripada isu yang berlaku, Syarikat Coca Cola menerima pelbagai tanggapan yang negatif dan menyebabkan berlakunya penurunan yang mendadak dari segi penjualan minuman coca cola di India.

    Sumber:www.indiaresource.org/news/2010/1036.html

    BalasPadam
  15. Hai& selamat berpuasa kepada rakan2 yg bergama muslim. Saya bersetuju dengan pandagan rakan2 semua. Bagi pandangan saya transient image menggambarkan sesuatu personaliti individu, khalayak dan organisasi berdasarkan sifat-sifat secara lisan dan tidak lisan yang akan dinilai melalui pandangan kasar. Manakala corporate reputation adalah salah satu tahap pencapaian atau peningkatan yang berlaku pada organisasi tersebut dalam jangkamasa tertentu. Contohnya, seorang pensyarah yang membawa imej sebagai tulang belakang pelajar(transient image) dengan melahirkan pelajar-pelajar yang berpendidikan dan berkerjaya sehingga mengharumkan nama Universiti.(Corporate reputation)

    BalasPadam
  16. A very good evening to everyone and salam Ramadhan to all my muslims friends…. I want to share some of my opinion here about this week topic….. As my view, transient image is a most basic image for an organization. It can as simple as a picture about the organization's logo, tagline, product or services, and its function as well. Sometimes, it is not exactly like what we see or we know because it just likes a packaging to attract the audiences and tell the audiences what actually it is. Therefore, in my point, the corporate reputation play a more important role in an organization. The corporation reputation role is significant since it comprise the aspect of TRUST and CONFIDENCE. The organization with good corporate reputation can gain the audiences' trust and confidence as well as win their support. If an organization’s corporate reputation was devastated, it will have direct effect on the organization operation and threaten the survival of the organization ultimately. Thus, the organizations need to maintain their good corporate reputation and fix it when something goes wrong with that.

    BalasPadam
  17. Murray (2003) described that reputation can be considered as a business threat nowadays. what can i understand from this definition is that any actions taken by an organisations has a direct impact on its reputations. so, if there is any problems cause by the organisations, it will certainly damages the reputation of the organistaions involved and when the organisations do something good for the public,it will give a positive impact to the organisations itself. for example, the incident where Jarvis is one of a construction service provider based in UK has made a decision to hand back its railway maintenance contracts. The decision was made based on the evaluation of its profit and reputation being damaged by the train accident of Potters Bar crash on 10 May 2002 and derailment at Kings Cross station in London on September 2003. The debacle not only did cost the company money in lost of contract, but it temporarily eroded its valuable reputation. The market value of the company fell by close to 90 percent since the start of 2004 (BBC News, 2 July 2004). This paper therefore, aimed at identifying issues that are most likely to impact corporate reputation.

    sumber:http://eprints.utm.my/647/1/CM_49%5B1%5D._Risk_factors_for_contractor._Fuziah.pdf

    BalasPadam
  18. salam 1 Malaysia dan salam ramadhan buat semua...menurut kefahaman saya, Transient Image adalah merupakan satu gambaran atau persepsi masyarakat terhadap sesebuah badan organisasi. manakala, Corporate Reputation pula adalah merupakan penilaian yang ibuat oleh masyarakat ke atas sesebuah organisasi. dengan mengambil contoh syarikat makanan segera (fast food) McDonald misalannya. syarikat ini di anggap sebagai mashyur dengan keenakkan dan kelainan burger keluaran mereka.apabila menyebut mengenai istilah "burger" khalayak sudah mula membayangkan kesedapan burger McDonald yang mampu memukau minat khalayak.ini sudah cukup untuk memberikan gambran mengenai maksud sebenar Transient Image tdi. berbalik kepada kelebihan organisasi ini, McDonald mampu menyajikan hidangan yang berpatutan dengan harganya. sebagai contoh nya, khalayak sedia maklum mengenai iklan-iklan McDonald yang banyak terpampang di dada akhbar, billboard, risalah dan sebagainya. dalam ikln berkenaan, terdapat waktu khas di mana khalayak boleh membeli set makanan dengan harga yang rendah daripada biasa iaitu di antara jam 12-3pm. apabila tiba waktu tersebut pada setiap hari, khalayak mungkin sudah tentu menggambarkan burger McDonald di dalam fikiran mereka. ini adalah juga yang kita ucapkan sebagai Transient Image.
    bagi Corporate Reputation pula, McDonald menyediakan perkhidmatan francies yang banyak hampir diseluruh pelosok dunia. malahan kewujudan McDonald di serata tempat sudah mampu membuktikan bahawa organisasi ini mempunyai nilai reputasi yang tinggi dalam pandangan mata masyarakat.

    BalasPadam
  19. Salam ramadhan untuk semua..saya bersetuju dengan komen2 kawan2 diatas. Banyak yang dapat kita lihat pada masa sekarang. Bermacam-macam organisasi yang wujud dan bermacam2 ragam organisasi yang dapat kita lihat untuk menarik peengguna menggunakan produk atau perkhidmatan mereka.. Imej yang baik dapat menarik perhatian masyarakat awam keseluruhannya serta menarik minat mereka untuk menggunakan perhidmatan atau produk yang ditawarkan. Imej yang baik yang dibawa oleh sesebuah organisasi dapat reputasi yang baik dan dapat menarik pelanggagn menggunakan. Organisasi yg menarik minat saya untk memberi ulasan di sini ialah ialah KFC. Dari segi Transient image organisasi ini akn wujud dalam fikiran audien apabila melihat logo atau pn lambang KfC. Mereka mesti membayangkan ayam yang rangup sehingga lah tagline KFC iaitu “sedap sehingga menjilat jari” sentiasa menjadi sebutan pengguna., . Manakala dari segi Corporate Reputation pula, penilaian masyarakat dalam tempoh tertentu mendapati KFC telah merubah dan mempelbagaikan menu untuk menarik minat masyarakat mengunjungai KFC. Masyarakat atau pengguna yang sudah terbiasa degan KFC akan membandingkan KFC dengn MCd..bagi pengguna setuia KFC ,ereka menyatakan ayam di KFC lebih sedap berbanding di MCd..manakal burger di MCd lebih sedap berbanding dengan KFC.

    BalasPadam
  20. Good Morning everybody...
    I have found an article that i thinking is suitable with this topic.The title of this article is 'Organization Identity, Image and Adaptive Instability'.(Dennis A. Gioia, Majken Schultz and Kevin G. Corley
    The Academy of Management Review, Vol. 25, No. 1 (Jan., 2000), pp. 63-81). This article summary is organizational identity usually is portrayed as that which is core, distinctive, and enduring about the character of an organization. We argue that because of the reciprocal interrelationships between identity and image, organizational identity, rather than enduring, is better viewed as a relatively fluid and unstable concept. We further argue that instead of destabilizing an organization, this instability in identity is actually adaptive in accomplishing change. The analysis leads to some provocative, but nonetheless constructive, implications for theory, research, and practice.

    BalasPadam
  21. I just wanna give example, as we know the latest issues was about the Blackberry. The organisation may face with crises because the Middle east has announced that they will ban blackberry. Middle East claimed that blackberry no security system for messaging and their other services. It might give negative
    impact for Blackberry corporate reputations and people will think that blackberry are not secure to use.

    BalasPadam
  22. Saya ingin berkongsi satu cerita dengan anda untuk menerangkan apa yang bermain dalam fikiran saya apabila kita berbincang soal topic TRANSIENT IMAGE dan CORPORATE REPUTATION. Ada 2 fakta penting kepada cerita saya yang berkaitan dengan topic. 1) fakta mengatakan bahawa “Transient image adalah imej yang wujud dalam fikiran khalayak terhadap fungsi, kemampuan dan faedah sesebuah organisasi” dan 2) Corporate Reputation pula adalah penilaian umum yang dilakukan oleh khalayak terhadap sesebuah organisasi dalam tempoh tertentu. Untuk ini, saya ambil contoh sebuah syarikat hiburan dari luar negara kerana saya gemar mengikuti perkembangan syarikat tersebut.

    Dijadikan cerita, syarikat tersebut bernama SM ENTERTAINMENT (SME), sebuah syarikat penghasilan bakat di Korea Selatan, dan kini menguruskan banyak artis-artis popular yang cukup berpengaruh disana seperti TVXQ, Super Junior, Girls Generation dan sebagainya. Sehingga tahun lalu, syarikat ini sentiasa mendahului senarai keuntungan yang paling tinggi. Organisasi ini sangat berpengaruh dan merupakan tulang belakang yang menjadikan industri muzik korea menjadi sangat maju di planet ini. Sebut saja nama SME, khlayak fanatik disana secara automatik tahu fungsi SME adalah menguruskan artis-artis,mereka juga tahu bahawa SME berkemampuan tinggi sehingga setiap artis-artis dibawah naungan mereka menjadi nama besar dalam industri, dan ia membawa banyak faedah kepada mereka yang bercita-cita menjadi artis kerana SME sentiasa giat mencari bakat-bakat baru. Ini adalah Transient Image daripada khalayak terhadap SME di Korea.

    Sentuh pula Corporate Reputation. Setiap artis dibawah SME mempunyai kontrak selama 13 tahun iaitu yang terpanjang di Korea dengan hanya jumlah bayaran yang hanya SME boleh putuskan. Kebanyakan artis-artis yang telah berjaya tidak berpuas hati dengan jumlah bayaran pulangan kepada mereka. Kes yang paling diingati dan menjadi isu besar di Korea adalah kes saman ahli kumpulan TVXQ kepada SME. Walaupun mereka sangat berjaya dan telah lama bernaung di bawah SME, beberapa ahli kumpulan TVXQ tidak berpuas hati dengan jumlah bayaran yang mereka terima dan ingin menghentikan kontrak 13 tahun yang dianggap terlalu lama. Ia menjadi sebuah kes mahkamah yang mendapat publisiti meluas sehingga menjatuhkan reputasi SME. Pada masa tersebut, SME mengalami kerugian kerana di boikot peminat-peminat TVXQ, ia merupakan satu sejarah buruk yang menjatuhkan reputasi syarikat SME pada masa itu.

    Walaupun dengan kes TVXQ, SME tidak pernah menukar kontrak dengan artis-artis lain, walaupun telah melalui masa yang teruk pada ketika itu, SME kini masih kekal menjadi syarikat pengurusan no.1 di Korea menjadikan ia dinilai sebagai sebuah syarikat yang teguh dan berjaya. Huraian panjang, tapi sebenarya ini adalah apa yang saya paham mengenai konsep dan perkaitan Transient Image dan Corporate Image

    BalasPadam
  23. Roshaslindah Bte. Abdul Rashid

    Assalamualaikum dan salam sejahtera.
    Insiden H1N1 yang telah melanda Negara kita membuka ruang bagi Syarikat Unilever untuk melariskan satu produk yang bersifat ‘protection’ kepada masyarakat. Produk itu adalah Lifebuoy iaitu sejenis sabun yang boleh melindungi pengguna daripada kuman-kuman yang merebak. Pelbagai cara dilakukan untuk melariskan produk ini, salah satu daripadanya melalui pengiklanan. Seringkali kita melihat iklan sabun Lifebuoy yang ditayangkan di televisyen. Kekerapan tayangan iklan tersebut membolehkan kita mudah untuk mengingati jenama, tagline, fungsi dsb berkaitan dengan produk yang diiklankan walaupun ianya bersifat sementara (transient image) . Iklan ini telah membentuk satu stereotaip, pengguna beranggapan bahawa sabun Lifebuoy benar-benar mempunyai daya pelindung dan pembersih daripada kuman, tambahan pula setelah Negara dilanda wabak H1N1. Produk ini telah menyaingi beberapa produk lain yang terkenal dengan fungsi yang sama iaitu ‘melindungi daripada kuman yang merebak’. Walaupun prestasi dan imej Syarikat meningkat disebabkan produk berkenaan, namun saya berpendapat ianya adalah disebabkan oleh pengaruh wabak penyakit tersebut kerana syarikat bijak mengambil peluang ketika Negara kita dilanda satu masalah seperti ini. Walhal,produk berkenaan sudah lama dipasarkan dengan menggunakan identiti yang sama iaitu bersifat ‘protection’ sebelum Negara kita dilanda wabak H1N1.

    BalasPadam
  24. Salam kepada semua, pada pandangan saya mengenai Transient image dan Corporate Reputation merupakan pemikiran, pandangan masyarakat dalam tempoh tertentu terhadap sesuatu organisasi yang perna mereka berkerjasama atau mencuba produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi tersebut.
    Salah satu syarikat yang dikenali masyarakat malaysia ialah Gulatis Exclusive Sdn Bhd.. Transirnt image syarikat dikenali melalui namanya iaitu Syarikat yang pembekal tekstil, sari, pakaian suit lelaki dan mengimport kain sutera dan artis yang mengunakan produk itu.kebanyakan iklan-iklan syarikat itu mengunakan artis untuk mempromasikan produk syarikat tersebut. Cara ini dapat menarik ramai pelanggan untuk mengunakan produk daripada syarikat tekstil ini kerana terdapat pelanggan tertarik cara artis yang mempromosi syarikat tersebut.
    Manakala Corpatare Reputation syarikat ini lebih dikenali melalui arits yang mempromosi produk syarikat tersebut. Tetapi reputasi syarikat ini tercalar apabila syarikat ini telah disaman oleh artis bernama eja pelakon drama salam Taj Mahal. Kes saman ini terjadi apabila syarikat ini telah melanggar perjanjian lisan dengan arits itu yang membenarkan menguanakan gambar bersaiz kecil dalam borang peraduan "Guess Who and Win" anjuran syarikat itu semasa perayaan Hari Raya 2005. Bagaimanapun gambarnya telah dibesarkan dan digunakan pada poster, banner dan brosur yang dipamerkan di jalan-jalan raya di Malaysia serta siaran televisyen tanpa persetujuan beliau. Bukan itu sahaja, Eja juga dimaklumkan tidak mendapat satu sen pun hasil daripada promosi selepas itu. Tindakan syarikat itu yang telah meluaskan penggunaan gambarnya 'sebesar bangunan Gulatis' juga telah menjejaskan sumber pendapatannya. Dalam kes ini, eja telah menang dalam kes samannya dan ini menyebabkan reputasi syarikat itu terjejas akibat daripada sikap tamak syarikat tersebut.

    BalasPadam
  25. Salam kepada semua, pada pandangan saya mengenai Transient image dan Corporate Reputation merupakan pemikiran, pandangan masyarakat dalam tempoh tertentu terhadap sesuatu organisasi yang perna mereka berkerjasama atau mencuba produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi tersebut.
    Salah satu syarikat yang dikenali masyarakat malaysia ialah Gulatis Exclusive Sdn Bhd.. Transirnt image syarikat dikenali melalui namanya iaitu Syarikat yang pembekal tekstil, sari, pakaian suit lelaki dan mengimport kain sutera dan artis yang mengunakan produk itu.kebanyakan iklan-iklan syarikat itu mengunakan artis untuk mempromasikan produk syarikat tersebut. Cara ini dapat menarik ramai pelanggan untuk mengunakan produk daripada syarikat tekstil ini kerana terdapat pelanggan tertarik cara artis yang mempromosi syarikat tersebut.
    Manakala Corpatare Reputation syarikat ini lebih dikenali melalui arits yang mempromosi produk syarikat tersebut. Tetapi reputasi syarikat ini tercalar apabila syarikat ini telah disaman oleh artis bernama eja pelakon drama salam Taj Mahal. Kes saman ini terjadi apabila syarikat ini telah melanggar perjanjian lisan dengan arits itu yang membenarkan menguanakan gambar bersaiz kecil dalam borang peraduan "Guess Who and Win" anjuran syarikat itu semasa perayaan Hari Raya 2005. Bagaimanapun gambarnya telah dibesarkan dan digunakan pada poster, banner dan brosur yang dipamerkan di jalan-jalan raya di Malaysia serta siaran televisyen tanpa persetujuan beliau. Bukan itu sahaja, Eja juga dimaklumkan tidak mendapat satu sen pun hasil daripada promosi selepas itu. Tindakan syarikat itu yang telah meluaskan penggunaan gambarnya 'sebesar bangunan Gulatis' juga telah menjejaskan sumber pendapatannya. Dalam kes ini, eja telah menang dalam kes samannya dan ini menyebabkan reputasi syarikat itu terjejas akibat daripada sikap tamak syarikat tersebut.

    BalasPadam
  26. salam sejahtera..Imej merupakan satu
    persepsi khalayak terhadap sesebuah organisasi
    ia juga menjelma dalam minda atau mental khalayak.

    Imej boleh wujud dalam dua situasi samada positif ataupun negagtif, bergantung kepada apa yang ada dalam minda khalayak. imej juga boleh berkembang merentasi waktu, budaya & sempadan wilayah.
    untuk membentuk imej sesebuah organisasi, khalayak mempunyai peranan yang paling penting.

    BalasPadam
  27. i would like to commented on SITI NURAINEE's opinion...i agree with ur statement... blackberry as i know is a new cell phone brand which are popular among cell phone users nowadays...in other words, most people are fanatic in talking about this kind of cell phone, it's function are almost all differ than other kind of cell phone.. one of the differ is, blacberry cell phone are build in function as same as a function of a laptop... when this happen, people assume that this kind of cell phone of course using too much energy as some of the users claimed that blackberry are always run of energy (battery power)faster than other brand of cell phone... too much of pressure on the phone might cause negative effects on the users...this situation will bring to the negative impact on blackberry corporate reputation...

    BalasPadam
  28. assalamualaikum w.b.t dan salam 1 malaysia..di sini,saya ingin membuat sedikit pendapat mengenai transient image dan juga corporate reputation.bagi pendapat saya,traisient image adalah satu tanggapan ataupun pandangan masyarakat terhadap sesebuah organisasi.Corporate reputation pula adalah satu penilaian yang telah dibuat oleh masyarakat atas organisasi tersebut. Di sini, saya memberikan contoh Petronas Bhd.tanggapan umum mengenai syarikat ini adalah amat tinggi dimana syarikat tersebut merupakan pengeluar petroleum dan gas terbesar di negara ini malah menjadi sumber yang paling utama.Tetapi,ia bukan sekadar menjadi pengeluar petroleum dan gas sahaja,malah mempunyai ciri-ciri corporate reputaion yang sangat bagus.contohnya adalah seperti menjadi sumbangan penting yang sekaligus membawa reputasi terhadap negara Malaysia di persada antarabangsa iaitu penglibatan di dalam bidang perlumbaan kereta di mana Petronas telah memberikan US$3 juta kepada pasukan Sauber yang diketuai oleh Peter Sauber.Bukan sekadar itu sahaja, Petronas juga menitik berat tentang soal pendidikan.PETRONAS Berhad telah menyumbangkan dana sebanyak RM540,000 kepada 18 buah sekolah di Malaysia Timur bagi mendirikan Sudut Bacaan “StreetSmart”. Bukan sekadar itu sahaja,Petronas juga menyumbangkan biasiswa untuk pelajar Institut Pengajian Tinggi tempatan mahupun luar negara.Di sini, jelas sekali pandangan positif yang telah diberikan oleh masyarakat terhadap Petronas Bhd. dan syarikat tersebut mengekalkan reputasi yang amat baik.

    BalasPadam
  29. salam dan selamat pagi semua, saya bersetuju dengan pendapat seelah bibi berkaitan imej dan reputasi seorang pensyarah. kita boleh lihat pensyarah merupakan roll model kepada pelajarnya ditambah lagi dengan jasa dan pencapaian yang membanggakan pihak universiti tetapi ini boleh terjejas jika ia melakukan kesilapan yang boleh mencalarkan imej dan reputasinya walaupun ia telah memberi banyak jasa yang menharupkan nam universiti tersebut. begitu juga dengan badan organisasi seperti syarikat penjual kain Gulatis Exclustive SDN BHD yang imej dan reputasinya terjejas akibat kes saman yang dikenakan oleh pelakon eja. walaupun syarikat Gulatis merupakan pembekan kain yang terkenal tetapi akibat daripada kes saman itu, ia telah menjejaskan reputasinya dimata mmasyarakat.

    BalasPadam
  30. corporate reputation celcom seperti yang di ulas oleh saudari SOLEHA ISMAIL, saya turut ingin menambah sedikit mengenai kefahaman saya.. pada pendapat saya, corporate reputation adalah merupakan penilaian umum berkenaan dengan sesebuah organisasi yang melibatkan perkhidmatan mereka misalannya. sedikit pengalaman sebagai pengguna perkhidmatan celcom, saya mendapati, memang terdapat banyak keistimewaan yang ditawarkan,namun masih tersembunyi kelemahan yang mungkin di sedari oleh pennguna celcom sendiri tetapi tiada yang berani menyuarakannya. salah satunya berkenaan perkhidmatan UPAX (uox). talian prepaid ini dikatakan diwujudkan khas buat penuntut IPT yang berumur tidak lebih daripada 25 tahun. saya difahamkan bahawa celcom turut ada menyediakan keistimewaan hari jadi iaitu panggilan dan SMS percuma ke semua rangkaian celcom yang didaftarkan di bawah pelan 8pax.. apa yang memeranjatkan saya berkenaan dengan perkhidmatan ini, UPAX hanya boleh mendaftar nombor UPAX saja dalam pelan tersebut...dan ini bermakna, keistimewaan yang diberikan kepada pengguna UPAX adalah terhad iaitu UPAX KE UPAX sahaja. tidak kah ini boleh di anggap sebagai pengehadan keistimewaan. bagaimana untuk kita menikmati keistimewaan percuma hari jadi tersebut sekiranya keluarga kita tidak layak untuk melanggan sim UPAX? keadaan ini boleh menjejaskan sedikit corporate reputation Celcom sekiranya berlaku kesdaran menyeluruh dalam diri khalayak.

    BalasPadam
  31. hello everyone, i have found a artical ,the tittle is corporate reputation: The Definitional landscape.corporate reputation review volume 9 number 1. micheal L. barnett, john M jermier, barbara A lafferty.
    this paper reviews the many difinitons of corporate reputation present in the recent literature and categorizer these definitions based on their similarities and differences.
    reputationinstitute.com/crr/V09/BarnettV9N1.pdf

    BalasPadam
  32. assalamuailaikum wbt...i just want to disscuss bout our topic.i give an example that related with Transcient Image and Coprporate Reputation. All of us knows that Genting Highland is the place that can give the best vacation to all people which is it was titled as the best theme park in this south east Asia.everybody knows that Genting Highland is the City of Entertainment and people call it as Las Vegas of Malaysia.Genting Highland was managed by Genting Malaysia Bhd. Genting Malaysia Bhd is also have the corporate reputition which is they are give some contribution to the society.for example they contribute to education, sports, culture and arts, youth development and else..

    BalasPadam
  33. hello everyone, i have found a good artical, it tittle is corporate reputation: THE DEFINITIONAL LANDSCAPE. Corporate reputaton review/volume 9 number 1. maichel l barnett, john m jermier and berbara a lafferty.
    This paper reviews many definitions of corporate reputation present in the recent literature and categorizer these definitions based on there similarities and differences

    BalasPadam
  34. Salam..saya hanya ingin menambah apa yang dikatakan oleh Lyn Rashid..bagi saya bukan sahaja produk Lifebuoy yang menjadi tren terkini pengguna..Ada sesetengah pengguna yang memilih produk “protection” yang lain seperti Dettol..Sesetengah pengguna yang sudah biasa menggunakan produk Dettol akan memilih Dettol sebagai pilihan mereka. Pemaparan iklan yang melibatkan sebuah keluarga boleh menarik pengguna dan ini merupakan Transient Image kepada produk ini. Dengan adanya iklan seperti ini pengguna akan merasakan sabun Dettol ini akan melindungi seluruh keluarga mereka..satu lagi yang menarik dari iklan Dettol ialah menggunakan warna-warna yang lembut seperti warna hijau yang menampakkkan produk itu mesra kepada penggunanya.

    BalasPadam
  35. Assalamualaikum.. One of the examples about transient image is telecomunication company such as TM. Transient image audiens is TM is one of the telecomunication company that supplied some services like telephone services and streamix. About the corporate reputation,TM is the greatest telecomunication company in Malaysia.

    BalasPadam
  36. hi! in my opinion a corporate image is similar with transient image .corporate image representation which the company creates about itself by using such advertising, for example. It is forms favorable opinion at target audience. audience will judge base what they see about the corporate.

    A corporate image refers to how a corporation is perceived. It is a generally accepted image of what a company stands for. Marketing experts who use public relations and other forms of promotion to suggest a mental picture to the public. usually, a corporate image is designed to be appealing to the public, so that the company can spark an interest among consumers, create share of mind, generate brand equity, and thus facilitate product sales.

    BalasPadam
  37. hi! during my dinner a few hour ago , i have been thinking that organization image and reputation base how stakeholder and staff manage their organization management because audience will look to their behavior and system, if they fail to manage and fulfill what audience need, audience interpretation will became negative.. so, it base on stakeholder and staff behavior.

    BalasPadam
  38. Dg Yuhana:
    Di mana mahu dapatkan artikel itu?

    BalasPadam
  39. Selamat sejahtera. Saya mempunyai kefahaman yang lebih mendalam selepas membaca sebuah artikel bertajuk Managing Corporate Image and Corporate Reputation oleh Gray E.R dan Balmer J.M.T. (Long Range Planning, Vol.31,No 5, pp.605 to 702, 1998). Setiap organisasi mempunyai identiti korporat tersendiri. Identiti korporat merupaka realiti atau “muka sebenar” sesebuah organisasi. Komponen identiti korporat merangkumi strategi, falsafah, budaya serta reka bentuk sesebuah organisasi. Identiti korporat diterjemahkan oleh khalayak kepada bentuk transient image dan corporate reputation menerusi media komunikasi seperti pengiklanan, perhubungan awam dan “branding”. Transient image merupakan gambaran bersifat mental yang diperolehi serta merta oleh khalayak apabila ternampak sesuatu yang berkaitan dengan organisasi seperti logo, nama atau warna korporat. Manakala corporate reputation merupakan penilaian khalayak terhadap sumbangan atau prestasi organisasi selepas suatu jangka masa. Transient image dan corporate reputation merupakan maklum balas yang diberi oleh khalayak bagi membolehkan organisasi mengetahui kekuatan dan kelemahannya. Trasient image yang baik dan corporate reputation yang tinggi dapat memberi sesebuah organisasi itu kebaikan dari segi persaingan (competitive advantage).

    BalasPadam
  40. Selamat sejahtera. Saya mempunyai kefahaman yang lebih mendalam selepas membaca sebuah artikel bertajuk Managing Corporate Image and Corporate Reputation oleh Gray E.R dan Balmer J.M.T. (Long Range Planning, Vol.31,No 5, pp.605 to 702, 1998). Setiap organisasi mempunyai identiti korporat tersendiri. Identiti korporat merupaka realiti atau “muka sebenar” sesebuah organisasi. Komponen identiti korporat merangkumi strategi, falsafah, budaya serta reka bentuk sesebuah organisasi. Identiti korporat diterjemahkan oleh khalayak kepada bentuk transient image dan corporate reputation menerusi media komunikasi seperti pengiklanan, perhubungan awam dan “branding”. Transient image merupakan gambaran bersifat mental yang diperolehi serta merta oleh khalayak apabila ternampak sesuatu yang berkaitan dengan organisasi seperti logo, nama atau warna korporat. Manakala corporate reputation merupakan penilaian khalayak terhadap sumbangan atau prestasi organisasi selepas suatu jangka masa. Transient image dan corporate reputation merupakan maklum balas yang diberi oleh khalayak bagi membolehkan organisasi mengetahui kekuatan dan kelemahannya. Trasient image yang baik dan corporate reputation yang tinggi dapat memberi sesebuah organisasi itu kebaikan dari segi persaingan (competitive advantage).

    BalasPadam
  41. Assalamualaikum and Salam 1 Malaysia…

    As we know transient image and corporation play an important role in development of an organization. The role of corporate reputation in marketplace is similar to brand equity, particularly when the company’s name is a part of brand identification (Yoon et al., 1993). And some scholars think that on one hand good corporate reputation benefit the company from attracting potential customers, saving the time for establishing business relationship with customers, reducing the transaction cost and create premium revenue; on the other hand good corporate reputation could promote the sales of new production and help developing new markets. Excellent corporate reputation could save the cost of establishing trust with new customers and help improve transaction efficiency (Xu jinfa, 2005).

    From here, we can see how corporate corporation and transient image play their role. Some sectors in the service industry, especially banks, hotels, hospitals, consulting firms, and educational institutions rely heavily on their corporate reputation to attract and retain their customers (Nguyen and Leblanc, 2001) and corporate reputation of a firm will be considered as an asset and wealth that gives that firm a competitive advantage because the firm will be regarded as reliable, credible, trustworthy and responsible for employees, customers,shareholders and financial markets.

    BalasPadam
  42. Salam 1 Malaysia. Transient image sesebuah organisasi boleh digambarkan menerusi logo, nama, slogan dan warna. Sebagai contoh, apabila ternampak “M” yang berwarna merah akan mengingatkan kita kepada McDonalds. Manakala corporate reputation boleh dinilai berdasarkan kepada prestasi pekerja, tahap kepuasan daripada penggunaan produk atau perkhidmatan serta tanggungjawab terhadap sosial. Sebagai contoh, kita akan memberi penilaian reputasi yang tinggi jika kebersihan kedai McDonalds bersih dan pekerjanya ramah mesra. Kini, terdapat banyak organisasi yang menyalahgunakan transient image dan corporate reputation yang dibina oleh organisasi terkemuka untuk mendapatkan keuntungan dengan menghasilkan barang tiruan. Reputasi boleh dikatakan sebagai aset bagi sesebuah organisasi. Semakin tinggi reputasi yang diperolehi oleh khalayak , semakin banyak aset sesebuah organisasi itu. Justeru, organisasi amat mementingkan reputasi korporat mereka.

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum wbt, saya sangat tertarik dengan komen rakan-rakan PR Iklan. Saya juga ingin menambah serba sedikit mengenai Transcient Image dan Corporate Reputation dalam sesebuah organisasi. Saya mengambil contoh produk Maggi yang dihasilkan oleh Nestle. Produk Maggi berjaya menambat pemikiran khalayak dengan hanya menyebut perkataan Maggi, khalayak pasti terfikirkan mi segera. Persoalannya, kenapa khalayak tidak menyebut perkataan mi segera?? Hal ini dengan jelas menunjukkan transcient image yang ditunjukkan oleh syarikat Maggi kepada khalayak telah berjaya dibuktikan dengan kewujudan produk Maggi di pasaran selama beberapa tahun dengan sebaran produk secara meluas di semua negara terutamanya India dan Malaysia. Corporate Reputation pula berjaya dipertahankan oleh syarikat Maggi dengan menghidangkan pelbagai perisa dalam setiap pek dari semasa ke semasa mengikut aliran selera khalayak. Ini termasuklah Tom Yam, Sup Tulang, Itik, Masala (India) dan banyak lagi. Keadaan ini akan lebih banyak menambah persaingan sesama produk mi segera yang semakin banyak di pasaran pada masa kini. Namun kadangkala reputasi syarikat Maggi akan terjejas apabila khalayak mengetahui kandungan nutrisi dalam setiap pek mi segera Maggi, terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah mahupun Universiti. Hal ini disebabkan masyarakat yang semakin berpendidikan mampu menilai makanan yang lebih baik untuk diri sendiri dan keluarga.
    Maggi juga pernah mempunyai gangguan reputasi syarikat pada Oktober 2008 apabila Nestle secara tidak sengaja menayangkan iklan Maggi di British TV yang sepatutnya ditayangkan dalam Bangladesh TV. Iklan yang telah ditayangkan di British TV tersebut telah menyatakan produk Maggi 'mampu membina tulang dan otot yang kuat' tanpa menunjukkan bukti nutrisi kepada khalayak, British Advertising Standards Authority (ASA) telah menyatakan secara keras bahawa iklan tersebut tidak mematuhi peraturan perlindungan pengguna dari segi kesihatan. ASA juga menambah setiap periklan perlu menyediakan kandungan nutrisi dalam setiap pek makanan segera bagi tatapan khalayak.

    BalasPadam
  44. i have found some sources talking on how to rebuild a corporate reputation... after make a soft viewed on the page, maybe this can help our Malaysian corporate or business company in doing a better business in future...
    http://www.forbes.com/2008/02/14/corporate-executive-strategy-lead-manage-cx_mk_0215reputation.html

    BalasPadam
  45. i've found another definition that might be related to corporate reputation... it is more to reputation management saying that--> Reputation management is the process of tracking an entity's actions and other entities' opinions about those actions; reporting on those actions and opinions; and reacting to that report creating a feedback loop. All entities involved are generally people, but that need not always be the case. Other examples of entities include animals, businesses, or even locations or materials. The tracking and reporting may range from word-of-mouth to statistical analysis of thousands of data points.

    source: http://en.wikipedia.org/wiki/Reputation_management

    BalasPadam
  46. saya telah menemui satu artikel yang bersangkutan dengan apa yang sedang kita bincangkan. isu yang di bangkit dalam artikel ini dan disiarkan dalam akhbar online ini merupakan satu tindakan yang boleh menjejaskan reputasi korporat syarikat berkenaan. isu ini adalah berkenaan dengan sebuah syarikat yang diberi nama PETRA ENERGY yang dikatakan mempunyai masalah dari segi kewangan sehingga menyebabkan berlaku penyingkiran ahli pemegang saham setelah masalah sukar untuk di tangani...

    sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0108&pub=Utusan_Malaysia&sec=Korporat&pg=ko_01.htm

    BalasPadam
  47. Transcient Image is the community perception about an organization whether inside or outsie.Corporate Reputation can be defined as the company can create an image, but whether that image will lead to a reputation which is the same as the image, or a positive reputation, will depend on what the organization does.An example, Johnson&Johnson's. People expect that J&J is the company who provided the health care products and services.J&J also provide support programs and services to help their employees live healthier and safer lives like at work, home and on the road.

    BalasPadam
  48. Apart from what I have said at the last comment about Maggi, I would love to add something about Google. Transcient Image in Google can be shown among those people who are very familiar with online search engine. As far as we know, when people mention about Google, people will directly think about search engine that used to find for some information, whether its academically or something about entertainment. But there's also problem that occur with Google in China that was related with strike some component in Google search engine especially Gmail, and this bring a bad Corporate Reputation to this company. Although this problem occur at January 2010, but the smart management by the commitee makes everything goes well and bring back a luck in Corporate Reputation in Google company.

    BalasPadam
  49. assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan rakan sekalian. Disini, saya ingin mengulas sedikit pendapat yang telah diujarkan oleh saudari carole moss dimana dia membuat pernyataan mengenai syarikat penerbangan Malaysia Airlines yang membawa imej Malaysia yang mempunyai alam flora yang menarik melalui uniform yang dipakai oleh anak kapal. Imej berbaju kebaya juga melambangkan kebudayaan masyarakat Malaysia. Mengenai tambang yang telah diberikan oleh MAS adalah sedikit mahal berbanding AirAsia adalah mungkin kerana perkhidmatan yang telah diberikan oleh MAS adalah lebih baik jika dibandingkan dengan AirAsia.Mungkin dari segi keselesaan, yang mana MAS memberikan ruang keselesaan yang maksimum kepada para penumpang jika dibandingkan dengan AirAsia yang mempunyai ruang yang sempit diantara penumpang yang lain. Dari segi servis yang telah diberikan oleh anak kapal yang diberikan oleh MAS juga mempunyai perbezaan dimana anak kapal MAS adalah lebih mesra dan lebih berprotokol dan lebih mementingkan keselesaan penumpang di dalamnya.MAS juga memberikan servis makanan kepada para penumpang jika dibandingkan dengan AirAsia dimana penumpang perlu menyediakan wang untuk membeli makanan di dalam pesawat. Mungkin faktor-faktor tersebut yang membuatkan tambang yang diberikan oleh MAS sedikit mahal dengan AirAsia.Tidak semestinya perkhidmatan dan barang yang murah memberi perkhidmatan dan faktor keselamatan yang baik kepada pengguna.

    BalasPadam
  50. Salam...i want to give an example, people expect that Nike is the brand of sports with the high quality and many sports tournament preferred using that brand.But nowadays, many side made clone of that product. So, many users give a negative perception to the brand of product and they are feel cheated and expect that brand of products is have seems quality to the other cheaper product.

    BalasPadam
  51. Roshaslindah Bte. Abd Rashid

    Assalamualaikum and salam Ramadhan

    I agreeing with all your opinion. Based on link that given by BA08110020 and Carole Mos, I find out it extremely relevant with our discussion topic and may be could made as additional reference to understanding of the concept transeint image and corporate reputation,
    because this topic actually easy to understood based on examples that there is.

    BalasPadam
  52. Good afternoon! A good reputation demonstrably increases corporate worth and provides sustained competitive advantage. Recently, the incident of oil spill into the Gulf of Mexico has caused damage to BP’s reputation. Few circumstances test an organization’s reputation or competency as severely as a crisis. According to David Weiner (2006), crisis is an organizational problem that is exposed to public attention, and that threatens its reputation and its ability to conduct business. In order to minimize the corporate reputation, organization need to manage the crisis. In BP case, the organization facing crisis of how to overcome the oil spill and how to explain the loss to the stakeholders. As we all know, BP is now in the progress of cleaning the oil spill. After BP has successfully cleaned the oil spill, it needs to restore the corporate reputation. Reputation repair and recovery is a long-term process. According to Professor William Benoit of the University of Missouri, there are 5 strategies can be used to repair corporate reputation, which are denial, evade responsibility, reduce offensiveness, corrective action and mortification (Wilcox.D.L & Cameron.G.T, 2009). Here, which strategy do you think that BP should apply to repair it reputation?

    BalasPadam
  53. Good evening!

    Here I have a journal entitle Managing a nation’s image during crisis: A study of the Chinese government’s image repair efforts in the “Made in China” controversy by Cai Peijuan, Lee Pei Ting and Augustine Pang to share with everyone.

    This journal study what strategies China used to restore its image and reputation in the crisis of ‘Made in China’. In 2007, a series of product made in China such as toothpaste, toys and others consumer product were banned after the incident where animals died eating Chinese products. China’s government public relations officers have applied several strategies to repair their country image.

    There were three stages in the image repair, which are initial reaction, intermediate action and remedial action. In the initial reaction stage, China used the strategy of denial in conjunction with the strategy of bolstering. On the other hand, China used the strategy of shifting blame and attacks the accuser in the stage of intermediate action. Lastly, China applied the strategy of corrective action.

    Now, we can see that China’s production and manufacturing industry has gained back its image as one of the largest organization in the world.

    BalasPadam
  54. Good evening! There are three foundations of reputation include economic performance, social responsiveness and the ability to deliver valuable outcomes to stakeholders. Media playing an important role in helping organization to deliver the three foundations to audiences. For instance, we get know that Petronas is offering the scholarship through newspaper, internet or advertisement. Thus, Petronas is building its good reputation by doing its corporate social responsibility.

    BalasPadam
  55. I very agree with Rusianti Abdurahman opinion which has pointed out that Corporate Social Responsibility (CSR) as an approach to build and maintain a corporate reputation as well as to handle the crisis. In the article “Product-harm crisis management: Time heals all wounds?” stated that if a company has demonstrated high levels of social sensitivity, the consumers are more tend to form a positive view regarding the crisis. This study has shown that a company's image may be protected by high reputation and CSR in times of crises (Vassilikopoulou et.al, 2009). However, besides CSR, are there any other approaches can be applied to manage the corporate reputation?

    BalasPadam
  56. I agree with Siti Nabilah statement. I want to add some information, the image carried by 100PLUS very effective. Typically, the sponsor of the sport is 100PLUS. For example, badminton championship.. 100PLUS companies using national badminton champion, Datuk Lee Chong Wei to be the ambassador for their products. Datuk Lee Chong Wei to be part of the image in the mind of society (transient image) in the 100PLUS.

    BalasPadam
  57. Saya ingin berkongsi satu artikel dengan rakan-rakan sekalian, bertajuk ‘Responding to crisis using social media Updating the “Dell Hell” case study- are Dell turning opinion round?’ pada http://www.marketsentinel.com/files/Crisisresponseusingsocialmedia.pdf. Pada tahun 2005, Syarikat Dell telah mengalami satu krisis besar yang telah menjejaskan imej dan reputasi tersebut. Seorang pengguna Dell- Jeff Jarvis menerusi blognya- BuzzMachine1 telah menuduh tentang kelemahan ‘customer services’ Syarikat Dell sehingga menarik perhatian dari seluruh dunia. Selain itu, krisis tersebut juga meyebabkan syarikat tersebut mengalami kemerosotan keuntungan sebanyak 28% pada tahun 2005 hingga 2006. Selepas kejadian tersebut, Syarikat Dell telah membuka Dell’s one2one weblog untuk ‘berdialog’ dengan blogger mengenai perkara tersebut. Menerusi krisis tersebut, jelas dinampak kualiti produk/perkhidmatan sesebuah syarikat amat penting untuk reputasinya. Jika kualiti diragui akan terus menjejaskan imej dan reputasi syarikat. Selain itu, jujur dan mengakui kesilapan serta perbincangan dengan pengguna terutamanya mangsa dalam krisis juga penting untuk memulihkan imej dan reputasi. Seterusnya, syarikat mesti membetulkan kesilapan dalam masa tersingkat supaya mendapat balik keyakinan daripada penggunanya.

    BalasPadam
  58. Regarding the question by S.H.Hong, I think that BP should reduce offensiveness of its organization. As we know, BP is now in the progress of cleaning the oil spill, so reduce offensiveness should be the next step. It can be done through information framing like press release to restore back its image and reputation.

    BalasPadam
  59. In the article “Framing information to enhance corporate reputation: The impact of message source, information type, and reference point”, I found that reputation can be actively managed and not simply a passive reflection of a firm. It means the corporate reputation also can be enhanced through the information framing (Ruth et.al, 2004). It can be done by supervising the firm-generated sources such as press releases or annual reports. According to D'Aveni and MacMillan (1990), “the type of information presented in such sources may radically influence stakeholder attitudes toward post crisis firms.”

    BalasPadam
  60. Imej dan reputasi pada pandangan khalayak mewakili (apa yang mereka nampak adalah yang benar) sesebuah organisasi itu tetapi sebenarnya ia bukan setakat pantulan sesebuah organisasi sebulat-bulat tetapi ia boleh dibentuk menerusi hubungan yang baik/positif dengan khalayak ataupun sebarang usaha yang dapat meninggalkan kesan positif di minda mereka. Ini boleh dilakukan dengan wacana media atau berita yang memaparkan kelebihan organisasi serta menerusi CSR. Ini bermakna imej positif yang ditinggalkan pada minda khalayak dapat meningkatkan reputasi baik sesebuah organisasi.

    BalasPadam
  61. Salam ramadhan dan salam 1 Malaysia... Seperti apa yg telah dikemukakan oleh rakan2 sekalian tentang transient image dan corporate reputation, saya bersetuju dengan pandangan rakan2 sekalian dam saya juga berpendapat bahawa transient image merupakan satu gambaran yang difikirkan oleh khalayak setelah melihat produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh sesebuah organisasi. pembentukan imej atau pandangan ini berlaku setelah khalayak merasai dengan sebenar produk atau perkhidmatan atau dengan hanya berpandukan cerita atau mesej yang disampaikan oleh sahabat atau orang yang rapat dengan khalayak. dari situ, wujud pula corporate reputation dimana khalayak menilai sendiri produk atau perkhidmatan yang ditawarkan dengan berpandukan fungsi, kemampuan dan juga faedah kepada khalayak itu sendiri. Setiap organisasi akan cuba sedaya uapaya untuk memikat khalayak dengan pelbagai cara, terutama dengan iklan dan promosi yang ditawarkan pada setiap musim.

    Satu contoh yang saya rasa perlu adalah perkhidmatan bas express yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan sehala. Sandangan masyarakat terhadap bas express pada masa sekarang amat jelas membayangkan perkhidmatan ini mempertaruhkan nyawa khalayak. Namun begitu bukan semua syarikat bas express di Malaysia mencetuskan persepsi sedemikian. sebagai contoh syarikat bas express Plusliner yang beroperasi di lebuhraya utara-selatan (PLUS). Saya sendiri merupakan pengguna perkhidmatan bas ini dan merupakan salah seorang khalayak yang mempertaruhkan nyawa untuk tiba kedestinasi, namun begitu, perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat plusliner adalah syarikat yang dipercayai oleh saya sendiri. Bagi saya, pandangan khalayak tercetus setelah berlaku banyak kes kemalangan melibatkan bas express seperti tragedi terbaru melibatkan syarikat Sani Express yang melibatkan 10 maut dalam nahas di kilometer 278.8 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) tahun lalu. Ditamjbah pula dengan kejadian yang melibatkan jumlah korban nahas yang terbesar pada tahun 2007 yang berlaku di kilometer 229.1 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) di Bukit Gantang iaitu seramai 20 terkorban dan 9 cedera. Pada pandangan saya, kejadian yang melibatkan bas express sedikit sebanyak telah menggugat reputasi organisasi yang menawarkan perkhidmatan bas express di mata khalayak. Namun begitu, perkhidmatan bas express ini masih lagi digunakan dengan berhati2 oleh khalayak dimana mereka akan menilai setiap kepentingan dari segi keselamatan, fungsi, kemampuan dan juga faedah yang diperolehi oleh khalayak.

    BalasPadam
  62. Dear Roshaslindah..
    I hope all the examples that i giving to you and all of our friends will make all of you be more understand and clear about this topic..t.q

    BalasPadam
  63. selamat malam, seperti yang telah saya kata kan imej dan reputasi organisasi bergantung kepada orang-orang yang mengurus organisasi mereka kerana imej dan reputasi berdasar apa yang telah dipertunjukkan oleh syarikat tersebt. tambahan lagi, sesebuah organisasi tidak akan wujud tanpa pelakonnya. misalnya jika kita berurusan dengan sesebuah organisasi dan layanan yang diberikan adalah baik maka satu imej yang positif akan kita berikan dan secara automatiknya reputasi syarikat itu meningkat begitu juga dengan sebaliknya. ini berdasarkan apa yang sy perhatikan dan segala maklumat dan pendapat yang diberikan oleh rakan-rakan amat membantu sy dalam memahami tajuk kuliah ini. sekian.

    BalasPadam
  64. Salam 1 Malaysia.. Mengikut pendapat saya, transient imej merupakan tanggapan khalayak terhadap sesebuah organisai tidak kiralah sama ada dalam bentuk tagline, warna, logo dan sebagainya. Imej tersebut menunjukkan identiti sesebuah organisasi yang dapat ditafsir oleh khalayak apabila melihatnya. Manakala corporate reputation pula pada pendapat saya ialah prestasi sesebuah organisasi tersebut dalam pencapainnya. Sebagai contohnya, saya kemukakan Syarikat Penerbangan Air Asia yang menawarkan perkhidmatan pernerbangan dengan kadar tambang yang murah. Air Asia menggunakan warna merah sebagai imej syarikat perkhidamatan mereka dan tagline mereka ‘ Everyone Can Fly’. Khalayak sudah lebih dominan dgn perkhidmatan penerbangan yang mempunya imej2 warna merah iaitu Air Asia. Banyak iklan-iklan di billboard memaparkan perkhidmatan ini. Tetapi Air Asia masih tidak dapat lagi mengatasi Malaysia Airlines Systems kerana kelemahan2 yang belum dapat ditingkatkan. perkhidmatan tertentu. Walaupun perkhidmatan ini menawarkan harga yang murah berbanding MAS, khalayak masih menganggap MAS lebih kukuh dan memiliki reputation yang bagus.

    BalasPadam
  65. Salam. Here I would like to support the comments provided by the Miss Norafidah about of cloning Nike brand in the market. Now, all nike products were cloned and sold at a price lower than the prices reasonable. If not mistaken, I saw a catalog in which not only cloned Nike products, but also Adidas, Puma, and various sports brands sold. It is said that cloned products are 'Made in China'. Actually this situation damages the reputation of a company, because customers may lose confidence on the company. Customers will be in doubt whether the product is original or not. Customers trust of a product is important for the reputation of a company.

    BalasPadam
  66. Salam.. Saya juga ingin tambah komen yang diberikan oleh saudari norsyahrain mengenai syarikat pengeluaran makanan segera ( KFC ). Sejak berpuluh tahun dahulu KFC menjadi pilihan khalayak yang gemar memakan ayam goreng. Dari segi imej yang ditonjolkan oleh organisai ini yang dapat menarik khalayak untuk terus menikmatinya dan terus membeli. Pada pendapat saya juga, syarikat ini dr masa ke masa telah mengubahsuai dan mempelbagaikan menu untuk memberikan pembaharuan dalam perniagaannya. Kanak-kanak biasanya lebih suka sesuatu yang unik yg dapat menarik perhatian mereka untuk ke KFC kerana dlm menu juga menawarkan hadiah-hadiah dan mainan untuk kanak-kanak. Jika kita prasan, dalam media elektronik dan media cetak seringkali mengeluarkan iklan mengenai menu2 terbaru di KFC yang dapat menambat mana2 khalayak. Imej yang sering ditunjukkan oleh KFC bg saya adalah menarik kerana Berjaya membuat khalayak terliur apabila melihat iklan tersebut. Manakala dari segi Corporate reputation pla, sy lihat KFC masih lagi kukuh sama seperti makanan segera Mcd. KFC masih lagi menjadi pilihan khalayak yang sukakan ayam. Setiap organisasi mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

    BalasPadam
  67. Salam. saya ingin menambah sedikit maklumat drpa sebuah jurnal yg sy baca. Terdapat persamaan dalam apa yang kita pelajari. Imej korporat adalah refleksi kepada realiti sebuah organisasi (Argenti, 1998).Dalam kata lain, sesebuah organisasi dilihat daripada pandangan orang lain.Kebanyakkan imej yang wujud adalah berbeza bergantung atas unsur-unsur yang
    organisasi tersebut terlibat. Dengan memahami imej, bermakna kita dapat mengetahui apa yang sebenarnya organisasi lakukan. Sebagai contoh, Proton membawa imej kereta nasional, Petronas membawa imej petroleum negara, Syarikat Takaful Malaysia menonjolkan imej insurans yang berkonsepkan Islam. Biasanya produk dan perkhidmatan, manusia, bangunan, simbol dan lain-lain objek menyumbang kepada realiti sesebuah organisasi. Oleh yang demikian, imej organisasi dengan organisasi lain akan nampak ketara berbeza berdasarkan unsur-unsur ini.

    BalasPadam
  68. Salam. (^-^) One example I would like to share the Loreal beauty products. In general, all the audience know that this product is more to beauty products like make up and styling. The company has an image in which all the models used have a Pan-Asian face, to convince users face when using their product will be beautiful like the models shown. In addition to selling products, Loreal has a sponsor in any program. Sometimes give the free trial to the public as a strategy to strengthen the reputation of this company. If not mistaken, the show Akademi Fantasia, Loreal has given free packs to participants of AF.

    BalasPadam
  69. Selamat sejahtera kepada sahabat-sahabat seperjuangan. Setelah kita melihat imej yang berlaku dalam sesebuah organisasi, terdapat juga imej korporat yang ada di dalam pemikiran seseorang atau kumpulan terhadap sesuatu syarikat atau firma. Imej korporat boleh dibuat sama ada secara rasional atau tidak secara rasional dengan berasaskan kepada bukti-bukti atau khabat angin. Pengamal PR akan mudah mengukur dan menganalisa imej sesebuah organisasi. Suatu keadaan imej korporat boleh ditentukan, program ke arah itu boleh dirancang untuk membina imej korporat yang diingini. Pencapaian imej korporat boleh dinilai dan program imej korporat boleh diubahsuai untuk menjamin imej korporat yang diidamkan itu dibentuk. Sebagai contohnya, Syarikat Iktikad Raya Sdn. Bhd. (Iktikadraya) iaitu syarikat pengimport dan pengedar kereta mewah begitu yakin dan ingin menjadi setanding dengan pesaing utama lain dalam masa terdekat jika diberi peluang lebih besar walaupun baru beroperasi selama empat tahun. Syarikat itu juga berpotensi untuk berjaya seperti mana syarikat-syarikat besar lain cuma masalah yang dihadapi adalah bilangan kereta yang boleh dibawa masuk terhad kerana jumlah permit import kenderaan yang diberikan kecil. Oleh itu, syarikat itu mempercayai bahawa imej korporat yang positif amat perlu bagi mengekalkan kejayaan yang berterusan di dalam sesebuah organisasi walaupun syarikat itu lebih kecil dan baru saja dibina berbanding dengan syarikat PROTON.

    BalasPadam
  70. Pada pendapat saya,transient image merupakan imej dalam sesebuah organisasi yang dibentuk dengan tujuan untuk melambangkan sesebuah organisasi serta prasyarat yang terpenting dan asas yang kukuh ke arah kecemerlangan organisasi yang dibentuk.Manakala,corporate reputation pula adalah kebolehan sesebuah organisasi atau syarikat dalam meningkatkan atau mempengaruhi persepsi khalayak terhadap organisasi mereka.Di sini saya ingin mengambil contoh organisasi petronas dimana ia merupakan salah satu organisasi yang terbesar dan terkenal di khalayak ramai berbanding dengan organisasi lain.Melalui pemerhatian saya,organisasi petronas ini seringkali memaparkan iklan-iklan yang menarik dan dapat menambat hati penonton serta ia dapat memberi kesan yang mendalam terhadap maksud iklan yang disampaikan terutamanya sekali pemaparan iklan semasa perayaan-perayaan hari raya,tahun baru cina,hari kemerdekaan dan sebagainya.Selain daripada itu,organisasi petronas juga kreatif dan seringkali membuat sesuatu perubahan.Ini dapat dibuktikan apabila mereka memaparkan iklan di televesyen sama ada berunsurkan lawak,sedih dan gembira.

    BalasPadam
  71. Salam damai..

    transient image boleh diertikan sebagai persepsi atau pemikiran khalayak terhadap sesuatu organisasi berasaskan kefahaman dan pemikiran khalayak. Manakala corporate reputation bermaksud tafsiran yang dilakukan oleh khalayak berdasarkan persepsi/pemikiran terhadap sesebuah organisasi. Misalnya, 1Malaysia menggambarkan mengenai kesatuan dan perpaduan pelbagai bangsa dan agama.

    sekian..

    BalasPadam