Pages

Khamis, 14 Oktober 2010

PIT STOP DISKUSI 3 [AK21503]: Manipulasi Mesej

Lagu 'marabahaya' dendangan Pop Shuvit dihasilkan khusus sebagai lagu tema filem Impak Maksima. Filem ini memaparkan aksi pemanduan kereta secara berbahaya. Persoalan yang timbul adalah sama ada pihak berwajib sedar atau sebaliknya bahawa mesej dalam lagu ini menyumbang sesuatu yang positif dalam Kempen Keselamatan Jalanraya di negara ini. Berpandukan bait-bait lirik lagu ini, cuba hasilkan satu lirik lagu 'marabahaya' versi anda sendiri yang secara teknik memperlihatkan mesej yang berlawanan dengan mesej asal dalam lagu tersebut. Gunakan lirik baru lagu 'marabahaya' versi anda itu sebagai mesej nasihat agar pemandu/pengguna jalanraya lebih berhati-hati terutama dalam hal berkaitan dengan had laju pemanduan/tunggangan kenderaan bermotor di jalanraya.

[AK21503] Kuliah 10

Pembujukan yang baik menjamin kejayaan satu-satu kempen. Pemilihan kaedah pembujukan yang betul dapat membantu pelaksana kempen untuk mencapai matlamat kempen. Sungguhpun begitu, perlu diingat, pembujukan yang cekap dan berkesan bergantung kepada pemilihan cara yang sesuai untuk membujuk, mesej yang mudah dan berupaya menarik perhatian audien, maklumat yang lengkap serta boleh memberi impak kepada aspek pemikiran seterusnya tindakan audien untuk sama-sama menangani satu-satu isu.

Fikirkan...Apakah enam kaedah memanipulasi mesej menggunakan kaedah pembujukan

Selasa, 12 Oktober 2010

[AK30903] Kuliah 10

Kawalan ke atas set iklan yang dipaparkan menerusi media massa perlu dilakukan untuk memastikan bahan kandungan iklan tidak menjejaskan pemikiran dan tingkahlaku audien iklan berkenaan. Mekanisme kawalan ke atas iklan dikuatkuasakan menerusi akta, peraturan, perundangan dan garispanduan etika seperti yang dipelopori oleh ASA. Senaraikan SEPULUH [10] kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual.

[AK30903] Kuliah 9

Pengiklan cenderung 'menggunakan' wanita dan kanak-kanak dalam set iklan yang diiklankan di media massa. Pilihan untuk mengetengahkan kedua-dua golongan ini sebagai model iklan dilakukan atas sebab-sebab yang berkaitan dengan aspek minat insani.

Fikirkan…senaraikan sekurang-kurangnya LIMA [5] iklan yang menonjolkan wanita dengan cara yang tidak beretika dan LIMA [5] iklan yang menampilkan kanak-kanak yang anda yakin ditampilkan secara tidak bermaruah. Jelaskan sebab-sebab mengapa anda mengatakan semua SEPULUH [10] iklan itu tidak beretika dan nyatakan cadangan bagi mengatasi isu etika dalam kedua-dua kelompok iklan tersebut.