Pages

Khamis, 19 Ogos 2010

[AK21503] Kuliah 6

The Rational Model of Persuasion [RMP] menjelaskan bahawa [B]Kepercayaan + [V]Nilai dibahagikan dengan [M]Motif boleh membantu pembujuk mengesan kehadiran Sikap dan Tingkahlaku [A] yang ditunjukkan oleh individu sasaran pembujukan. Ini penting untuk pembujuk mengenalpasti perubahan tingkahlaku individu sasaran pembujukan berkenaan sama ada cenderung ke arah tingkahlaku menyokong pembujuk atau sebaliknya. Jika tingkahlaku sasaran pembujukan berlawanan dengan kehendak pembujuk, maka, pembujuk perlu memilih untuk menggunakan "LIMA [5] tujuan realistik yang mungkin wujud dalam diri audien".

Fikirkan...SATU [1] situasi yang anda fikirkan sesuai untuk menguasai sikap dan tingkahlaku sasaran pembujukan menggunakan "LIMA [5] tujuan realistik yang mungkin wujud dalam diri audien". Huraikan setiap satu daripada LIMA[5] tujuan realistik berkenaan mengikut situasi yang anda hadapi itu.

Rabu, 18 Ogos 2010

[AK30903] Kuliah 4

Mesej rekaan adalah antara mesej yang lazim diedar/salur/hebahkan dalam sesebuah organisasi selain daripada mesej formal dan informal. Ketekalan dan kesempurnaan mesej rekaan menjadi sebab bagi set mesej berkenaan diperkatakan malah diperdebatkan oleh khalayak dalaman mahu pun luaran sesebuah organisasi. Sungguhpun begitu, mesej rekaan ada masanya berpotensi menjadi 'mesej sensitif' yang boleh membawa masalah kepada imej-reputasi sesebuah organisasi apatah lagi mesej jenis ini dikaitkan dengan peribadi seseorang individu pekerja atau pengurus dalam organisasi berkenaan.

Fikirkan...Senaraikan contoh ‘mesej sensitif’ yang lazim timbul semasa krisis pecah amanah/rasuah/penyelewengan kuasa yang melibatkan penjawat-penjawat awam di sesebuah organisasi kerajaan? Nyatakan sebab mengapa pihak media massa berminat untuk mendapatkan mesej sedemikian