Pages

Rabu, 22 September 2010

[AK30903] Kuliah 6

Rakyat Malaysia mempunyai sebab untuk mengemukakan aduan kepada pihak kerajaan selaku penyedia perkhidmatan kepada rakyat. Hal berkaitan dengan kepentingan umum lazimnya dikaitkan dengan fungsi kerajaan untuk memastikan kebajikan rakyat diberikan perhatian. Terdapat banyak saluran untuk menyampaikan aduan kepada pihak kerajaan antaranya termasuklah menerusi email kepada ketua jabatan, surat pembaca kepada editor akhbar, sms hotline kepada bahagian aduan dan khidmat pelanggan agensi yang berkenaan malah juga mungkin boleh bersemuka dengan pihak penjawat awam dan mengajukan sebarang cadangan serta aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan.

Fikirkan...Biro Pengaduan Awam Malaysia mungkin satu daripada banyak mekanisme penyaluran maklumat aduan kepada agensi kerajaan. Namun, adakah kewujudan BPA menggambarkan tahap keseriusan aduan awam di Malaysia perlu ditangani secara formal?