Pages

Khamis, 12 Ogos 2010

[AK21503] Kuliah 5

Merancang adalah satu tindakan yang penrlu dilakukan sebelum melaksanakan satu-satu perkara. Perancangan pelan kempen merangkumi usaha mengenalpasti jenis/bentuk aktiviti yang sesuai untuk disikan dalam jangkawaktu kempen, sumber manusia, sumber kewangan, logistik dan kepatuhan terhadap perundangan. Aspek pelaksanaan pula adalah sebahagian daripada proses merancang di mana ia perlu mengambilkiran setiap item yang disenaraikan dalam perancangan pelan kempen itu sendiri.

Fikirkan...Kempen ‘kebersihan’ lazimnya dilaksanakan di persekitaran yang kotor, tidak terurus dari segi pembuangan sisa kumbahan, kawasan berpotensi menjadi pusat wabak penyakit seperti kolera dan denggi malah juga di lokaliti yang didiami masyarakat yang dianggap tidak berpengetahuan serta mengabaikan aspek kebersihan. Kemukakan rancangan kempen anda untuk membantu satu-satu kawasan menjalankan kempen kebersihan yang sesuai dengan keperluan kawasan berkenaan terutama dari segi demografi penduduk, jenis kekotoran dan bentuk tindakan yang anda fikirkan dapat mengubah sikap penduduk di kawasan berkenaan terhadap aspek kebersihan.

Selasa, 10 Ogos 2010

Ucap selamat Ramadhan


Salam dan selamat sejahtera,


Terima kasih atas pembelian buku Kempen & Pembujukan oleh pelajar yang dah beli. Kepada pelajar-pelajar muslim, selamat memulakan ibadah puasa di bulan yang mulia ini. Mudah-mudahan kita mendapat rahmat dan keberkatan daripada setiap pekerjaan yang dilakukan.

[AK30903] Kuliah 3

Transient image adalah imej yang wujud dalam fikiran khalayak [dalaman dan luaran] sesebuah organisasi terhadap fungsi, kemampuan dan faedah organisasi terhadap khalayak. Manakala, Corporate Reputation pula adalah penilaian umum yang dilakukan oleh khalayak terhadap sesebuah organisasi dalam tempoh tertentu. Isu yang dikaitkan dengan keupayaan organisasi menjalankan fungsinya terhadap khalayak boleh menjadi sebab mengapa imej sesebuah organisasi dipandang tinggi atau sebaliknya. Pengalaman khalayak berurusan dengan organisasi juga boleh menjadi kayu ukur untuk menilai sejauhmanakah prestasi organisasi dapat dinilai sebagai baik atau sederhana.

Berpandukan fakta yang anda sahihkan daripada sumber yang betul, kenalpasti SATU [1] organisasi dan huraikan Transient Image dan Corporate Reputation organisasi berkenaan.

Ahad, 8 Ogos 2010

[AK21503] Kuliah 4

Semua pihak perlu tahu bahawa fasa ‘pembujukan’ adalah had masa untuk melaksanakan program/aktiviti dalam pembujukan. Terdapat EMPAT [4] fasa dalam aktiviti pembujukan iaitu, 1. Fasa ‘awal pembujukan’ di mana manusia berusaha mewujudkan kemesraan menerusi perkenalan antara individu yang terlibat; 2. Fasa ‘pra matang’ yang memperlihatkan aktiviti menguji individu terhadap tahap pengetahuan tentang fakta berkaitan tujuan pembujukan; 3. dalam Fasa ‘matang’ , kupasan isi dan hujah tentang isu menjadi intipati percakapan; dan,
4. Fasa ‘pasca pembujukan’ yang memerlukan seseorang membuat rumusan dan pemantauan kesan keseluruhan aktiviti pembujukan.

Fikirkan...Letakkan diri anda sebagai sasaran pembujuk bagi satu-satu aktiviti pembujukan. Selepas aktiviti pembujukan tersebut, senaraikan dan susun perubahan tingkahlaku, emosi dan sikap anda mengikut fasa dalam proses pembujukan.