Pages

Rabu, 22 September 2010

[AK30903] Kuliah 6

Rakyat Malaysia mempunyai sebab untuk mengemukakan aduan kepada pihak kerajaan selaku penyedia perkhidmatan kepada rakyat. Hal berkaitan dengan kepentingan umum lazimnya dikaitkan dengan fungsi kerajaan untuk memastikan kebajikan rakyat diberikan perhatian. Terdapat banyak saluran untuk menyampaikan aduan kepada pihak kerajaan antaranya termasuklah menerusi email kepada ketua jabatan, surat pembaca kepada editor akhbar, sms hotline kepada bahagian aduan dan khidmat pelanggan agensi yang berkenaan malah juga mungkin boleh bersemuka dengan pihak penjawat awam dan mengajukan sebarang cadangan serta aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan.

Fikirkan...Biro Pengaduan Awam Malaysia mungkin satu daripada banyak mekanisme penyaluran maklumat aduan kepada agensi kerajaan. Namun, adakah kewujudan BPA menggambarkan tahap keseriusan aduan awam di Malaysia perlu ditangani secara formal?

49 ulasan:

  1. salam dan selamat petang..
    Bagi pendapat saya, kewujudan Biro Pengaduan Awam (BPA) sangat-sangat mencerminkan keseriusan bahawa aduan awam yang dilaporkan hendaklah ditangani secara formal pada kadar segera, pada pendapat saya, formal dalam pernyataan ini bermaksud beretika, mempunyai garis panduan ataupun undang-undang yang tertentu dalam menyiasat dan menyelesaikan aduan yang dibuat oleh pihak awam.
    Aduan yang dilakukan oleh orang awam bukanlah bertujuan untuk menjatuhkan reputasi mana-mana pihak yang terbabit namun ianya adalah untuk meningkatkan mutu sesebuah organisasi.

    BalasPadam
  2. salam & slmt pagi. ya, saya setuju dengan komen BA08110020. Sebab apa wujudnya Biro Pengaduan Awam, sebab orang ramai dapat memberi apa-apa aduan berkaitan perkhidmatan yang kurang memuaskan oleh organisasi-organisasi kerajaan. Wujudnya Biro sebegini dapat membantu orang ramai untuk melaporkan aduan secara formal dan dan lebih beretika berbanding hanya meluahkan rasa tidak puas hati dan marah-marah depan kaunter atau mengamuk tak tentu pasal. Kan?

    BalasPadam
  3. salam & slmt pagi. ya, saya setuju dengan komen BA08110020. Sebab apa wujudnya Biro Pengaduan Awam, sebab orang ramai dapat memberi apa-apa aduan berkaitan perkhidmatan yang kurang memuaskan oleh organisasi-organisasi kerajaan. Wujudnya Biro sebegini dapat membantu orang ramai untuk melaporkan aduan secara formal dan dan lebih beretika berbanding hanya meluahkan rasa tidak puas hati dan marah-marah depan kaunter atau mengamuk tak tentu pasal. Kan?

    BalasPadam
  4. salam & slmt pagi. ya, saya setuju dengan komen BA08110020. Sebab apa wujudnya Biro Pengaduan Awam, sebab orang ramai dapat memberi apa-apa aduan berkaitan perkhidmatan yang kurang memuaskan oleh organisasi-organisasi kerajaan. Wujudnya Biro sebegini dapat membantu orang ramai untuk melaporkan aduan secara formal dan dan lebih beretika berbanding hanya meluahkan rasa tidak puas hati dan marah-marah depan kaunter atau mengamuk tak tentu pasal. Kan?

    BalasPadam
  5. Salam 1 Malaysia untuk semua….

    BPA merupakan satu mekanisme bagi rakyat untuk mengemukakan ketidakpuasan hati terhadap pentadbiran dalam agensi kerajaan. BPA sangat penting dalam menangani masalah ataupun aduan awam. Pihak BPA haruskan menangani semua aduan dengan formal bukan sekadar mengambil atau bertindak sekadar melepas batuk di tangga. Mereka haruslah menangani setiap aduan dengan serius agar aduan awam tidak berulang. Aduan awam merupakan salah satu cara agensi kerajaan meningkatkan mutu perkhidamatan dan mutu pentadbiran mereka. Aduan awam perlu ditangani secara formal kerana rakyat berhak bersuara dan berhak untuk mengkritik agensi kerajaan. Di sini saya sertakan nilai-nilai teras BPA, slogan, misi dan visi yang terdapat dalam Kod Etika BPA:


    Nilai-nilai Teras
    • Amanah
    • Benar
    • Bijaksana
    • Adil
    • Telus
    • Bersyukur


    Slogan
    “ Sedia Membantu”


    Visi
    Menjadi sebuah organisasi pengurusan aduan awam yang terunggul
    serta menyumbang ke arah mewujudkan Perkhidmatan Awam yang
    cekap dan cemerlang.

    Misi
    Berkhidmat kepada masyarakat dalam menyelesaikan aduan mengenai ketidakcekapan dan penyelewengan dalam Perkhidmatan Awam secara adil dan berkesan serta menyumbang ke arah mempertingkatkan kualiti Perkhidmatan Awam.

    Dengan adanya nilai-nilai teras, slogan, misi dan visi BPA dapat dilihat tujuan utamanya. Jadi setiap aduan awam haruslah ditangani secara formal dan serius agar setiap ketidakpuasan hati rakyat dapat diatasi. Seperti dalam Kod Etika BPA dalam Budaya Warga BPA iaitu “Berusaha memastikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan dari segi kecekapan masa, tahap layanan dan kualiti produk perkhidmatan seperti yang digariskan dalam Sasaran Kerja Tahunan BPA”.

    Sumber : http://www.pcb.gov.my/bpaweb.php

    BalasPadam
  6. selamat tengahari, saya bersetujuh dengan apa yang telah di perkatakan oleh BA08110020 bahawa kewujudan BPA sememangnya melambangkan tahap keseriusan aduan awam yang hendak ditangani secara formal. seperti yang telah dimaklumkan oleh BA08110020 formal disini bermaksud pengurusan isu secara beretika dan teratur agar ia dapat melambangkan imej dan reputasi BPA sebenar. Tujuan sebenar aduan awam ini adalah untuk mempertingkatkan kualiti negara sendiri.

    BalasPadam
  7. salam mesra dan dalam perpaduan.saya ingin menyuarakan pendapat saya mengenai pertubuhan BPA.pertubuhan seperti ini merupakan langkah positif dan wajar yang diambil oleh pihak kerajaan dalam menyelesaikan masalah dan aduan yang dihadapi oleh orang awam.namun demikian,saya berpendapat BPA ini hanya sekadar nama dan mengaburi mata rakyat yang kononnya bertanggungjawab dalam menyelesaikan rungutan dan aduan orang ramai.sekiranya pertubuhan ini telus dalam menangani serta menyelesaikan aduan awam namun,persoalanya mengapakah masih terdapat banyak aduan dan rungutan mengenai ketidakcekapan sistem pentadbiran awam yang masih diterima daripada orang awam?saya percaya, sekiranya lebih banyak BPA dibina pun namun ia tidak telus dan berusaha dalam menangani aduan rakyat maka ia hanya membazirkan wang kerajaan semata-mata.sekian.

    BalasPadam
  8. salam sekali lagi... bergantung kepada isu yang di adukan juga.. kalo terpaksa isu itu di tanggani dengan cara tidak formal, cara lain perlu di gunakan bagi menyelesaikan isu tersebut agar tidak ada pihak yang terasa teranaiya...

    BalasPadam
  9. Selamat sejahtera dan salam 1 Malaysia. Saya juga bersetuju dengan penjelasan BA08110020 mengenai formal. Pada pandangan saya, ya, kewujudan BPA menggambarkan tahap keseriusan aduan awam di Malaysia perlu ditangani secara formal. Di Malaysia, kesedaran terhadap hak-hak pengguna amat sukar dikesani dan rakyat jarang mengambil berat mengenai isu ini. Pada pandangan saya, hal tersebut berlaku kerana kebanyakkan orang tidak tahu akan hak mereka dan takut untuk mengadu terutamanya dalam sektor awam. Mereka risau akan mendapat masalah jikalau mereka diminta untuk tunjuk diri selepas membuat aduan. Semua ini berlaku kerana mereka tidak mempunyai pengetahuan mengenai hak mereka.Aduan yang diberi oleh rakyat bukan sahaja dapat membantu kerajaan untuk memperbaiki kelemahan sedia ada malah dapat menaiktarafkan perkhidmatan yang ditawarkan.

    BalasPadam
  10. Salam Syawal…
    Sememangnya kewujudan BPA merupakan satu platform untuk menyampaikan aduan,rungutan,atupun pandangan kepada tampuk pemerintahan. Melalui badan ini, ia sudah pasti mampu meningkatkan infisiensi seterusnya meningkatkan mutu kualiti kerja sistem yang ada di Malaysia. Saya tidak menafikan bahawa adalah perlu untuk menangani aduan, rungutan mahupun ketidak puasan hati rakyat secara formal atau mengikut garis panduan yang telah disediakan. Namun, sedikit pertanyaan muncul dalam fikiran saya,
    adakah semua aduan yang diberikan sesuai untuk diselesaikan secara formal?adakah ia akan memberikan kesan yang terbaik untuk semua pihak?
    Tidak dinafikan bahawa, penyelesaian secara formal dapat menjaga imej serta reputasi, namun, keadaan ini adakalanya mampu memberikan kesan negative kepada yang membuat aduan. Berkemungkinan akan wujud birokrasi dan akan mengambil masa yang lebih panjang dalam menyelesaikan sesuatu isu. Walaupun ia mungkin adalah untuk membuat siasatan terhadap isu berkenaan, namun, kita perlu sesuatu isu dapat diselesaikan dengan cara yang cepat dan lebih mudah.
    Contoh lain adalah seperti Rancangan Aduan Rakyat di TV3. Ini juga merupakan salah satu medium yang lebih dekat dengan rakyat dalam menyampaikan aduan mereka. Dapat kita lihat, tidak semua isu yang di laporkan diselesaikan dengan menggunakan pendekatan formal. Namun, isu dapat ditangani dengan lebih berkesan. Rakyat juga lebih mudah untuk membuat sebarang aduan dan sebagainya..
    Sekadar pandangan..

    BalasPadam
  11. Salam sejahtera…. Saya sangat bersetuju dengan pendapat BA08110020 yang menyatakan bahawa kewujudan Biro Pengaduan Awam (BPA) memang mencerminkan keseriusan aduan awam yang dilaporkan hendaklah ditangani secara formal dan formal dalam pernyataan ini merujuk kepada langkah yang beretika, garis panduan ataupun undang-undang yang tertentu dalam menyiasat serta menyelesaikan aduan yang dibuat dalam kalangan awam. Kewujudan Biro Pengaduan Awam (BPA) adalah penting untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan awam dengan menyelesaikan aduan-aduan berkaitan dengan ketidakcekapan dan penyelewengan dalam Perkhidmatan Awam secara adil dan berkesan. Di samping itu, pengurusan aduan awam dengan baik juga turut meningkatkan keyakinan awam terhadap perkhidmatan kerajaan. sebaliknya, apabila aduan diabaikan akan membangkitkan ketidakpuasan awam yang mungkin menjurus kepada pembantahan yang lagi serius, misalnya demonstrasi yang mengancam kesejahteraan.

    BalasPadam
  12. selamat pagi, berhubung dengan apa yang diperkatakan oleh caroline, kewujudan BPA bukan hanya untuk mengaburi mata umum semata-mata tetapi mungkin terlalu banyak aduan yang diterima sehingga mereka belum mampu untuk menyelesaikan masalah tersebut, oleh itu orang ramai belum nampak apa-apa tindakan yang dilakukan oleh BPA atau mungkin benar BPA memang tidak menjalankan apa-apa. ehhehe

    BalasPadam
  13. Selamat sejahtera. Saya sangat bersetuju dengan menyataan Rusianti yang berbunyi'Berkemungkinan akan wujud birokrasi dan akan mengambil masa yang lebih panjang dalam menyelesaikan sesuatu isu'. Bukannya BPA mengabaikan aduan atau tidak melakukan apa-apa penyelesaian terhadap rugutan rakyat, tatapi ia mengambil masa panjang untuk mendapatkan kelulusan daripada setiap ketua dalam sistem birokrasi. Hal ini menunjukkan bahawa pihak kerajaan perlu menyelesaikan masalah tersebut untuk menangani isu aduan awam.

    BalasPadam
  14. persoalan yang timbul, jika BPA sedar akan lambakan aduan orang awam kenapa tidak buat satu perubahan untuk meyakinkan orang ramai bahawa kewujudan mereka adalah untuk membantu orang ramai? tepuk dada tanya hati sendiri hehhehe

    BalasPadam
  15. Bagi saya,kewujudan BPA ini adalah merupakan langah memandang serius terhadap aduan awam di Malaysia. Akan tetapi kewujudan biro seperti ini kurang diberikan perhatian oleh orang awam mungkin kerana kurang penyampaian kepada orang awam mengenai fungsinya dalam membantu orang awam dalam membuat aduan. Hal ini diburukkan lagi dengan birokrasi yang wujud di mana-mana organisasi.

    BalasPadam
  16. Selamat petang..
    Nampaknya ramai yang bersetuju dengan pendapat saya..:)
    Seperti yang telah saya jelaskan dalam cebisan pendapat yang talah saya berikan di atas, saya ingin menambah sedikit pandangan berkenaan Biro Pengaduan Awam, walaupun BPA wujud, namun kewujudannya tidak berapa disedari. Mungkin orang awam tidak mehu membuat aduan berkaitan kekhilafan penjawat awam, mungkin juga BPA sendiri juga bersifat tidak mesra pelanggan (tidak mendekatkan diri dengan orang awam). Namun perkara ini boleh diperbaiki dengan membuat iklan-iklan brkenaan BPA bagi memastikan orang awam sedar akan kewujudannya.

    BalasPadam
  17. salam Mahardika..;)

    sy ingin mmberikan sedikit pandangan mgenai pndapat saudari Carole Mos. Mungkin isu ini disebabkan tindakan yang diambil oleh BPA adalah bersifat formal yakni berlapis-lapis dan mengikut prosedur yang sewajarnya. Keadaan ini sudah pasti akan mengambil masa yang agak lama,dan ini pastinya menjejaskan tahap kebolehpercayaan rakyat trhadap BPA.

    Namun, seperti mana yang dikatakan oleh rakan2 yang lain,sesetengah isu sememangny perlu ditangani secara formal bgi mngelakkan perkara2 yang tidak diingini dalam negara terjadi seperti perpecahan, pemberontakan dan sebagainya.

    Apa yang pasti, rakyat sudah pastinya mengharapkan agar BPA telus dan menjalankan tugas mereka dengan penuh integriti. Keadaan ini bukan hanya meningkatkan kepercayaan rakyat dalam sistem yang ada di Malaysia, malah, ia dapat menjadi wadah untuk kerajaan meninjau masalah rakyat seterusnya dapat mncapai matlamat yang BPA sasarkan. =)

    BalasPadam
  18. salam.. saya bersetuju dengan Rusianti, contoh terdekat adalah rancangan Aduan Rakyat di TV3.. cara tidak formal kadang kala di lihat lebih berkesan. Buktinya kita boleh lihat sendiri, setiap aduan yang disiarkan di TV3 biasanya telah melalui proses formal (seperti mengemukakan aduan kepada pihak berwajib, surat rasmi dan sebagainya). Namun, akhirnya mereka yang membuat aduan terpaksa juga menggunakan media seperti TV3 untuk membawa masalah tersebut kepada pengetahuan ramai. selepas disiarkan biasanya barulah ada langkah penyelesaian daripada pihak-pihak tertentu dipertanggungjawabkan. Secara jujurnya saya tidak melihat sejauhmana kepentinggan BPA dalam isu sebegini.

    BalasPadam
  19. Good afternoon everyone. Public Complaints Bureau has been created coordinate to the vision on 1 Malaysia, which is implementing the concept of People First and Performance Now. It is aimed to establish a customer-oriented and service-centric based society. Public is encourage to give their comment upon any unsatisfied towards government services or management system. Subsequently, public’s comment such as a complaints or feedback will be evaluated and solved to enhance the quality of life of all Malaysians. Therefore, Government Officers should take complaints as an indicator and reminder for continuous improvements in ensuring the interest and well being of the community regardless of status, race or religion.

    BalasPadam
  20. Wlupun BPA sering mndapat pndangan yg negatif dri plbagai pihak, namun, kita tidak menolak trdapat juga kes-kes yang berjaya mereka selesaikan contohnya tentang ketidakcekapan Jabatan Pendaftaran Negara dalam urusan kewarganegaraan. Walaupun isu tidak diselesaikan secara menyeluruh,namun,terdapat peningkatan mutu kecekapan dalam Jabatan Pendaftaran Negara. Selain itu,terdapat pelbagai kes2 lain yang turut berjaya mereka selesaikan seperti masalah gangguan talian dan sebagainya.

    Kewujudan laman web khas BPA turut harus dipuji kerana keadaan ini memudahkan rakyat untuk menyampaikan aduan. Melalui laman ini, rakyat dapat menyampaikan aduan mreka dan melihat respon BPA terhadap aduan berkenaan. Interaksi yang mudah dan berkesan dalam media baru ini pastinya memberikan kesan positif kepada rakyat, BPA dan seterusnya jentera kerajaan. Ia turut memudahkan rakyat untuk meninjau kes2 yang telah berjaya diselesaikan dan sebagainya.

    BalasPadam
  21. Selamat Petang ……………. Penubuhan BPA merupakan satu daripada tanggungjawab kerajaan kepada rakyat bagi memastikan orang ramai mempunyai saluran untuk membuat aduan tentang kepincangan Jabatan atau Agensi Kerajaan semasa mereka berurusan. BPA memerlukan kerjasama dari semua pihak khasnya Jabatan dan Agensi Kerajaan di dalam meningkatkan lagi mutu perkhidmatan mereka kepada orang ramai dan bersedia menerima sebarang aduan dari orang awam secara formal berlandaskan garis panduan yang betul, beretika dan adil saksama seperti mengadakan perbincangan atau rundingan secara berkumpulan bersama dengan agensi-agensi kerajaan, pihak NGO dan pengadu sendiri. Semua aduan awam yang berkaitan dengan tindakan dan keputusan Kerajaan yang dirasakan tidak adil dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan seperti aduan mengenai kelewatan atau tiada tindakan, tindakan tidak adil, kekurangan kemudahan awam, kelemahan peraturan, salah guna kuasa atau penyelewengan yang bukan bertujuan mendatangkan keuntungan,salah laku anggota awam, kegagalan mengikut prosedur dan kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan. Dalam hal ini BPA berfungsi sebagai penghubung di antara kerajaan dengan rakyat dalam mengendalikan sesuatu aduan untuk melancarkan lagi sistem Perkhidmatan Awam di negara ini.

    BalasPadam
  22. Selamat Malam ……………………. Hal-hal kepentingan awam amat mudah menjadi tajuk perbincangan yang hangat di kalangan masyarakat serta penting bagi BPA memastikan bahawa organisasinya tidak menjadi sasaran kemarahan orang ramai. Di sini, saya memberi satu cadangan supaya BPA lebih mahir menguruskan isu-isu awam agar imej organisasinya sentiasa terpelihara. BPA juga haruslah mencetuskan isu-isu yang dapat mempertingkatkan nama baik organisasinya. Di samping, untuk menghasilkan pengendalian yang cukup formal, BPA hendaklah mengenalpastikan ‘trend’ isu pada masa kini dan masa depan orang awam.

    BalasPadam
  23. GOOD EVENING ... .. According by reference from Atory Hussain (2007), Public Complaints Bureau (PCB) and in conjunction with the Human Rights Commission of Malaysia (SUHAKAM) in cooperation with ensuring people's rights are not denied and repressed can then function as an alternative channel for citizens to submit complaints about the persecution of those who ignored by the government. SUHAKAM has actually been provided broad powers to carry out the investigation and all parties required by law to cooperate with the PCB.

    But the reality is that government departments and agencies are often reluctant to disclose information necessary for PCB are subject to laws that restrict freedom of information to prevent the problem of corruption and abuse of power. So far, dozens of complaints and reports have been made to the PCB on crime and corruption, especially those involving government leaders. But there was no action taken.

    BalasPadam
  24. Assalammualaikum, salam sejahtera dan salam 1 Malaysia...

    Biro Pengaduan Awam (BPA) merupakan salah satu agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri yang bukan sahaja menerima aduan daripada masyarakat terhadap perkhidmatan agensi dan jabatan Kerajaan malah turut menyalurkan aduan-aduan tersebut kepada pengetahuan Perdana Menteri selaku pemimpin negara.

    Pewujudan BPA merupakan salah satu bukti keseriusan Kerajaan dalam mendengar masalah dan rintihan rakyat mengenai perkhidmatan Kerajaan dan menanganinya secara formal.

    Ini kerana penubuhan BPA adalah khusus untuk menerima aduan masyarakat mengenai perkhidmatan Kerajaan. Pun begitu, BPA tidak hanya berfungsi dengan membukapejabatnya untuk dikunjungi orang awam yang ingin membuat aduan.

    BPA turut mengamalkan konsep turun padang dengan mengadakan Hari Bertemu Pelanggan di kawasan-kawasan pinggir dan luar bandar. Pemilihan lokasi itu bertujuan memberi peluang kepada masyarakat di kawasan pinggir dan luar bandar yang tidak berkesempatan mengunjungi pejabat BPA untuk membuat aduan mereka.

    Menerusi Hari Bertemu Pelanggan, BPA turut melibatkan penyertaan beberapa agensi dan jabatan Kerajaan untuk membuka kaunter perkhidmatan dan aduan kepada masyarakat. Ini akan memudahkan masyarakat membuat aduan terus kepada agensi dan jabatan Kerajaan terbabit untuk tindakan yang lebih pantas.

    Inisiatif BPA ini menampakkan lagi keseriusan Kerajaan dalam menangani masalah rakyat sekaligus memperbaiki sistem pentadbiran dan perkhidmatan Kerajaan.

    Selain itu, saya juga melihat pewujudan BPA sebagai satu pendekatan formal Kerajaan untuk menangani setiap aduan yang diajukan rakyat. Ini dapat dilihat menerusi sistem pengurusan aduan yang diamalkan BPA. Setiap aduan kes mempunyai nombor siri untuk memudahkan rujukan semula dan mengelakkan keciciran aduan kes.

    Kesimpulannya, saya bersetuju jika BPA dikatakan menggambarkan keseriusan Kerajaan dalam menangani aduan rakyat secara formal.

    BalasPadam
  25. assalamualaikum dan salam sejahtera...

    pada pendapat saya, BPA di wujudkan adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada masyarakat untuk menyuarakan ketidakpuasan hati mereka terhadap perkhidmatan yang diberikan oleh agensi ata badan kerajaan. malahan, ianya turut bertujuan untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada pada sektor awam. kewujudan BPA ini bukanlah 100% menunjukkan bahawa terdapat keseriusan masalah dalam badan perkhidmatan awam berkenaan dengan perkhidmatan yang mereka berikan kepada rakyat. tetapi, ianya adalah sebagai salah satu saluran yang membantu masyarakat dalam menangani masalah sekiranya mereka berhadapan dengan situasi dimana sektor awam ini tidak memberikan khidmat yang baik atau yang sepatutnya kepada masyarakat.

    BalasPadam
  26. Salam 1 Malaysia..

    BPA merupakan agen atau perantaraan rakyat dgn agensi kerajaan di mana rakyat boleh mengemukakan sebarang aduan terhadap ketidakpuasan pentadbiran atau terhadap segala masalah/kesulitan yang dihadapi. Bagi saya, kewujudan BPA dapat membantu sesebuah organisasi memperbaiki kekurangan yang ada. Segala aduan-aduan yang dibuat hendaklah ditangani secara formal dengan kadar segera agar rakyat dapat mengukuhkan kepercayaan terhadap sistem pentadbiran di Malaysia.

    BalasPadam
  27. Selamat sejahtera. Di sini saya ingin memberi contoh tentang cara yang digunakan oleh Jabatan Pendaftaran Negara untuk menguji tahap kemesraan kakitangan. Di mana pelawat dapat menandakan tahap kepuasan mereka terhadap kemesraan (senyuman, budi bahasa dll) pada satu borang soal selidik. Pelawat hanya perlu melukis tanda muka ' :) ' atau ' :( ' sebagai jawapan kepada soal selidik tersebut. Saya berasa cara tersebut amat berkesan kerana dapat menarik minat khalayak untuk memberi maklum balas terhadap perkhidmatan yang ditawarkan oleh kerajaan. Kadang-kala, mereka yang mempunyai masalah menulis atau membaca tidak dapat membuat aduan walaupun berasa tidak puas hati. Jadi, melukis juga bolehlah dijadikan cara alternatif kepada mereka untuk meluahkan suara hati mereka terhadap perkhidmatan awam.

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum & salam 1 Malaysia.. pada pendapat saya,kewujudan BPA sememangnya sangat berguna kepada orang awam. Hal ini kerana melalui kewujudan BPA,orang awam mudah menyuarakan rasa tidak puas hati tentang sesuatu perkhidmatan awam.Namun, walaupun saluran seperti ini wujud, belum tentu pihak yang sepatutnya akan mengambil tindakan yang sewajarnya. Kebiasaannya,sesetengah pihak yang menerima aduan hanya akan mengabaikan aduan yang dikemukakan ataupun mengambil sikap sambil lewa. Ibarat sudah terhantuk baru terngada,itulah senario yang berlaku dalam perkhidmatan awam. Apabila terdapat pihak yang melaporkan kepada media dan menjejaskan nama baik suatu organisasi,barulah mereka akan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi mengatasi aduan yang di buat.

    BalasPadam
  29. salam perpaduan dan salam mesra.saya bersetuju dengan pendapat saudari jarinah bahawa beliau menyatakan terdapat sesetengah pihak yang menerima aduan mengambil silap lepas tangan atau sambil lewa dalam menerima aduan.saya percaya terdapat sesetengah aduan yang merupakan kes yang terpencil dan mungkin tidak begitu serius dan dititikberatkan oleh pihak BPA lantas mereka kurang memberi perhatian dalam menangani aduan yang terbabit.tindakan seperti ini dilihat sebagai melepaskan batuk di tangga kerana tidak mengamalkan tanggungjawab yang telus dan berintegriti.secara pokok pangkalnya,pihak kerajaan perlu mengambil inisiatif dengan memberikan kursus atau induksi kepada setiap penjawat awam agar golongan seperti mereka ini dapat disematkan rasa tanggungjawab dalam memberi perkhidmatan kepada rakyat dan peka akan tugas masing-masing.janganlah hanya mengharapkan kepada BPA semata-mata untuk menyelesaikan aduan rakyat kerana tidak mungkin mereka mampu menyelesaikan aduan rakyat dalam satu masa. oleh itu adalah wajar agar seluruh penjawab awam kerajaan di negara ini perlu mengamalkan misi dan visi yang telah ditetapkan dalam jabatan masing-masing bagi memastikan agar segala urusan dapat berjalan dengan lancar dan sekurang-kurangya bilangan aduan dapat dikurangkan.sekian.

    BalasPadam
  30. Salam sejahtera dan salam mesra. Apa yg dinyatakan oleh saudari hong saya bersetuju di mana beliau mengemukakan contoh mengenai cara yg digunakan oleh JPN utk menguji kemesraan kakitangannya. disini saya memberikan contoh langkah yang diambil oleh negeri Selangor bagi membolehkan pengurusan dan pengumpulan maklum balas rakyat di selangor secara elektronik. saya percaya laman web merupakan saluran yang membolehkan rakyat mengakses dengan mudah serta tidak membazirkan masa dan tenaga rakyat. Rakyat boleh menyalurkan segala aduan,maklum balas serta cadangan terus kepada talian Selangor dengan cepat dengan hanya mengakses web tersebut.sekian.

    BalasPadam
  31. Walaupun tugas utama BPA berfungsi sebagai satu tribunal bagi mempercepatkan proses aduan rakyat, BPA sering mendapat pandangan yang negatif dari pelbagai pihak kerana menerima aduan dengan mengabaikan aduan yang dikemukakan oleh sesetengah pihak yang mempunyai pelbagai masalah berkaitan dengan kerajaan seperti masalah mendapatkan kad pengenalan, tiada sijil kelahiran dan gagal mendapatkan bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat. Sekiranya ada aduan mengenai masalah sebegini, mereka hanya mengambil sikap sambil lewa saja tanpa mengambil kira akan kepentingan orang awam. Selain itu, banyak masalah rakyat tidak dapat diselesaikan sebelum ini kerana kurangnya pendedahan dan maklumat mengenai kewujudan jabatan ini. Keadaan sebegini perlu ditandatangani oleh BPA bagi meningkatkan mutu perkhidmatan dan pentadbiran mereka agar tidak turut terjejas.

    Masyarakat masih memerlukan dan percaya tentang kepentingan aduan kerana mereka mahukan sesuatu tindakan dilakukan atau penyelesaian setiap perkara yang diadukan. Kewujudan BPA ini mempunyai persepsi yang berbeza dan berpandangan bahawa aduan masih lagi relevan pada masa kini. Aduan awam juga merupakan salah satu medium komunikasi yang baik dan berkesan antara rakyat dan agensi kerajaan. Justeru itu, BPA akan menerima aduan orang ramai dan kemudian menyalurkannya kepada agensi yang bertanggungjawab untuk diselesaikan.

    BalasPadam
  32. Assalamualaikum

    Roshaslindah Abd. Rashid

    Saya bersetuju dengan semua pendapat di atas.
    BPA diwujudkan dengan fungsi dan kepentingan yang tersendiri bagi membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat.

    Contoh yang dikemukakan oleh S.H.Hong merupakan satu langkah yang bijak dan berkesan untuk mendapatkan maklum balas dari rakyat berkenaan dengan tahap kemesraan kakitangan sesebuah jabatan.

    BalasPadam
  33. Salam untuk semua, setiap manusia memerlukan seseorang untuk meluahkan perasaan atau mengadu mengenai sesuatu perkara, demikian juga khalayak memerlukan saluran yang betul untuk mengadu mengenai sesuatu hal atau perkara. Seperti yang telah ditetapkan oleh kerajaan bahawa BPA merupakan saluran yang boleh digunakan oleh masyarakat untuk mengadu atau meluahkan perasaan tidak puas hati mengenai sebarang salah tadbir dalam jentera pentadbiran awam negara. Apabila terdapatnya aduan yang dilakukan oleh masyarakat, pihak BPA akan melakukan 'follow-up' untuk mempertimbangkan aduan yang telah diperakukan oleh Jawatankuasa Tetap Pengaduan Awam (JKTPA). Keadaan ini akan mewujudkan masalah birokrasi seperti mana yang sering dihadapi oleh masyarakat Malaysia, keadaan ini perlu ditangani secara serius dan formal oleh pihak kerajaan. Hal ini disebabkan bukan semua lapisan masyarakat mahu datang ke pejabat untuk mengadu ataupun menulis aduan kepada pihak BPA ditambah lagi dengan terdapatnya sesetengah golongan yang masih tidak tahu menggunakan internet untuk membuat aduan secara 'online'. Walaupun organisasi BPA terdapat di setiap negeri, namun masyarakat memerlukan satu saluran untuk membuat aduan terhadap sebarang masalah yang dihadapi agar dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat. Bak kata pemimpin, dari rakyat kepada rakyat. Sekian.

    BalasPadam
  34. Salam 1 malaysia…
    Di sini saya ingin sertakan stastistik yang dikeluarkan oleh Biro Pengaduan Awam (dari 1 Januari sehingga 31 Ogos 2009) berkenaan dengan aduan-aduan yang diterima. Menurut statistik tersebut, jumlah aduan yang melibatkan Kementerian adalah sebanyak 6,303 kes, dimana hanya 1,590 kes masih berada dalam tindakan. Di peringkat negeri, dari sejumlah 2,736 kes aduan yang diterima sebanyak 572 kes masih berada dalam tindakan. Seterusnya, daripada kesemua kes tersebut, kes yang melibatkan kelewatan atau tiada tindakan mencatatkan peratusan aduan paling tinggi iaitu sebanyak 32.5%, diikuti dengan kualiti perkhidmatan kaunter yang tidak memuaskan dan perkhidmatan melalui telefon iaitu sebanyak 18.2% dan aduan mengenai tindakan yang tidak adil adalah sebanyak 16.6%. selain itu, isu-isu yang membabitkan aduan awam termasuk penyelewengan dan kepincangan dalam perlaksanaan dasar dan undang-undang, kegagalan penguatkuasaan oleh agensi-agensi kerajaan, kegagalan mengikut prosedur yang ditetapkan, kekurangan kemudahan awam serta tingkah-laku anggota awam yang tidak beretika.

    BalasPadam
  35. Bersempena dengan konsep 1 malaysia, Biro Pengaduan Awam (BPA) juga memainkan peranan yang penting dalam menjayakannya disebabkan kedua-dua konsep dan badan tersebut mendukung matlamat yang sama iaitu mendahulukan kepentingan rakyat serta meletakkan kepentingan awam di tahap tertinggi dalam pengurusan sistem penyampaian perkhidmatan awam. Di samping itu, perkhidmatan awam juga merupakan tunjang kepada kelancaran dan keberkesanan sistem pemerintahan sesebuah negara. oleh itu, kerajaan sentiasa berusaha untuk menambah baik kualiti dan tahap kecekapan perkhidmatan di semua peringkat kementerian ataupun agensi-agensi kerajaan. Akan tetapi, mengapakah masih terdapat aduan-aduan yang belum diselesaikan selepas BPA ditubuhkan? Adakah langkah penyelesaian secara formal tersebut tidak begitu berkesan seperti yang diharapkan? Adakah birokrasi dalam BPA telah menyebabkan aduan-aduan awam tertunggah?

    BalasPadam
  36. Assalamualaikum....

    Biro Pengaduan Awam merupakan satu saluran bagi menyampaikan maklumat kepada penjawat awam dan juga bagi menyampaikan serta menyelesaikan masaalah yang dihadapi oleh orang awam terhadap pelbagai isu... Kewujudan BPA ini sememangnya menggambarkan tahap keseriusan kerajaan bagi menangani masaalah secara formal, ini kerana terdapat sebilangan pihak yang berurusan dengan kerajaan mengenai isu-isu @ aduan yang rasmi dan perlu dipandang dengan serius... Namun begitu, kerenah birokrasi menyukarkan pengadu dan penjawat awam yang menyelesaikan masalaah tersebut sehingga menyebabkan masaalah tidak dapat diselesaikan dengan secepatnya...

    BalasPadam
  37. Good evening….
    I very agree with Rusianti Abdurahman in which she stated that bureaucracy in BPA really causing the public complaints being towed or have not been solved after a long period. As one case need to be solved formally, it cannot exclude some procedures to avoid the mistakes. However, the government should make effort in shortening the procedures or accelerates the step in solving the public grumbles. Besides, the government should always aware of the surrounding and improve the weakness before the public grumbles on it. Prevent always better than to solve one problem.
    In addition, like what had Rusianti Abdurahman suggested, Rancangan Aduan Rakyat in TV3 also a good medium to solve the public complaints since it is more closure to the public. The program can creates awareness of public rights towards the government services as well as identify the public complaints and help the public to solve it. Here, I noticed the BPA not much success in their efforts as they failed in creating awareness of public rights to the citizens. Many of the citizens still not acknowledge of the BPA and its functions. Thus, BPA need to reinforce the publicity to gain more public awareness.

    BalasPadam
  38. Here, I want to share some of my experiences regarding the impolite services in the government agency. During that time, I was asking some information from the counter to continue my procedures of application but the officer with the impolite tone, asked me to wait. After that, I was waiting there more than 30 minutes with nothing done. I was totally fed up with the officer’s attitude and behavior.
    Thus, in my view, the government also needs to oversee the behavior of the officers and give them some training to improve their services quality since the officers is at the front line to offer the government services. Moreover, ‘awards and punishments’ also another way to ensure the officers always gives the best services to the public as well as work under their ethics.

    BalasPadam
  39. BPA is also responsible for publishing annual reports on public complaints. For me, this is the most important role of the CPA because through this we can check the status of complaints have been made. Besides, we also measure the improvements that have occurred in public administration after complaints and problems solved.

    BalasPadam
  40. Dan lagi, peranan BPA dalam menyiasat aduan juga membolehkan setiap masalah ditangani dengan betul tanpa unsur-unsur yang tidak baik. Ini kerana pada pendapat saya, aduan kadang-kala dibuat semata-mata kerana hasat dengki dan disengajakan oleh pihak berkepentingan untuk tujuan tertentu. Dengan adanya BPA, maka setiap aduan akan ditapis dan sumber aduan dapat dikenalpasti secara sahih. Inilah yang menggambarkan BPA menangani aduan awam secara formal.
    Seperti pendapat saya sebelum ini, tidak semua aduan awam dapat ditangani secara formal. Namun, dengan wujudnya BPA, masejnya jelas bahawa kerajaan inginkan aduan ditangani secara formal terutama yang berkaitan perkhidmatan awam. Kerajaan berpendapat bahawa adalah lebih baik aduan sebegini dibuat memalui flatform yang betul iaitu melalui BPA, tidak mengira sejauh mana tahap keseriusan aduan tersebut. Tetapi kerana BPA itu sendiri mengkhusus kepada jentera pentadbiran awam (secara tidak langssung berkaitan urusan-urusan rasmi dan formal), maka sesuailah juga jika diselesaikan secara rasmi dan formal, walaupun ditahap yang serius.
    Cara aduan dibuat kepada BPA pula kini lebih mudah, namun publisiti BPA masih kurang, menyebabkan terdapat aduan-aduan berkaitan pentadbiran awam diselesaikan secara tidak formal. Tetapi bagi kita yang mengikuti perkembangan dan progress BPA dalam menyelesaikan aduan-aduan awam, maka kita boleh lihat dan uur sejauh mana BPA ini telah menyumbang kepada penambahbaikan sistem pentadbiran awam kerajaan. BPA secara langsung telah menjadi satu saluran paling berguna pada ketika ini.

    BalasPadam
  41. selamat sejahtera semuanya...

    sememangnya apa yang telah dikatakan oleh Carole dan Puan Aliza itu amat bernas. Biro Pengaduan Malaysia ( BPM ) adalah salah satu daripada beribu agensi aduan rakyat di Malaysia.
    Kehadiran BPM ini memberi kemudahan kepada rakyat untuk mengajukan aduan-aduan mereka tentang apa dan yang sedang berlaku di kawasan mereka. Akan tetapi, tampaknya rakyat semakin 'manja' setelah hadirnya BPM ini. Rakyat cenderung mengusulkan aduan yang remeh temeh sekalipun. Sebagai contoh mudah, masalah pembuangan sampah sarap di kawasan awam walhal sebenarnya masalah ini boleh ditangani sendiri oleh rakyat tanpa perlu bergantung kepada pihak kerajaan dan BPM.
    BPM bagi saya ditubuhkan khusus untuk menjadi 'orang tengah' bagi rakyat dengan kerajaan sebagai tanda keprihatinan kerajaan terhadap rakyatnya. Sebagai contoh masalah rakyat yang telah berjaya mendapat perhatian sepenuhnya adalah isi krisis air yang telah berlaku di Selangor baru-baru ini.

    BalasPadam
  42. Salam...

    Sememangnya Biro Pengaduan awam (BPA) adalah perlu dan masih reliven pada ketika ini. Ianya bagi memastikan setiap kakitangan kerajaan mempunyai daya saing kearah mencapai KPI yang di harapkan bagi setiap jabatan. Dengan ada nya BPA ini juga penggunan atau masyarakat dapat menyalurkan secara terus masalah yang dihadapi.

    Sememangnya masalah masyarakat perlu ditagani dengan lebih formal bagi membentuk dan mengeluarkan kakitangan awam yang mempunyai akautebeliti terbaik terhadap tugas yang diberikan.

    Diantara aduan yang bolih dilaksanakan oleh BPA ini adalah :

    1. Kelambatan menjalankan urusan rasmi/Tiada tindakan

    2. Tindakan/keputusan yang tidak adil

    3. Ketiadaan sesuatu kemudahan awam atau perkhidmatan

    4. Kekurangan kecekapan/kualiti perkhidmatan yang kurang memuaskan

    5. Kepincangan dasar dan kelemahan undang-undang

    6. Penyalahgunaan kuasa

    7. Salahlaku kakitangan awam

    8. Kegagalan menguatkuasakan perataruan/undang-undang

    9. Kegagalan mengikut porsedur yang ditetapkan

    Kategori aduan lain ialah kepincangan pelaksanaan dasar dan kelemahan undang-undang,
    salah guna kuasa atau penyelewengan, salah laku anggota awam, kegagalan mengikut
    prosedur yang ditetapkan, kegagalan penguatkuasaan dan kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.

    Selain itu juga BPA ini juga harus dilaksanakan bukan sahaja secara formal tetapi lebih bersistematik.

    BalasPadam
  43. Good day.
    As we all learn from the subject of consumer behavior, we can notice that the awareness toward the cultural of consumer among Malaysian is weak. We are not as alert as the American consumer. They know their consumer right very much and they do complain a lot. Meanwhile, Malaysian is lack of consumerism education whereby we do not clearly understand and is not actively getting knowing our right as the consumer. For example, we just keep quiet although we feel unsatisfied with the services provided by public servant. This is because we might think it won’t be any improvement although we make complaint.

    BalasPadam
  44. In my opinion, I think the establishment of BPA is to build the credibility among rakyat and government. Before this, I always think that public servants are slow in doing their job and inefficiently. But now, I can see the improvement in their performance of work. I might say that this will be due to the complaint that had been made by rakyat and government had sought the solution for it. There is a Chinese proverb which sound like “complaint is to make the thing better”

    BalasPadam
  45. Salam....

    In my opinion, public complaints beureau is one of the medium for society to make a complaints to goverment agencies. Yes... This is show to us how government is serious to solve and handle all the public complaints in a formal way...
    Example such this news. "Public Complaints Bureau to investigate the use of false constitutional"... Public Complaints Bureau will investigate a claim that Biro Tata Negara (BTN) using a false constitutional book while operating a course in Johor recently, said Deputy Minister in the Prime Minister's Department T. Murugiah.He said the government was a serious matter because it affects the content of constitutional racism.
    "The government has ordered BPA to conduct an investigation, including identifying the author of the book. The book is believed to be distributed and used as a reference in a lecture organized by the BTN. "However, the validity of such matters can only be determined upon completion of the investigation," he told reporters after a dialogue session organized by the Department of National Unity and National Integration here today. Murugiah said he was aware that the following reports of the participants who attended the course.
    "Parties involved feel confused when using the Constitution of the course speakers fake something that touches the sensitive issue of race. This will impede efforts to implement the Prime Minister's vision in creating 1Malaysia, and can cause a feeling of less happy people are implicated in the fake constitution," he said.

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia......

    Biro Pengaduan Awam (BPA) adalah merupakan kendalian di bawah Jabatan Perdana Menteri.

    Pada pandangan saya, kewujudan Biro Pengaduan Awam (BPA) adalah mencerminkan tahap keseriusan pihak kerajaan terhadap aduan yang dilaporkan oleh masyarakat awam. Yg mana, aduan awam ini hendaklah ditangani secara formal pada kadar segera.

    Di bawah ini adalah link capaian kepada Statistik kecekapan / keberkesanan BPA dlm menyelesaikan satu2 isu bagi tahun 2010 (Kemaskini sehingga 02 November 2010). Pd akhiran dlm maklumat bahagian Statistik ini, memperlihatkan Maklum Balas masyarakat awam, yg mana 52.4% menyetujui BPA menjalankan peranannya secara cemerlang, 36.9% (Baik), 7.5% (Sederhana) dan 3.5(Lemah).

    http://www.pcb.gov.my/STATISTIK/STATISTIK%20TAHUN%202010%20BM.pdf

    Pada dasarnya, aduan awam hendaklah mengikut garis panduan (secara formal), baharulah tindakan terhadap aduan akan di ambil. Oleh itu, Penyelesaian sesuatu isu/masalah jg akan ditangani secara formal.

    sekian.

    BalasPadam
  47. Salam semua, Seperti kita tahu tugas Biro Pengaduan Awam adalah menyelesaikan masalah mengenai aduan awam. Bagaimana Biro ini menyelesaikan masalah adakah mengikut protocol,formal atau secara unformal? Bagi pendapat saya, cara untuk menyelesaikan masalah adalah mengikut etika. Di Malaysia mempunyai undang-undang tertentu untuk menyelesaikan sesuatu masalah dan ada etika yang perlu diikuti. Begitu juga dengan Biro Pengaduan Awam menyelesaikan masalah adalah berdasrkan Piagam Pelanggan BPA dan undang-undang. Disini saya senaraikan objektif Biro Pengaduan Awam

    Antara objektif Biro ini adalah

    Untuk menyelesaikan aduan dengan cekap, adil dan berkesan berdasarkan Piagam Pelanggan BPA.

    Untuk meningkatkan kadar penyelesaian aduan yang diterima daripada orang awam.

    Untuk menyedia dan meningkatkan kemudahan membuat aduan kepada orang awam.

    Untuk mengurangkan aduan yang berulang-ulang terhadap perkhidmatan awam.

    Untuk memperkenalkan pembaharuan dan inovasi berasaskan aduan awam.

    Untuk memberi khidmat nasihat kepada agensi bagi meningkatkan sistem pengendalian aduan awam yang berkesan.

    Untuk mengesan isu-isu yang boleh menjadi punca aduan orang awam; dan.

    Untuk mendapatkan maklum balas orang ramai bagi menjayakan program pembangunan Kerajaan

    Sumber: http://www.pcb.gov.my/bpaweb.php?lang=M

    BalasPadam
  48. greeting, I agree with S.H. HONG about the weakness of users in Malaysia which is always an issue to take lightly. Malaysian consumers know about their rights. but when it becomes a big issue, then the user makes a complaint and if the issue is not resolved soon many will be an issue arises, the problem stems from the attitude of the users themselves are not aware of any problems
    If consumers know their rights, an issue to be resolved, the existence of the Public Complaints Bureau is the channel to convey the problem to the government knows the problems users

    BalasPadam
  49. salam,

    bagi saya, penubuhan BPA adalah satu idea yang baik, saya juga secara peribadinya menyokong kewujudan organisasi ini. sememangnya BPA sendiri mengharapkan untuk menerima aduan. namun, sikap audiens yang kurang peka dengan kuasa BPA disamping tidak suka untuk "panjang cerita" audiens lebih suka membiarkan.

    bagi mengaktifkan lagi aktiviti menerima dan membuat tindakan daripada aduan yang dibuat, saya mencadangkan agar BPA perlu mendekatkan diri kepada masyarakat seperti mengadakan kempen membuat aduan dengan menggunakan media elektronik, cetak dan sebagainya.dengan ini kewujjudan BPA akan lebih bermakna dan semakin bernilai.

    BalasPadam