Selasa, 12 Oktober 2010
[AK30903] Kuliah 10
Kawalan ke atas set iklan yang dipaparkan menerusi media massa perlu dilakukan untuk memastikan bahan kandungan iklan tidak menjejaskan pemikiran dan tingkahlaku audien iklan berkenaan. Mekanisme kawalan ke atas iklan dikuatkuasakan menerusi akta, peraturan, perundangan dan garispanduan etika seperti yang dipelopori oleh ASA. Senaraikan SEPULUH [10] kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Salam 1 Malaysia.
BalasPadamKesan yang boleh dialami oleh penonton WANITA terhadap iklan yang mengandungi unsur seksual adalah sedih, kecewa dan marah. Sebagai seorang wanita, saya berasa sedih,kecewa dan marah melihat wanita masih lagi ditunjukkan sebagai alat atau 'pasu' (apakah fungsi wanita dengan kereta)dalam iklan-iklan kereta sedangkan wanita setaraf dengan lelaki. Saya cadangkan pengiklan menampilkan wanita sebagai seorang yang berkaliber atau berkejayaan yang memandu kereta dalam iklan berkenaan untuk mencapai khalayak sasaran wanita ( pembeli kereta wanita semakin meningkat )
10 kesan yang akan dirasai oleh penonton yang mendengar dan melihat iklan-iklan yang mengandungi isu-isu sensitive adalah:
BalasPadam1. emosi terganggu
2. psikologi terganggu (jika melibatkan individu tertentu)
3. kebencian
4. kontroversi
5. kecewa
6. sedih
7. rasa dipermainkan (jika iklan yang ditayangkan melibatkan wanita atau isu2 agama)
8. memalukan (isu yang ada unsure seksual)
9. tercabar
10. martabat jatuh
Selamat Petang..
BalasPadamIklan yang dipaparkan tanpa tapisan akan menyebabkan khalayak yang menontonnya akan merasai ketidak selesaan dan boleh juga menyebabkan berlakunya pelbagai perkara negatif.
Antara kesan yang akan dihadapi oleh khalayak ialah:
1)rasa marah-apabila isu agama dipermainkan dan
hal ini boleh menyebabkan
pergaduhan kaum kerana agama mereka
yang suci dipermainkan.
2)terangsang-apabila iklan yang berbaur seks
dipertonotonkan, berkemungkinan
akan merangsang hawa nafsu
seseorang dan akan berlaku perkara
yang tidak diingini seperti kes
rogol, bunuh dan sebagainya.
Images of highly sexualized show in the ads have delivered powerful messages about sexual behavior to young people. Although Malaysia government has strictly monitored the ads that will be publish in media. Teenagers still able to get expose to the sexuality ads through outside resources such as the western style magazine that advertised by branded ads, for example Gucci and Chanel. These branded ads always use sexual appeal in order to attract audiences’ attention. When teenagers continually expose to sexualized images in the media, this may lead them to believe that exploitative sexual behavior is normal in reality. But actually it was not, it was just the tactics that advertisers use to create attention among the target audience.
BalasPadamIklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama akan menyebabkan mereka yang terlibat berasa tidak dihormati. Walaupun iklan sebegini jarang ditemui di Malaysia, tetapi pengiklan di Negara barat menyelitkan unsur agama dalam iklan mereka. Sebagai contoh, iklan Benetton menampilkan seorang wanita berpakaian jubah agama dan berciuman dengan model lelaki.
BalasPadamFurthermore, the effect of sexuality ads will make the female audience to feel shame and being humiliated. Yes, it is easy to attract audience attention, especially the male, when the sexualized appeals are use in the ads. But there are also others creative appeals can be apply in ads to get audience’s attention, such as humor.
BalasPadamsalam sejahtera...
BalasPadampada pendapat saya, iklan-iklan yang menyentuh mengenai kesensitivian agama dan seksual sepatutnya diharamkan. ini adalah bertujuan untuk menjaga keharmonian kaum yang berbilang agama di negara kita. selain itu, iklan ini banyak mendatangkan kesan buruk lain seperti meningkatkan nafsu syahwat bagi iklan seksual yang berlebihan, mendatangkan permusuhan kaum, malahan ianya turut mengundang kepada perpecahan dalam masyarakat.
assalamualaikum dan salam sejahtera..
BalasPadamSEPULUH kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual adalah seperti :
1) dieksploitasi (iklan yang melibatkan wanita terutamanya)
2) kemarahan
3) hasutan
4) perpecahan kaum
5) ketidakpercayaan
6) rasa rendah diri
7) gangguan emosi
8) dikhianati
9) peningkatan gejala sosial (kes rogol atau buang anak)
10) kejatuhan maruah sebagai wanita
10 kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual.
BalasPadam1) menjatuhkan maruah wanita
2) keruntuhan akhlak
3) budaya timur tercemar (iklan yang memaparkan wanita yang memakai pakaian mencolok amat)
4) wanita obses untuk menjadi cantik (melihat iklan yang memaparkan wanita yang cantik menjadi pujaan ramai lelaki)
5) wanita obses untuk memiliki bentuk badan yang cantik seperti model didalam iklan sesebuah produk kesihatan
6) menghina sesuatu kaum (iklan yang menunjukkan pelajar melayu tidak tahu apa itu 'national monumen')
7) mewujudkan rasa kurang senang dengan kaum lain dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di malaysia (iklan yang menyamakan pelbagai perayaan)
8) Merosakkan Nilai-Nilai Keagamaan (iklan yang menayangkan sebahagian besar bentuk tubuh wanita sedangkan wanita tersebut sudah diketahui umum beraga islam)
9) nilai murni masyarakat mungkin terhakis (wanita mungkina akn mengutamakan kecantikan luaran sahaja)
10) menyebabkan khalayak berimaginasi yang bukan-bukan (iklan super-power)
Salam 1 Malaysia.
BalasPadamIklan yang mengandungi unsur sensitif kepada agama akan membangkitkan kemarahan masyarakat terutamanya rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Tetapi iklan-iklan tersebut tidak akan didapati di dalam media Malaysia disebabkan terdapatkawalan daripada pihak kerajaan untuk memastikan perpaduan dan keamanan negara terjamin.
Assalamualaikum...
BalasPadamFor me 10 effects may be experienced by viewers / readers / listeners the ad contains elements sensitive to religious and sexual..
1) being underestimate
2) sad and angry
3) dissapointed.
4) feel manipulated
5) controversy
5) shame
6) lower of self-esteem
7) hatred
8) undesirable
9) challenged
10) being provoked
Below are 10 effects of the audiences towards the advertisement which contain the sensitive element about the religion as well as the sexual content.
BalasPadam1. Offensive/distasteful
2. Irritating
3. Discrimination
4. Disrespected
5. Lost confidence
6. Provocation among religion
7. Depressed
8. Exploitation
9. Unfair
10. Disagreement
The advertiser more likely to portray women as the sexual object when advertise their products. Ads for alcohol perfumes and other men related products used to exploit women as an instrument to gain audience’s attention especially the men. The women will feel unfair, being exploited, depressed, disagree, lost confidence, as well as disrespected due to the unethical ads. Besides, the ads for some sexual products like condom and underwear also lead to the offensive feelings. Many audiences feel that these products are distasteful and should not be advertised in the ads.
BalasPadamThe ads which contain the religion element also categorized as sensitive and unethical due to its potential of causing controversial issues as well as harmful consequences such as provocation among religion. Besides, the religion element in the ads also may damage the religious values as the Benetton ads delivered by S.H.Hong in which a woman with religion wear was kissing with a guy.
BalasPadamGood morning.
BalasPadamSexual appeal ads might cause female audience to feel that they are being used as "tool" or "marketing technique in order to attract target audiences’ attention. They will also lose their confidence because men might think that women are willing to do anything just for money.Thus, women will never gain the equality status.
Assalamualaikum & Selamat Sejahtera...
BalasPadamKawalan perundangan adalah sangat penting untuk mengelakkan pemaparan iklan yang tidak beretika seperti menyentuh sensitiviti agama dan unsur seksual. Kesan daripada pemaparan iklan seperti ini boleh menimbulkan perasaan negatif kepada masyarakat. Antara kesan yang dialami oleh penonton, pembaca atau pendengar iklan ialah:
1) kebencian sehingga menyebabkan perpecahan kaum
2) boleh mencetuskan rusuhan
3) merendahkan kesucian sesuatu agama (dipermainkan)
4) menimbulkan rangsangan
5) peningkatan jenayah seperti rogol
6) merendahkan martabat wanita
7) memalukan
8) mempengaruhi dengan memberi pendedahan kepada golongan muda (unsur seksual)
9) kontoversi
10)hilang keyakinan diri
Roshaslindah Bte Abdul Rashid
BalasPadamAssalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Antara kesan akibat iklan yang berunsurkan sensitiviti agama dan seksual ialah :
1) peningkatan hubungan sosial dalam kalangan remaja
2) pengaruh budaya negatif
3) mewujudkan streotaip - penampilan wanita dalam iklan yang berunsur seks
4) pendedahan seks boleh merosakkan akhlak
5) berlaku penindasan terhadap sesuatu kaum
6) agama dipersendakan
7) merenggangkan hubungan persaudaraan yang berlainan agama
8) tidak puas hati
9) gangguan minda dan emosi
10)melahirkan perasaan marah dan hasutan
Assalamualaikum & salam sejahtera..
BalasPadamAntara kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual ialah:
1. menggalakkan perilaku yang berbahaya &
tabiat buruk
2. menggalakkan perpecahan dalam kalangan masyarakat akibat daripada iklan yang menyentuh sensitiviti agama
3. menjatuhkan martabat kaum wanita terutamanya pemaparan iklan mengenai wanita.
4. menyebabkan pengaruh kepada budaya barat
5. menyebabkan perasaan rendah diri dalam kalangan audien.
6. menyebabkan rusuhan kaum
7. mendorong kepada kegiatan tidak berfaedah
8. merosakkan moral kaum remaja
9. menggalakan kemerosotan nilai budaya temapatan yang positif.
10. menggalakan kanak-kanak meniru aksi dalam iklan.
salam semua.. soalannya
BalasPadamSenaraikan SEPULUH [10] kesan yang boleh dialami penonton/pembaca/pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual.
1. Golongan remaja terjebak dengan pergaulan bebas ( terpengaruh dengan iklan barat yang biasa dengan pergaulan bebas)
2. Menjatuhkan martabat wanita ( mudah mendedahkan tubuh badan kepada umum)
3. Kanak-kanak mudah terpengaruh dengan agenda seksual kerana kanak-kanak masih belum dapat berfikiran matang.
4. Menjejaskan perpadun antara masyarakat ( pergaduhan masyarakat berlainan agama dan bangsa) kerana terpengaruh iklan yang menpunyai unsur sensitive agama
5. agama yang dipermainkan boleh menyebabkan berlaku rusuhan dan pergaduhan antara sata sama lain
6. agenda seksual menjadi ikutan oleh penonton jika tidak dikawal dan jika tidak dilakukan dengan cara betul (bg yang sudah berkahwin), ia boleh mencetuskan masalah seksual ( berlaku kes rogol)
7. kebanyakan iklan mengunakan model lelaki yang seksi dan berbadan tegap dalam sesuatu iklan, ia boleh mencetuskan rasa rendah diri bagi lelaki yang tidak mempunyai pakej yang lengkap.
8. Wanita, lelaki, remaja menjadi obsess terhadap sesuatu jenama, produk yang memaparkan model iklan yang seksi bergaya dan tampan untuk mempromosikan sesuatu produk
9. Berlakunya salah faham, fitnah yang disebarkan melalui iklan mengenai sesuatu agama
10. Berlaku diskiminasi sesuatu agama
Salam 1 Malaysia untuk semua….
BalasPadamSaya bersetuju dengan pendapat yang diberikan oleh kawan-kawan. Pada pendapat saya pula, iklan yang berunsurkan sensitive kepada agama dan seksual tidak patutu disiarkan kerana akan menimbulkan banyak masalah dan rasa ketidakpuasan hati semua golongan masyarakat. Di negara ini masyarakat hidup dalam satu rumpun jadi iklan seperti ini yang lebih kepada perpecahan tidak boleh disiarkan. Antara kesan dari iklan yang berunsur sentitif kepada agama dan seksual ialah :
• Menjejaskan hubungan etnik.
• Menimbulkan kemarahan setiap golongan masyarakat
• Menggalakkan perilaku yang berbahaya dan tabiat yang buruk melalui penyiaran iklan yang berunsur seksual.
• Hasutan anatara kaum.
• Merosakkan akhlak anak-anak muda.
Elemen agama dan sexual dalam iklan bukan sekadar tidak beretika tetapi berpotensi untuk menjana isu yang lagi hebat. Misalnya, Malaysia sebagai satu Negara Islam, elemen seksual dalam iklan memang bercanggah dengan prinsip negara yang mementingkan agama. Selain itu, Malaysia juga terdiri daripada rakyat yang berbilang kaum dengan agama yang berlainan. Oleh itu, isu agama adalah amat sensitif dan tidak seharusnya dibangkit/dibincangkan walaupun dalam iklan. Elemen agama dalam iklan adalah tidak beretika kerana mungkin akan menimbulkan salahfaham sesama kaum. Ini akan menjurus kepada perbalahan atau rusuhan kaum yang menjejaskan keharmonian negara.
BalasPadamTidak dapat dinafikan bahawa pendekatan seksual mahupun elemen-elemen sensitif seperti agama memang berkesan dari segi menarik perhatian khalayak atas kesan kontrovesinya dalam masyarakat. Akan tetapi, satu iklan yang baik bukan sekadar menarik perhatian tetapi harus dapat menimbulkan perasaan/sikap yang positif pada khalayak. Apa gunanya jika satu iklan yang menarik perhatian khalayak tetapi meninggalkan kesan negatif (bantahan dalam kalangan khalayak )? Dalam keadaan ini, sudah tentu pemujukan iklan tidak dapat dicapai.
BalasPadamHai…kawan2x.
BalasPadamTerlebih dahulu saya ingin memberi pendapat mengenai kesan iklan yang berbentuk seksual.
Terdapat beberapa implikasi atau kesan yang boleh dialami penonton, pembaca, dan pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada seksual. Ketika ini pelbagai masalah sosial membabitkan remaja dan ia mencengkam masyarakat kita disebabkan oleh pengaruh iklan yang berbentuk seksual. Ternyata ibu bapa dilihat semakin hilang kawalan terhadap anak yang semakin liar. Pelajar berusia antara 13 dan 18 tahun dilaporkan turut terbabit dalam kes seks bebas, kehamilan, pembuangan bayi, dan rogol yang berpunca dari penontonan iklan negatif tersebut. Statistik ini dikatakan semakin meningkat setiap tahun cukup untuk membuktikan tahap masalah sosial remaja kita. Golongan yang sepatutnya menjadi harapan masa depan negara ini dilihat semakin hanyut dek dunia bebas tanpa sempadan. Dapat disimpulkan di sini, walaupun iklan yang berbentuk seksual sering dipaparkan dalam media namun kesannya boleh mempengaruhi remaja pada sekarang lebih aktif menjalankan gejala sosial yang tidak sihat.
Salam…
BalasPadamDapat dibuktikan melalui beberapa teori komunikasi terkenal iaitu Magic Bullet
Theory yang diperkenalkan oleh Katz dan Lazarsfeld pada 1955, misalnya telah mengandaikan
bahawa media massa memberikan kesan negatif kepada penonton secara langsung seperti peluru agar penonton lebih cenderung untuk percaya semua perkara dilihat, sekali gus boleh mempengaruhi tingkah laku mereka. Namun begitu, terdapat beberapa implikasi atau kesan yang boleh dialami penonton, pembaca, dan pendengar iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama. Antaranya ialah :
1)Berlaku masalah rusuhan kaum antara pelbagai etnik di Malaysia. Etnik yang terdapat di Malaysia hanya hidup secara berpuak-puak tanpa mementingkan hal yang berkaitan dengan perpaduan negara. Contohnya, orang Melayu hanya bergaul mesra dengan kaumnya sendiri semasa mengadakan kenduri atau majlis tanpa menjemput kaum yang lain.
2)Sistem pentadbiran politik negara tidak berada dalam keadaan teratur dan sistematik. Hubungan kerjasama biasanya melibatkan kerjasama atau pakatan dalam bidang politik dalam satu kaum sahaja. Contonya, MIC tidak menyokong pentadbiran PAS kerana tidak sehaluan antara kaum.
10 effects of religion sensitivity and sexual exposure:
BalasPadam1)degrading women
2)spread western culture
3)shame arises eg children who starred in ads diapers
4)race riots
5)sanctity of contaminated
6)exploitation of women
7)challenged
8) influenced by negative ads
9) to taunt each other
10) there is a grudge against other races
salam....
BalasPadamAntara kesan yang diterima khalayak akibat daripada pemaparan iklan yang berunsurkan seksual dan mempunyai sensitiviti agama ialah:
1) mewujudkan kontroversi
2) Memalukan golongan tertentu
3) Mewujudkan stereotaip
4) Akan mewujudkan perpecahan kaum
5) Merosakkan akhlak
7) Berasa di manipulasikan
8) Menggalakan peningkatan masalah sosial dikalangan remaja.
9) sedih dan marah
10) akan merasa tercabar.
Salam Damai..
BalasPadamPendapat saya ialah, Iklan adalah sumber untuk mendapatkan maklumat, namun begitu, paparan iklan yang tidak elok boleh mempengaruhi norma hidup masyarakat sehingga boleh menyebabkan kejatuhan nilai moral dan akidah seseorang.; kesan-kesan negatif yang akan dirasai oleh seseorang penonton/pendengar/pembaca bagi iklan-iklan negative ialah ; emosi terganggu, psikologi terganggu, kebencian, kontroversi, kecewa, sedih, rasa dipermainkan, memalukan (unsur seksual), tercabar,martabat jatuh.
Sekian..
hello, the effect of the audience, readers of the ads that had elements of religion are sensitive and sexsual
BalasPadam1, affect the relationship between race and religion
2, destroy the mind of a person with a libel-slander propagated
3, triggering clashes
4, are manipulated
5, triggering kontrovosi
6, degrading
7, feeling challenged
8, religion played
9, lost respect
10, anger and sadness
salam sejahtera
BalasPadamAntara kesan yang diterima khalayak akibat daripada pemaparan iklan yang berunsurkan seksual dan mempunyai sensitiviti agama ialah:
1) mewujudkan pertentangan kepada semua pihak
2) Memalukan golongan tertentu
3) Mewujudkan perbalahan pendapat
4) Akan mewujudkan perpecahan kaum
5) Merosakkan akhlak
7) Berasa di manipulasikan
8) Menggalakan peningkatan masalah sosial dikalangan remaja.
9) sedih dan marah
10) akan merasa tercabar
Bertemu kembali,
BalasPadam10 kesan dialami penonton/pembaca/pendengar, iklan yang mengandungi unsur-unsur sensitif kepada agama dan seksual adalah seperti;
1. Marah
2. Dieksploitasi
3. Terhina
4. Rendah diri
5. Benci
6. Kecewa
7. Sedih
8. Terganggu emosi
9. Hilang fokus
10. Cepat marah dan melenting
Sekian ringkasan kesan-kesan tersebut kepada pembaca, pendengar dan penonto.