Pages

Selasa, 24 Ogos 2010

[AK30903] Kuliah 5

Product Recall berperanan sebagai mekanisme akujanji pengeluar satu-satu produk kepada pengguna/pembeli produk tersebut. Pihak pengeluar yang akur kepada rasa tanggungjawab dan menjunjung prinsip akauntabiliti terhadap kebajikan pengguna/pembeli produk akan menjadikan product recall sebagai jaminan bahawa organisasi yang berkenaan mementingkan tanggungjawab sosial.

Fikirkan...Bincangkan kebaikan dan keburukan product recall oleh sebuah organisasi pengeluar produk kecantikan; dan,

Huraikan TIGA [3] fungsi product recall terhadap proses product recall yang dilakukan oleh sebuah organisasi pengeluar barangan elektrik.

55 ulasan:

  1. Selamat sejahtera. Keburukan product recall adalah organisasi terpaksa menanggung kos untuk proses menarik balik produk dan membayar sejumlah besar pampasan kepada mereka yang terlibat. Sebaliknya, product recall dapat menyelamatkan reputasi dan imej organisasi dengan menarik balik produk yang didapati mempunyai masalah sebelum mengakibatkan krisis di mana pengguna mengalami kesan sampingan daripada penggunaan produk berkenaan.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..
    Sememangnya banyak produk kecantikan yang telah di tarik balik dari pasaran kerana mendatangkan kesan sampingan yang negatif kepada pengguna. Penarikan semula produk dari pasaran atau product recall sememangnya memberi kesan pro dan kontra kepada kepada organisasi. kebaikan product recall kepada sesebuah organisasi yang mengeluarkan produk kecantikan ialah untuk memjaga imej dan reputasi sesebuah organisasi. Disamping itu, melalui product recall, organisasi dapat mengurangkan kerugian akibat pampasan atau saman oleh pengguna. Ini juga mampu meyakinkan orang ramai bahawa organisasi tersebut mempunyai rasa tanggungjawab kepada pengguna yang menggunakan barangan mereka dan ini akan memulihkan kepercayaan terhadap organisasi tersebut. Namun disebalik kebaikan tersebut,terdapat juga keburukan yang terpaksa ditanggung oleh sesebuah organisasi ,antaranya ialah organisasi terpaksa menanggung kerugian kerana terpaksa membayar kembali harga produk tersebut kepada pengguna yang memulangkan sesuatu produk kecantikan. Kadangkala,apabila berlakunya kejadian seperti ini,terdapat segelintir pengguna yang hilang kepercayaan untuk menggunakan produk kecantikan keluaran organisasi berkenaan. Bagi mengembalikan kepercayaan pengguna pula bukanlah suatu tugas yang mudah.

    BalasPadam
  3. salam mesra dan salam perpaduan.pada pandangan saya antara aspek kebaikan product recall oleh sesebuah syarikat pengeluar produk kecantikan adalah bertujuan bagi mengelakkan perkara yg sama berulang dan belaku kepada pelanggan lain yg menggunakan produk yang sama seperti pelanggan yang mengalami pengalaman buruk dalam menggunakan sesuatu produk.selain itu,tindakan product recall yg diambil oleh sesebuah organisasi jg akan mencerminkan bahawa organisasi yg terbabit mengambil kira kepentingan pelanggan dan bertanggungjawab serta menanggung atas segala ganti rugi produk yg terbabit. manakala dari aspek keburukan product recall ini adalah syarikat produk kecantikan kemungkinan terpaksa akan menanggung kerugian yg besar untuk ganti rugi produk kecantikan tersebut.bg pendapat saya, product recall ini mempunyai pro dan kontranya yg tersendiri bergantung kepada PR dalam organisasi tersebut untuk menangani krisis yang berlaku.terima kasih.

    BalasPadam
  4. Selamat sejahtera. Merujuk kepada kajian mengenai The Tylenol Crisis: How Effective Public Relations Saved Johson & Johson oleh Tamara Kaplan dari Pennsylvania State University.Pada tahun 1982, anak syarikat kepada Johson & Johson (J& J), iaitu McNeil Consumer Products telah menghadapi krisis apabila tujuh pengguna kapsul Extra-Strength Tylenol yang mengandungi cyanide didapati meninggal dunia. Menurut Tamara Kaplan, pengamal hubungan awam J & J telah melancarkan product recall untuk kapsul Extra-Strength Tylenol yang ada pada pasaran dengan serta merta setelah mengenalpasti punca utama kematian tujuh pengguna berkenaan. Semasa proses product recall, J & J menawarkan pertukaran pil Extra-Strength Tylenol kepada mereka yang membeli kapsul Extra-Strength Tylenol sebagai pampasan. Media telah memainkan peranan penting dalam proses product recall. Penerbitan mengenai product recall menerusi media cetak dan elektronik secara berkesan membolehkan proses menarik balik kapsul Extra-Strength Tylenol dapat berjalan dengan lancar. Panarikan kapsul Extra-Strength Tylenol yang mengandungi bahan kimia yang melebihi piawai menunjukkan J & J mementingkan keselamatan pengguna dan secara langsung memperlihatkan ia melaksanakan tanggungjawab sosial. Walaupun J & J terpaksa menanggung kos product recall sebanyak 100 million dollars, tetapi ia telah berjaya menyelamatkan reputasi syarikat.

    BalasPadam
  5. Salam 1 Malaysia..
    Berdasarkan soalan yang telah diberikan, saya berpendapat, keburukan product recall yang dibuat oleh organisasi yang mengeluarkan produk kecantikan ialah, terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang lebih untuk membuat kajian di makmal terhadap kepincangan produk dan menyebabkan audien beranggapan bahawa produk tersebut tidak boleh dipercayai.
    Kebaikan yang diterima pula ialah, organisasi tersebut dapat menunjukkan ketelusan syarikat mereka yang sangat bertanggungjawab terhadap audien dan perkara tersebut dapat membina kembali kepercayaan audien untuk meneruskan penggunaan produk terbabit.

    Tiga fungsi product recall terhadap barangan elektrik ialah:
    1)mengelakkan terjadinya kemalangan jiwa.
    2)membuat penambahbaikan terhadap kekuranga
    produk.
    3)memastikan audien menerima kembali kehadiran
    produk di pasaran.

    BalasPadam
  6. Product recall merujuk kepada satu penarikan balik sesetengah atau kesemua pengeluaran produk oleh pengeluar berkenaan dengan timbulnya isu-isu tentang keselamatan produk. Product recall dilancarkan supaya liabiliti akibat kelalaian organisasi tersebut dapat dihadkan sementara menggelakkan kemusnahan kepada publisiti. Penarikan balik produk biasanya melibatkan kos yang tinggi kerana organisasi terpaksa mengganti balik produk yang telah ditarik balik atau membayar pampasan untuk kebinasaan selepas penggunaan. Akan tetapi, ia memberi manfaat dari aspek meminimumkan kejejasan terhadap imej dan reputasi organisasi pengeluar.

    BalasPadam
  7. Good Morning..
    A product recall is a request to return to the maker a batch or an entire production run of a product, usually due to the discovery of safety issues. The recall is an effort to limit liability for corporate negligence (which can cause costly legal penalties) and to improve or avoid damage to publicity. Recalls are costly to a company because they often entail replacing the recalled product or paying for damages caused in use, albeit possibly less costly than indirect cost following damages to brand name and reduced trust in the manufacturer.

    BalasPadam
  8. hi!recall product is a request to return the product, because of safety issues. The recall is an effort to limit liability for corporate negligence (which can cause costly legal penalties) and to improve or avoid damage to publicity. Recalls need high cost because they often entail replacing the recalled product or paying for damage caused by use. recall is important to any organizatiion because it related to consumer safety

    BalasPadam
  9. selamat sejaterah, produk recall adalah produk yang ditarik daripada pasaran kerana pegeluar mendapati timbul masalah-masalah pada produk mereka, contohnya penarikan produk makanan kucing : dipetik daripada internet :Berdasarkan info dari WebMD Health News ( By Bill Hendrick ) pada 2 desember 2009, badan organisasi FDA ( Food and Drug Administration ) menyatakan tentang penarikkan 2 jenis makanan kucing yang dikatakan berpotensi untuk mengaikibatkan Kucing menjadi sakit dan menyebabkan kematian kerana kekurangan vitamin.
    Menurut FDA produk Diamond Pet Food’s Premium Edge Finicky Adult Cat dan produk Premium Edge Hairball can ( wet food ) defisiensi Thiamin adalah salah satu zat yang sangat diperlukan oleh kucing.
    Kebanyakkan makanan kucing ini didapati di Maine, New Hampshire, Vermont, Massachusetts, Connecticut, Rhode island, New jersey, Maryland, Delaware, New York, Pennsylvania, Virginia, Alabama, Tennessee, North Carolina, South Carolina, Georgia dan Florida.
    Kod pada makanan kucing tersebut adalah : RAF0501A22X 18 pounds (BB28NOV10), RAF0501A2X 6 pounds (BB28NOV10), RAF0802B12X 18 pounds (BB30FEB11), RAH0501A22X 18 pounds (BB28NOV10), and RAH0501A2X 6 pounds, (BB28NOV10, BB30NOV10, BB08DEC10).

    BalasPadam
  10. Kebaikan produk recall organisasi pengeluar produk kecantikan adalah untuk menunjukkan tanggungjawab organisasi yang terlibat terhadap masalah yang dikesan ada terhadap produk mereka. Sebagai pengguna produk tentunya pengguna berhak di atas kualiti yang terbaik dari barang yang dibelinya. Ini bererti, pengguna tidak boleh dirugikan akibat keadaan produk yang tidak sesuai dengan standart kualiti yang seharusnya, kerana pengguna sudah mengeluarkan sejumlah wang mereka dan “kepercayaan” mereka untuk memilih, membeli dan menggunakan suatu produk tersebut. Penarikan produk daripada pasaran menunjukkan bahawa adanya usaha dan kesedaran daripada pihak pengeluar untuk menjaga kepentingan bersama. Produk recall ini dilakukan bertujuan untuk melakukan perbaikan atau peningkatan mutu produk untuk menjaga standart dan kualiti produk agar hak-hak kita sebagai pengguna tetap dilindungi. Keburukan produk recall di pasaran adalah jatuhnya imej organisasi dan jenama bagi sesebuah produk. Dengan adanya produk recall ini, pengguna akan lebih berhati-hati dalam pemilihan produk yang dikeluarkan oleh organisasi yang terlibat. Ini akan menyebabkan permintaan terhadap produk lain yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan akan turut terjejas.

    BalasPadam
  11. While the process behind a recall can vary depending on local laws, there are some general steps that occur. For example, if a pet food manufacturer releases a batch of product that may poison animals, the company will publicly announce the dangers of the food and request that its customers return the product to the firm, or simply discard it. Customers will usually be given a full refund or replacement. A public relations campaign is often created to handle the publicity surrounding the event.
    Recalls may negatively affect a company's stock. Concerns grow over the company's capabilities when a dangerous product is released, and customers may turn away from purchasing its goods, leading to a decrease in sales.

    BalasPadam
  12. Good evening. The example of electronic goods product recall is Dell. On October 30, 2008, Dell announced a recall of batteries manufactured with Sony cells. As the compensation for recall, Dell voluntarily replaces affected batteries at no charge. Throughout this recall, we can see that Dell's primary concern continues to be the safety of its customers. Besides, Dell can prevent the tragedy from happening by recalled back the affected batteries before the issue became the crisis. Furthermore, product recall helped Dell to reduce the damages to brand name and gained its customers trust.

    BalasPadam
  13. Salam ramadhan dan salam sejahtera untuk semua…..
    Pada pendapat saya, kebaikan produk recall oleh sesebuah pengeluar produk kecantikan dapat memestikan produk kecantikan keluaran syarikat mereka di tahap yang baik dan keselamatan pengguna terjamin tanpa pengguanan bahan kimia yang tidak dibenarkan. Selain itu, tanggungjawab pikah pengeluar produk terhadap pelanggang mereka. Keburukan produk recall oleh sesebuah pengeluar produk kecantikan ialah pihak pengeluar mesti menanggung kerugian keatas diri pengguna dari segi keselamatan, trauma dan sebagainya. Kepercayaan pengguna terhadap sesutau produk juga akan hilang.
    Fungsi produk recall :
    Menjamin kualiti barangan dan perkhidmatan mereka.
    Menjamin keselaman pengguna barangan elektrik keluaran mereka.
    Memastikan kuntungan mereka meningkat dan tidak mengalami kerugian yang begiu teruk.

    BalasPadam
  14. Salam ramadhan dan dalam 1 Malaysia.. 'product recall'.... Apa yang saya dapat melalui kuliah ini adalah bagaimana sesebuah organisasi yang mengeluarkan produk untuk pengguna. Produk yang dimaksudkan adalah produk dari kategori bahan mentah atau bahan keperluan harian. produk recall merupakan salah satu cara yang diamalkan sesebuah organisasi yang mementingkan imej dan kualiti. pada pandangan saya, sesebuah organisasi akan melakukan tindakan menarik balik produk untuk menjaga imej organisasi. perkara yang penting dalam organisasi adalah imej dan reputasi supaya pengeluaran produk dapat diteruskan dan keuntungan akan berterusan.

    BalasPadam
  15. Selamat Pagi. Sememangnya perlu untuk melakukan 'product recall' apabila Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengesahkan bahawa produk kecantikan itu bahaya untuk dipasarkan kepada penggguna. Hal ini untuk mengelakkan pengguna tertipu seterusnya boleh membawa mudarat kepada kesihatan pengguna. Sebagai contoh produk kecantikan seperti NV Toner Treatment yang mengandungi bahan kimia berbahaya. Sebagai sebuah organisasi, walaupun menanggung kerugian yang banyak akibat penarikan produk namun ini adalah penting untuk mengekalkan reputasi syarikat daripada terus lingkup atau dihadapkan ke mahkamah akibat kes-kes seperti ini.

    BalasPadam
  16. Slm petang. Namun apakah yang berlaku sekiranya pihak organisasi yang menyalahkan pengguna akibat cara penggunaan yang salah? sebagai contoh, jika laptop terbakar , sudah tentu syarikat komputer tersebut menyalahkan pengguna akibat cuai dalam penggunaan atau terlebih cas bateri dan sebagainya?

    BalasPadam
  17. Good evening. Here is an example of product recall for cosmetic product that I found - European cosmetics makers recall for cosmetics products made with beef. European cosmetics makers, including French, will recall products made with beef tissues as part of a broader effort to prevent the spread of "mad cow" disease to humans. Cosmetics makers use a variety of beef by-products in the composition of products, including fat as an emulsifier in skin creams. The product recall can prevent the cosmetics makers from being sue by the consumers who became the victim of ‘mad cow’ disease. PR practitioners play an important role in the process of product recall. PR practitioners have to choose the suitable medium to communicate with the consumer.

    BalasPadam
  18. Dear Hong , in your opinion what is a suitable medium for Pr practitioners to communicate with the consumer?

    BalasPadam
  19. Selamat malam, seperti yang telah dinyatakan dalam tugasan kuliah kelima, produk kecantikkan yang telah di tarik daripada pasaran biasanya apabila produk tersebut mengandungi bahan-bahan kimia yang terlarang da boleh memberi kesan-kesan yang negative. Melalui apa yang telah saya perolehi daripada internet, beberapa senarai produk kecantikkan yang tidak digalakkan untuk dibelikan adalah:-
    Tahun 2009
    1 Felisa Gentle Peeling Tretinoin
    2 Krim Malam Rahsia Rimba Hydroquinone
    3 Biocosmet Whitening Essenc Hydroquinone
    4 ~H2O+ Waterwhite Brightening Hydroquinone
    5 Magixpress Lightening Plus Hydroquinone
    6 A.Vant Cream Tretinoin
    7 Eriesya Spa Beauty Cream Hydroquinone
    8 Natasya Krim Herba Hydroquinone & Tretinoin
    9 Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya Tretinoin
    10 Ratna Sari Whitening Night Cream Tretinoin
    11 ATIKA BEAUTY Renewal Night Cream Hydroquinone
    12 Chantique - Whitening Night Cream Tretinoin

    Tahun 2008
    1 Khazanah White Pembersih Wajah Hydroquinone
    2 Gloskin Krim Malam & Siang Hydroquinone
    3 Reena's Astringen Lanjutan Hydroquinone
    4 Skin Desires Deep Whitening Cleansing Milk Hydroquinone
    5 EETYE Whitening Cream Hydroquinone
    6 O'Lynn Skin Lightening Cream Tretinoin

    BalasPadam
  20. Good morning. Thank you Siti Nurynee for the respond to my comment. In my opinion, PR practitioners will choose the medium depend on the categories of consumers. For example, PR pratitioners will choose the internet in order to reach their audiences, who are mostly teenagers, students or those usually surfing the internet. On the other hand, for the case of cosmetics, PR pratictioners will use newspapers or magazines to reach the product consumers, who are mostly youth or ladies.

    BalasPadam
  21. saya juga bersetuju dengan saudari Freschela.Produk-produk yang mengandungi hidroquinone dan tretinoin boleh menyebabkan radang kulit dan keadaan akan menyjadi lebih teruk kerana bahan kimia ini akan menyebabkan kanser.Namun, mengapakah produk yang mengandungi bahan-bahan kimia terlarang ini mampu menembusi pasaran??Di mana silapnya??Adakah produk-produk kecantikan ini tidak melalui proses makmal sebelum disahkan dan boleh dipasarkan?Renung-renungkan..Mungkin juga produk-produk yang kita gunakan sekarang mengandungi bahan-bahan kimia terbabit namun belum lagi disenaraikan berbahaya dan belum mengalami proses 'produk recall'.

    BalasPadam
  22. salam sejahtera...

    pada pendapat saya, sememangnya product recall yang dilakukan oleh mana-mana organisasi boleh mendatangkan kebaikan dan juga keburukan kepada organisasi berkenaan. menjawab soalan product recall oleh pengeluar product kecantikan. sekiranya terdapat beberapa orang pengguna produk kecantikan tersebut mengalami masalah kulit setelah menggunakan produk tersebut sudah tentu masyarakat akan memberi tanggapan bahawa terdapat masalah dalam bahan produk tersebut. ini adalah merupakan peluang baik bagi pengeluar produk untuk membuat product recall agar masalah yang timbul tidak berlarutan dan pengguna yang menjadi mangsa juga dapat dikurangkan. namun demikian, terdapat juga keburukan product recall ini yang memang tidak dapat dielakkan. iaitu tanggungan rugi yang besar. syarikat pengeluar mungkin terpaksa menanggung kerugian yang beribu-ribu ringgit. selain itu, status syarikat juga mungkin terganggu akibat daripada sebaran berita buruk mengenai produk tersebut. namun demikian, syarikat seharusnya mengambil iktibar dari insiden ini dan memberikan persepsi yang positif ke atas apa yang telah berlaku dan mencuba untuk memperbaiki serta mencari langkah untuk menarik semula hati pengguna.

    BalasPadam
  23. 3 fungsi product recall yang dilakukan oleh syarikat pengeluar barangan elektrik adalah

    1) untuk mengelakkan sebarang kemalangan jiwa contoh nya letupan-letupan pada barangan elektrik yang boleh menyebabkan kematian ke atas diri pengguna.

    2) untuk mengelakkan masalah berlarutan contohnya jika salah satu daripada barangan elektrik yang dikeluarkan oleh syarikat tersebut mengalami masalah dari segi fungsi atau sebagainya, adalah lebih baik untuk syarikat pengeluar mengambil langkah yang proaktif daripada terpaksa berhadapan dengan situasi reaktif.

    3) menjaga status atau nama baik syarikat. ini adalah kerana, kebanyakkan syarikat pengeluar barangan elektrik adalah antara syarikat yang masyhur namanya dalam kalangan masyarakat. untuk mengelakkan berita buruk mengenai produk menjadi lebih sensasi, syarikat haruslah bertindak lebih awal.

    BalasPadam
  24. Sebahagian besar kandungan produk kecantikan adalah terdiri daripada bahan kimia dan kegagalan dalam pengurusan bahan kimia dengan baik mungkin akan mengakibatkan kecederaan pada kulit atau penyakit seperti kanser. Terutamanya, produk kecantikan yang dapat memberi kesan segera. Produk sebegitu biasanya mengandungi bahan kimia berbahaya yang berlebihan dan tidak selamat digunakan. Oleh itu, kandungan produk kecantikan harus diuruskan demi keselamatan pengguna.

    Pada kebelakangan ini, sebuah syarikat pegeluar produk kecantikan, H2O Plus di Chicago telah melancarkan product recall di banyak Negara yang menjual produknya termasuk Canada, Chile, Mexico, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Thailand dan sebagainya. Ini disebabkan syarikat tersebut mendapati berlakunya masalah dalam sistem pengawetan produknya.

    Tindakan product recall ini akan menyebabkan khalayak bertanggapan bahawa syarikat ini berpotensi untuk mengeluarkan produk yang tidak berkualiti. Di samping itu, syarikat ini juga akan mengalami kerugian misalnya dari segi kos pengeluaran produk, kos untuk pengangkutan ,sewa gudang untuk penyimpanan, cukai serta kos yang dibelanjakan untuk aktiviti-aktiviti promosi.

    Akan tetapi, tindakan ini dapat mengehadkan liabiliti yang ditanggung atau bakal ditanggung oleh syarikat tersebut misalnya kos untuk pampasan pengguna yang mengalami kecederaan, kos untuk mengganti balik produk, kos peguam jika didakwa dan kerugian atas kerosakan produk. Sementara itu, produk recall juga dapat meminimumkan penjejasan terhadap imej- reputasi syarikat serta menyakinkan pengguna tentang kualiti produk yang dikeluarkan oleh syarikat ini. Ini dapat mengelakkan sikap keenganan pengguna untuk menyokong produk lain yang dikeluarkan oleh syarikat akibat kehilangan keyakinan terhadap kualiti dan keselamatan produknya.

    BalasPadam
  25. Roshaslindah Abd Rashid

    Assalamualaikum
    Saya ingin mengemukakan pendapat.

    “ Namun apakah yang berlaku sekiranya pihak organisasi yang menyalahkan pengguna akibat cara penggunaan yang salah? sebagai contoh, jika laptop terbakar , sudah tentu syarikat komputer tersebut menyalahkan pengguna akibat cuai dalam penggunaan atau terlebih cas bateri dan sebagainya?”

    Saya bersetuju dengan persoalan saudari Ct Nurynee.

    Walaupun organisasi dapat mengetahui punca sebenar sesuatu kerosakan, namun mereka tetap akan menyalahkan pengguna untuk melindungi kesilapan dan kecuaian mereka demi menjaga imej-reputasi organisasi. Hal ini kerana, organisasi lebih mementingkan imej-reputasi bagi mengelakkan kerugian yang besar.

    BalasPadam
  26. Salam ramadhan dan salam 1 Malaysia utuk semua…
    Saya ingin berkongsi maklumat yang saya dapat tentang produk-produk recall. Antara kes-kes yang melibatkan produk recall ialah : Toyota, Simplicity Cribs ( tempat tidor bayi) buatan China, Susu formula keluaran China , Ford Pinto iaitu masalah pada bahan api pada tahun 1981 produk Ford Pinto ditarik balik dalam pasaran, Ban produk Bridgestone/firestone Inc., Daging bermasalah, Tyleno, Merck’s Vioxx dan Abbott’s Gonorrhea Test Kit. .
    P/S : Kepada kawan-kawan yang ingin menambah maklumat ini dialu-alukan kerana saya pun kekurangan maklumat..kalau ada yang salah maklumat, tambah ye..

    BalasPadam
  27. Salam sejahtera..
    Disini juga saya ingin menambah maklumat tentang isu tumpahan minyak yang berlaku di Teluk Mexico..dalam kuliah, En.Syah ada menyentuh tentang isu tumpahan minyak ini.
    VENICE, Louisiana 7 Mei - Pasukan penyelamat mula menempatkan sebuah kebuk bagi menutup kebocoran minyak di Teluk Mexico dalam usaha menghalang pencemaran alam sekitar ketika tumpahan minyak itu mula melimpah ke daratan. Operasi untuk meletakkan kebuk seberat 90 tan metrik di atas paip yang bocor di dasar laut itu dilihat sebagai harapan terbaik untuk menghalang krisis alam sekitar terburuk di Amerika Syarikat (AS) sejak kebocoran telaga minyak Exxon Valdez di Alaska pada 1989. (sumber : utusan Malaysia)
    LOUISIANA: Beribu-ribu penduduk dekat kawasan Teluk Mexico yang terjejas berikutan pencemaran akibat tumpahan minyak firma petroleum BP mengalami tekanan mental yang teruk sehingga sebilangan mereka mengambil keputusan meninggalkan rumah dan berpindah. ( Sumber : Berita Harian)
    Tumpahan minyak yang berlaku di Teluk Mexico amat teruk dan menyebabkan banyak masalah yang timbul seperti pencemaran laut, masalah kewangan kerana nelayan tidak dapat turun ke laut, banyak rungutan dari pada penduduk antaranya berat badan mereka semakin susut dan mereka kelihatan lebih tua dari umur sebenar kerana banyak toksin . Masalah ini perlu ditangani dengan segera kerana kehidupan penduduk di kawasan itu terjejas.

    BalasPadam
  28. helo everone..A product recall is a request to return to the maker a batch or an entire production run of a product, usually due to the discovery of safety issues. The recall is an effort to limit liability for corporate negligence (which can cause costly legal penalties) and to improve or avoid damage to publicity. Recalls are costly to a company because they often entail replacing the recalled product or paying for damage caused by use, although possibly less costly than consequential costs caused by damage to brand name and reduced trust in the manufacturer.

    Here are the products withdrawn from market
    2010
    • McDonalds recalled the Shrek Forever After cups due to risks of cadmium poisoning from the cups' paint.
    • Toyota recalls several million vehicles because of faulty accelerator pedals that may cause runaway acceleration and faulty software that may cause braking to be delayed.
    Main article: 2009–2010 Toyota vehicle recalls
    • Johnson & Johnson recalls 43 over-the-counter children's medicines made by McNeil Consumer Healthcare, a subsidiary of Johnson & Johnson, on April 30, 2010.[8]
    Main article: 2010 Johnson & Johnson children's product recall
    • Kellogg issued a voluntary recall of select packages of Kellogg’s Corn Pops, Honey Smacks, Froot Loops and Apple Jacks cereals.[9]
    • 228 million eggs are voluntarily recalled by Wright County Egg of Galt, Iowa due to a potential salmonella contamination

    BalasPadam
  29. Saya bersetuju dengan pendapat dan contoh dari kawan-kawan semua . Keburukan product recall oleh sebuah organisasi ialah mempunyai kesan langsung dan tidak langsung kepada pengguna. Apabila produk yang tidak menepati piawaian, dikeluarkan dan dipasarkan dalam pasaran banyak masalah yang timbul. Ada kesan negatif dan ada juga kesan positif. Kesan negatif pengeluaran produk yang tidak di terima dalam pasaran ialan akan menyebabkan kulit muka terbakar, muka jadi berubah dengan kesan kemerahan, alergik dan sebaginya. Sebagai contohnya, penggunaan produk kecantikan jalanan. Produk keluaran dari negara jiran seperti Indonesia dan Thailand yang tidak di sahkan oleh Kementerian Kesihatan. Penggunaan produk seperti ini boleh menyebabkan banyak masalah timbul. Persoalannya kenapa masih ada lagi yang menggunakan produk seperti ini.

    BalasPadam
  30. Salam kepada semua.. bagi pendapat saya, Product Rcall ialah produk yang di tarik daripada pasaran kerana mempunyai masalah /tidak selamat yang boleh mebahayakan pada penguna. Ini merupakan sikap tanggungjawab pemasar untuk menjaga keselamatan penguna.
    Fungsi Product Recall adalah
    Menghindari daripada sebarang dakwaan daripada pihak NGO,penguna terhadap pengeluar produk yang tidak bertanggungjawab. Pengeluar perlu mengeluarkan kempen tentang produk yang menghadap masalah untuk menjaga keselamatan penguna.
    Mengawal imej-reputasi organisasi pengeluar daripada terjejes akibat kegagalan fungsi produk. Pengeluar dapat mengelak daripada menghadapi kerugian yang tinggi dan kehilangan kepecayaan daripada penguna.
    Kebaikan dan keburukan
    Imej-reputasi dapat dijaga dan kepecayaan penguna tidak hilang. Pengeluar mengunakan media untuk menyampaikan maklumat terhadap produk yang menghadapi masalah dan ,memohon maaf terhadap kesilapan itu.
    Dapat mengelak menghadapi kerugian yang besar jika masalah keselamatan produk di bawa ke mahkamah
    Keburukan
    Menghadapi kerugian kos pengeluaran yang telah dikira selama setahun.
    Dilebal sebagai pengeluaran yang tidak berkualiti dan tidak bertanggungjawab jika produk itu memudaratkan penguna.

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum...

    For me, A product recall is a request to return to the maker a batch or an entire production run of a product, usually due to the discovery of safety issues. Manufacturers use many controls to make sure that the products they produce are safe. Sometimes, for many different reasons, a product may be manufactured and sold
    which may make some people ill or injure them, or is in violation of the legislation.
    When an unsafe or violative product has left the control of the manufacturer, it must
    be removed from the market. Not all violations imply a recall. This process of removing
    the product is called a “recall”. If the firm has imported a product that is unsafe or
    violative and you have sold the product to someone else, you must recall the product..

    BalasPadam
  32. Hai...

    Bagi pendapat saya.. Product recall bagi sesebuah organisasi pengeluar produk kecantikan memberikan sedikit sebanyak kebaikan dan keburukan kepada organisasi tersebut.. Antara Kebaikan yang diterima oleh oleh organisasi tersebut ialah: 1) boleh mengurangkan nilai kerugian yang dialami, 2)Organisasi tersebut akan dilabel sebagai "bertanggungjawab" kerana berjaya menghalang daripada berlakunya masalah yang lebih besar (impak Positif), 3)Para pengguna akan berasa yakin akan kebolehan organisasi tersebut menangani masaalah yang dihadapi.Manakala keburukan yang dialami ialah: 1)Organisasi mengalami kerugian akibat daripada penarikan semula produk tersebut dari pasaran, 2)Kebarangakalian yang tinggi adalah pengguna tidak akan menggunakan produk yang dikeluarkan oleh organisasi berkenaan di masa akan datang, 3)Reputasi syarikat tersebut akan terjejas.

    BalasPadam
  33. Assalamualaikum...

    Fungsi product recall memainkan peranan yang penting terhadap sesebuah organisasi... Bagi pendapat saya, bagi organisasi pengeluar barangan elektrik yang melakukan product recall... 1) Ianya bertujuan bagi mengelakkan daripada berlaku kemalangan yang tidak dingini seperti kehilangan nyawa, 2)Bagi mengelakkan daripada berlakunya kerosakan harta benda, 3)Juga bertujuan bagi mengelakkan daripada berlakunya kerugian yang lebih besar, terutamanya apabila mengaitkan tuntutan daripada pihak pengguna...

    BalasPadam
  34. Apabila sesebuah organisasi pengeluar barangan elektrik mendapati produk elektrik yang dikeluarkannya mengalami kegagalan fungsi, organisasi tersebut biasanya akan melancarkan product recall. Sepeti contoh yang dibagi oleh saudari, S.H.Hong, sebuah organisasi pengeluar komputer dan perkakas komputer- Dell telah mengistiharkan bateri-bateri yang dihasilkannya bersama dengan organisasi Sony mengalami kegagalan fungsi pada tahun 2008. Selepas itu, organisasi Dell menghantar notis kepada semua pembekal untuk mengumpul balik semua bateri berkenaan serta membayar pampasan kepada penggunaan dengan mengganti balik bateri baru secara percuma. Selepas semua produk berkenaan dikumpul serta diambil bailk oleh pengeluar, ia akan dimusbahkan. Tujuan organisasi Dell melakukan product recall adalah demi keselamatan penggunanya serta mengelakkan kemalangan yang tidak diingini. Di samping itu, product recall juga berfungsi untuk menggelakkan dakwaan sama ada daripada agensi kerajaan mahupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan bahawa organisasi Dell sebagai pengeluar yang tidak bertanggungjawab. Seterusnya, organisasi Dell juga dapat meminimumkan penjejasan terhadap imej-reputasasinya akibat kegagalan fungsi produknya. Selain itu, product recall juga dapat memastikan kepentingan dan kepuasan pengguna diutamakan serta mengelakkan kesan negatif seperti kerugian akibat produk tidak lagi disokong oleh pengguna.

    BalasPadam
  35. hello...
    i've found an article talking about tylenol recall product which had been discussed in class last tuesday...

    this is what the blogger said about the product:
    The Tylenol product recall for a chemical smell and contamination of the pills inside the plastic containers seems improbable, if not impossible. Consider for instance how the pills are packaged and how this packaging could allow a chemical to penetrate to the pills inside.

    for more information on this product check out this address:
    http://abcnews.go.com/Health/WellnessNews/tylenol-problems-affected-extra-strength-rolaids/story?id=9561842

    BalasPadam
  36. salam sejahtera.. saya bersetuju dengan pandangan yang dikemukakan oleh saudari lyn rashid. Mungkin di Negara lain, Sesebuah organisasi akan cuba bertanggungjawab sepenuhnya dengan kerosakan barangan elektrik,tetapi senarionya agak berbeza di Malaysia. Tidak banyak syarikat barangan elektrik yang mahu bertanggungjawab,bah kan pengguna kadangkala disalahkan dengan mengatakan pengguna cuai.

    BalasPadam
  37. assalamualaikum wbt..bagi saya,terdapat andaian baik dan buruk masyarakat terhadap produk recall. produk recall dapat membentuk persepsi masyarakat terhadap sesebuah produk tersebut. masyarakat juga mengandaikan bahawa organisasi yang mengeluarkan produk tersebut mempunyai tanggungjawab yang tinggi terhadap setiap keluaran mereka dan juga menitikberatkan hak-hak pengguna yang menggunakan produk mereka. Tetapi ada juga persepsi masyarakat yang beranggapan bahawa produk recall mempunyai kualiti dan nilai yang rendah dan menganggap organisasi yang mengeluarkan produk tersebut membuat kerja sambil lewa. contoh produk kecantikan yang telah mewujudkan produk recall adalah seperti produk kecantikan R&Z. produk pemutihan (whitening) mereka diakatakan akan mengalami proses pengelupasan dan sesuai digunakan oleh semua peringkat umur. tetapi telah wujudnya isu pengguna yang menggunakan produk tersebut mengalami proses pengelupasan yang amat teruk dan tidak menunjukkan sebarang pemulihan. jadi organisasi berkenaan memutuskan untuk menarik balik produk tersebut dan memberikan pampasan kepada pengguna tersebut.

    BalasPadam
  38. In the article “How should a company respond to a product harm crisis? The role of corporate reputation and consumer-based cues” by Laufer D. and Coombs W. T., suggested that companies should handle the product harm crises properly since it has the devastating effects on market share, purchase intention, stocks prices, company product’s sales as well as the company image-reputation. Thus, this article is trying to sort out and broaden our understanding of the way to assess a product harm crisis and also decide on the crisis responses designed to diminish the harm generated by the crisis. The authors implied that the crisis sometimes is not because of the product but the users. Hence, the company should clarify the causes of the ambiguous product harm. Besides, the authors also explained that there are few factors that shape the consumers’ perceptions of crisis harm, such as the corporate reputation, the consumers’ gender, culture of the countries and so on. Furthermore, there are four main strategies can be applied to respond the crises which is denial, forced compliance, voluntary compliance, and super effort. As your view, which is the best strategy in turn to overcome the crisis?

    BalasPadam
  39. Here, I want to share about the Chicago Tylenol Crisis which occurred when seven people died after taking pain-relief capsules that had been poisoned. This crisis is one of the tremendous corporate crises that took place in October of 1982 in the Chicago area of the United States. It was reported that an unidentified suspect(s) infected the Tylenol capsules with 65mg of fatal cyanide, 10,000 more than what is decisive to kill a human. Then, the Tylenol market share was instantly declined from 37 percent (with revenue about $1.2 million) to 7 percent after the cyanide poisonings. As the Tylenol capsules relate to the reported deaths, public announcements were made warning people about the consumption of the product. In consequence, McNeil Consumer Products (a subsidiary of Johnson & Johnson) announced an immediate product recall from the whole country although they realized that they were not responsible for the product tampering. However, they assumed their responsibility by ensuring public safety first. The product recall had included about 31 million bottles and a loss of more than $100 million dollars. Finally, we can notice that Johnson & Johnson’s responsibility to its publics first proved to be its most efficient public relations instrument and it was the mean to the brand’s survival.

    Source: http://iml.jou.ufl.edu/projects/Fall02/Susi/tylenol.htm

    BalasPadam
  40. Selamat sejahtera. Organisasi yang menarik balik produk yang didapati mempunyai kacacatan boleh juga dikatakan melaksanakan tanggungjawab sosial. Jika sesuatu organisasi tidak mempunyai kesedaran tanggungjawab sosial, ia hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa menghiraukan keselamatan kegunaan pengguna.

    Seperti yang dipersoalkan oleh BA08110020, "Namun, mengapakah produk yang mengandungi bahan-bahan kimia terlarang ini mampu menembusi pasaran??Di mana silapnya??Adakah produk-produk kecantikan ini tidak melalui proses makmal sebelum disahkan dan boleh dipasarkan?" Sememangnya apabila sesuatu produk yang ingin dipasarkan akan diperiksa dan diluluskan. Tetapi malangnya, manusia dikaburi matanya oleh sekeping kertas yang dinamakan wang. Seterusnya, berlakulah isu rasuah atau pengeluar produk sendiri yang meluluskan produk mereka tanpa dihantar untuk pemeriksaan.

    Pengamal PR perlulah beretika dan bijak melakukan keputusan apabila menerima sesetengah kerja publisiti produk "bahaya" yang memerlukan mereka memalsukan maklumat mengenai produk.

    BalasPadam
  41. Hai semua..di sini saya ingin berkongsi pendapat saya juga. Bagi saya product recall secara am nya bermaksud pengambilan semula dan permintaan untuk memulangkan barangan yg telah dikeluarkan oleh pihak pengeluar (organisasi) untuk mengelakkan kerugian besar, mengehadkan liabiliti dan kos yg tinggi serta melibatkan imej-reputasi organisasi tersebut. Product recall ini bukan bererti membawa kesan negatif yang berpanjangan kerana ia boleh memberi manfaat kepada organisasi yang terlibat iaitu organisasi dapat mengetahui dan mengawal dengan sebaiknya mengenai kerosakan imej-reputasi organisasi mereka.Apabila organisasi pengeluar ini mengetahui bahawa produk yg mereka keluarkan mengalami masalah maka mereka akan mengambil alternatif yg bijak agar pengeluaran produk yg seterusnya tidak mengalami masalah yg sama.Keadaan ini juga dapat mengelakkan daripada produk lain tidak terjejas akibat daripada permasalahan yg sama.Walaubagaimana pun senario product recall ini memang membawa kesan negatif terutama sekali pihak organisasi yg mengeluarkan produk mengalami kerugian yg besar dr segi kos pengeluaran, penghantaran, cukai, promosi dan penyimpanan barangan di gudang. Dalam masa yang sama juga khalayak akan memberikan presepsi yg serong iaitu berpotensi mengeluarkan produk yang tidak berkualiti.

    Product recall ini mempunyai fungsi yg tertentu dalam organisasi sebagai pengeluar tersebut iaitu dapat mengelakkan kerugian besar akibat produk/perkhidmatan tidak dibeli. Apabila organisasi pengeluar ini mengeluarkan produk/perkhidmatan yg bermasalah maka pihak-pihak yg berkuasa akan mengenakan sebarang tindakan yg sewajarnya bagi membantu pihak pengeluar itu mengetahui kesilapan mereka. Dengan itu, pihak pengeluar tidak akan mengeluarkan produk/perkhidmatan yg bermasalah agar reputasi mereka tidak jatuh. Dalam masa yg sama mereka akan mencari alternatif yg produktif agar kesilapan yg sama tidak berulang. Dengan itu kerugian tidak akan berlaku secara berterusan dalam masa yg sama. Di samping itu, pihak pengeluar dapat menghindari sebarang kontroversi, spekulasi, dakwaan, pertuduhan atau mana-mana sebarang fitnah mengenai organisasi terbabit daripada pelbagai pihak terhadap pengeluaran produk/perkhidmatan yg tidak mementingkan kredibiliti pengguna. Alternatif product recall adalah langkah yg bijak bagi mengatasi masalah kualiti produk yg dihasilkan dengan melakukan dan menjalankan pembuktian seterusnya dengan mendapatkan kepercayaan para khalayak dapat melenyapkan berita palsu yg dikatakan mana-mana agensi. Dengan itu juga,product recall dapat mengawal imej-reputasi organisasi pengeluar daripada terjejas berterusan akibat kegagalan fungsi sebenar produk tersebut.

    BalasPadam
  42. salam sejahtera..disini saya ingin menyokong kenyataan saudari s h hong di mana beliau menyatakan bahawa produk yg mengandungi bahan-bahan kimia yang terlarang mampu menembusi pasaran kerana hal ini berlaku disebabkan faktor suapan kepada pihak pengeluar produk kepada badan yang berkuasa dalam memantau keselamatan produk2 yg ingin dipasarkan dalam pasaran.selain itu, kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna malaysia hanya bertanggungjawab utk memantau apakah kandungan-kandungan tersenarai dalam produk tersebut dan tidak bertindak untuk melakukan kajian dengan lebih menyeluruh mengenai campuran bahan-bahan dalam produk tersebut.oleh sebab itu,produk-produk yang tanpa pemeriksaan yg lanjut dan efisien mudah dikeluarkan dalam pasaran.

    BalasPadam
  43. Salam merdeka.. product recall penting demi menjaga imej dan reputasi sesebuah organisasi yang menghadapi masalah kerosakan kepada product mereka yang telah memasuki pasaran. Apatah lagi kebiasaanya ia mendatangkan mudarat kepada pengguna, dan demi menjaga kebajikan dan keselamatan pengguna, kesedaran awal pihak pengeluar dan tindakan melakukan product recall boleh menjamin keyakinan dan kepercayaan pengguna kepada organisasi tersebut. Antara lain juga, product recall ini dapat mengurangkan kos kerugian yang bakal ditanggung oleh pengeluar akibat kerosakan product mereka. Kerugian ini bukan sahaja akibat menanggung kos kerosakan, tetapi juga akibat menanggung saman sesetengah pengguna yang dikenakan kepada organisasi. Selain reputasi jatuh, pengguna yang tidak yakin lagi dengan product mereka bakal beralih kepada product lain dan organisasi terpaksa menanggung kerugian berlipat ganda kerana jenama mereka tidak laku dipasaran.
    Namun keburukannya pula, tidak lain dan tidak bukan kerugian.. tindakan ini mendatangkn risiko tinggi kepada organisasi. Organisasi perlu memutuskan satu cara yang betul dan mempertimbangkannya dengan tepat sebelum dan semasa product recall. Jika masyrakat tersalah tafsir dengan iklan product recall mereka, kemungkinan product mereka akan di boikot terus dari pasaran. Ini yang menyebabkan sesetengah pengeluar terpaksa menjenamakan semula produk keluaran mereka.

    BalasPadam
  44. As Jarinah and Carole said, a lot of cosmetic products have been withdrawn from the market because the product is said to cause side effects to the user. However, I do not agree with you that says it is to protect the image of the manufacturer. as a correction to the fact, all cosmetic products that were detected harm was blacklisted by the Ministry Of Health for failing to comply with the content such as mixing dangerous ingredients into their products. Not to mention, several manufacturers are making fraud in obtaining approval from the Ministry Of Health. Once they are approved, they are found to have changed the content of the ingredient in their products to get a quick impact. There is also the use of hazardous substances such as pesticides that have become the source of several cases of deaths and cases of consumer became crazy after using such product. Therefore, the products have been blacklisted and banned altogether from the market as well as the manufacturers that are found guilty were taken legal action. For your information, it is absolutely nothing to do with the “product recall” topic that is said to protect the image and reputation of the organization. I mean, not all the “recall” is made because of the awareness of the organization to their social responsibility to consumers, but also because of their voracious action to make profit.

    BalasPadam
  45. di sini saya ingin menyuarakan pendapat saya mengenai tindakan honda malaysia sdn bhd yg mengambil inisiatif untuk menarik semula 16,025 unit Honda City dan Honda Jazz kerana dikhuatiri bermasalah pada kekunci utama tingkap automatik.tindakan sedemikian merupakan tindakan yg profesional dimana syarikat pengeluar kenderaan tersebut tidak berlengah-lengah dan bertanggungjawab dalam menangani masalah tersebut dengan menggantikan komponen yang bermasalah.di amerika syarikat menyatakan 2 kejadian di mana 1 insiden di africa selatan membabitkan nyawa seorang kanak-kanak berumur 2 tahun bernama vanilla nurse.syarikat honda telah menunjukkan menunjukkan komitmen mereka dalam menangani masalah tersebut dengan mengumumkan penarikan balik kereta mewah dan bertindak dengan cekap dan cepat bagi menjaga reputasi sebagai pengeluar kereta yang tertinggi pada tahun 2008.

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum dan selamat sejahtera
    Bagi pandangan saya, Product Recall merupakan produk yang mengalami masalah atau tidak selamat digunakan oleh pengguna sehingga boleh mendatangkan keburukan kepada pengguna dan juga syarikat pengeluar produk tersebut. Oleh itu, tindakan yang perlu dilakukan oleh syarikat pengeluar tesebut adalah membuat penarikan semula produk mereka dari pasaran. Kebaikan product recall kepada syarikat pengeluar adalah dapat mengurangkan reputasi dan imej syarikat daripada terus tercemar dan mengembalikan kepercayaan pengguna terhadap syarikat mereka. Hal ini menunjukkan bahawa syarikat tersebut mempunyai rasa tanggungjawab atas kesalahan mengeluarkan produk yang bermasalah di pasaran. Namun, terdapat juga keburukan daripada product recall ini kepada syarikat iaitu syarikat pengeluar terpaksa menanggung kos dari segi wang dan masa untuk menarik produk yang bermasalah itu dari pasaran. Risiko yang lain yang harus diterima oleh syarikat pengeluar tersebut adalah membayar ganti rugi atau pampasan, dikenakan saman atau produk keluaran mereka diboikot oleh pengguna. Sebagai contoh, kebanyakan produk kecantikan menggunakan bahan kimia yang terlarang sehingga boleh memberi kesan seperti radang kulit, boleh menimbulkan kecacatan kepada janin, kulit mengelupas dan kemerah-merahan. Hal ini disebabkan campuran bahan kimia seperti phthalates, shea butter, triclosan, balsam peru, formaldehida, parabens, asam, paraphenylenediamine (PPD) dan retinoid di dalam produk tersebut.

    BalasPadam
  47. Salam sejahtera
    Persoalan yang ditonjolkan oleh saudari BA08110020 iaitu adakah produk-produk kecantikan ini tidak melalui proses makmal sebelum disahkan dan boleh dipasarkan? Bagi pendapat saya, kemungkinan syarikat pengeluar ini sengaja mencampurkan bahan kimia dalam kandungan produk mereka agar pengguna berpuas hati dengan hasil yang diperolehi setelah menggunakan produk dari syarikat tersebut. Namun, syarikat pengeluar tidak memikirkan kesan jangka panjang kepada pengguna. Boleh dikatakan syarikat pengeluar ini lebih mementingkan keuntungan berbanding keselamatan pengguna.

    BalasPadam
  48. Salam semua...kebaikan product recall oleh sesebuah organisasi pengeuar produk kecantikan adalah kebolehan menyatukan atau aplikasi nilai-nilai dimana peringkat ini berkaitan dengan kemahiran untuk menghasilkan suatu produk dengan bebas.Manakala keburukannya adalah dapat menimbulkan perselisihan faham dikalangan pengeluar produk kepada pengguna atau pembeli dimana penggunaan produk tidak dapat memberikan kepuasan hati pembeli atau pengguna.Fungsi product recall dalam sesebuah organisasi pengeluar barangan elektrik adalah memberikan pelbagai cadangan yang disyorkan kepada pengguna untuk mengawal perbelanjaan dan penggunaan elektrik.Selain itu,ia juga berfungsi untuk mengeluarkan produk atau barangan elektrik yang menggunakan tenaga elektrik yang kurang pencemaran.

    BalasPadam
  49. While the process behind a recall can vary depending on local laws, there are some general steps that occur. For example, if a pet food manufacturer releases a batch of product that may poison animals, the company will publicly announce the dangers of the food and request that its customers return the product to the firm, or simply discard it. Customers will usually be given a full refund or replacement. A public relations campaign is often created to handle the publicity surrounding the event.

    Recalls may negatively affect a company's stock. Concerns grow over the company's capabilities when a dangerous product is released, and customers may turn away from purchasing its goods, leading to a decrease in sales.

    BalasPadam
  50. Salam….

    Kebaikan product recall oleh sesebuah organisasi pengeluar produk kecantikan ialah dapat mengelak produk lain yang dikeluarkan oleh sesebuah organisasi turut mendapat kesan dari segi keengganan pengguna membeli produk tersebut. Contohnya, syarikat Guardian telah memasarkan produk yang berjenama kecantikan Revlon dan Silky Girl. Produk kecantikan jenama Revlon sangat berkualiti penggunaannya. Dalam masa yang sama, produk kecantikan Silky Girl telah menyebabkan seorang pengguna mengalami masalah sampingan pada wajahnya setelah menggunakan produk tersebut dalam masa dua minggu selepas pembelian. Oleh kerana produk Silky Girl telah mengalami masalah sebegitu, produk Revlon turut terjejas akan imej dan reputasinya di dalam syarikat yang sama. Untuk mengelak masalah itu, pihak syarikat yang berkenaan perlu memulangkan semula semua barangan kembali kepada pengeluar barangan tersebut bagi mengelak daripada produk lain turut mendapat kesan yang boleh merugikan sesebuah agensi atau organisasi.

    BalasPadam
  51. Salam…..

    Menurut sumber dari BERNAMA, Kementerian Kesihatan telah menarik balik 27 produk kosmetik keluaran empat pengilang barang kosmetik tempatan daripada pasaran kerana produk kosmetik telah berada di luar takrifan kosmetik. Antara produk yang ditarik balik adalah toner mata Permata Hijrah Ainun keluaran Seri Ummi Sdn Bhd, Ainun Syifa toner mata keluaran Yamni Industries Sdn Bhd, Ainun toner mata keluaran Al-Jabbar Manufacturing Sdn Bhd dan Alkaline Theraphy Pearl Extract keluaran Permata Hijrah Resources. Menurut satu kenyataan kementerian, produk-produk itu ditarik balik daripada pasaran kerana dinotifikasikan sebagai barangan kosmetik tetapi disalahgunakan apabila cara penggunaannya dengan menitiskannya ke dalam mata. Kementerian Kesihatan menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati semasa mendapatkan produk kosmetik di pasaran dan perlu lebih bijak memilih produk sesuai dengan mereka serta tidak terpengaruh dengan testimoni yang diiklankan oleh pengeluar.

    BalasPadam
  52. Good Evening……

    In the case study of an organization of electrical manufacturers in the USA, The U.S. Product Safety Commission reported on May 14, 2009 (subsequently revised October 15, 2009) that Hewlett-Packard had issued a voluntary recall of 70,000 China-manufactured battery pack units affected by demonstrated risk of personal injury, minor property damage, rupture, fire or a combination thereof that belonged to notebook computers manufactured by Hewlett-Packard featuring HP and Compaq product names. The recall was sparked by two reports of rupture and fire that delivered incidental damage.

    Just a year later on May 21, 2010, the total had risen to 38 reports of lithium-ion battery overheating, 11 cases of incidental injury, and 31 cases of incidental property damage, with the recall now extended to an additional 54,000 batteries.

    The full product recall list was made available directly to the public at link to the USPSC article, HP Expands Recall of Notebook Computer Batteries Due to Fire Hazard, and were sold singly or together with notebooks between the months of August 2007 to July 2008.

    BalasPadam
  53. TIGA [3] fungsi product recall terhadap proses product recall yang dilakukan oleh sebuah organisasi pengeluar barangan elektrik ialah.

    1)menyasarkan pertumbuhan jualan setiap tahun sejajar dengan pemulihan ekonomi yang menyaksikan peningkatan keyakinan pengguna terhadap barangan berkenaan. ‘Product Recall’ merupakan satu strategi perniagaan syarikat elektrik dan elektronik dengan menawarkan barangan elektrik dan elektronik yang dijualnya pada kadar harga yang berpatutan.

    2)akan memudahkan pelanggan melihat sendiri rangkaian produk elektrik dan elektronik idaman mereka serta menguruskan urusan pembelian dengan mudah yang ditawarkan di seluruh cawangan.

    3)Selain itu, syarikat akan turut menggandakan aktiviti pameran dengan membabitkan diri dalam beberapa pameran tentang ‘Product Recall’ barangan elektrik dan hiasan dalaman kediaman terkemuka sebagai langkah memperluaskan promosi produk elektrik dan elektronik kepada pengguna.

    BalasPadam
  54. Good Evening......

    The product recall in cosmetics product cannot put blind faith in firms operating under a different social and regulatory framework to ensure they have the same emphasis on safety as they do. It is extremely prudent, for both Chinese firms and Malaysia goods, to take out an insurance programme for the risk of cosmetics product contamination. The insurance market in this area is growing and premium rates are getting more reasonable, however insurers will always look at the level of quality management and plans and procedures in place.

    Many businesses believe that because they have liability insurance they are covered from a financial perspective, however it is important to note that contaminated of cosmetics product insurance is very different to liability insurance. Liability insurance only covers firms for third party liability, whereas contaminated products insurance covers for the first party loss including the costs of undertaking a recall.

    Typical, but often overlooked costs involved with a recall include of cosmetics product:

    • brand rehabilitation
    • destruction and redistribution costs
    • governmental recall
    • covers both accidental and malicious
    product contamination
    • crisis consultants
    • loss of profits

    BalasPadam
  55. Good Evening.....

    Product recall is a process taken by the company or person responsible for placing the cosmetic product in the market to remove or withdraw a particular product from all channels of distribution. The removal or withdrawal may be due to critical quality defects discovered or serious adverse events reported which might cause health risks to users during and after distribution of the product.

    The aim of product recall is to quickly and efficiently retrieve batch(es) of product, that does not comply with Guidelines For Control of Cosmetic Products in Malaysia, or that
    may have an undesirable effect on humans.

    The decision for recall shall be made when there is or may be risk to the user of the
    cosmetic product. Recalls can be initiated:

    • voluntarily by the company or person
    responsible for placing the cosmetic
    product in the market
    • at the directive of the Director of
    Pharmaceutical Services

    Unless the DPS has already specified the degree and level of particular product recall, the product recall committee will decide the degree and level based on the risks involved. The products recall committee shall comprise of personnel who are responsible for the execution and coordination of recall. In cases of product recall initiated by the company or person responsible for placing the cosmetic product in the market, the product recall committee must inform the DPS immediately of this decision.

    BalasPadam