Pages

Selasa, 19 Oktober 2010

[AK30903] Kuliah 12

Amalan perhubungan awam yang betul dapat menempatkan diri seseorang pengamal di atas landasan yang betul untuk mencapai satu-satu matlamat dalam amalan perhubungan awam organisasinya. Demikianlah juga dengan penghasilan set iklan menerusi media massa yang diketengahkan sebagai paparan genre yang berorientasikan tema serta konsep tempatan yang pastinya terhindar daripada unsur-unsur negatif seperti penghinaan kepada adat resam dan agama, penggunaan bahasa yang betul dari segi nahu dan penceritaan yang mudah serta menepati cir yang ada pada produk/perkhidmatan yang diiklankan.

Fikirkan...Apakah yang akan berlaku kepada ‘hubungan sesebuah organisasi dengan khalayaknya’ jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul?apakah pula kesan sesebuah iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama terutama dalam persekitaran budaya di negara seperti Malaysia?

34 ulasan:

  1. salam.jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul dalam sesebuah organisasi maka hubungan organisasi dengan khalayaknya akan rosak, yang mana publik atau khalayak mereka akan hilang kepercayaan kepada organisasi tersebut, selain itu, reputasi dan imej organisasi tersebut turut terjejas akibat kurang kepercayaan publik kepada mereka.

    BalasPadam
  2. kesan daripada iklan yang tidak menitikberatkan sensitiviti kaum dan agama adalah:

    1. menimbulkan kontroversi dengan kaum lain.
    2. menjatuhkan reputasi organisasi yang membuat iklan tersebut.
    3. menjatuhkan kaum dan agama
    4. menggalakan krisis dalam negara

    BalasPadam
  3. Salam 1 Malaysia.
    Seperti yang dikatakan oleh Freschela, hubungan organisasi dengan khalayak tidak akan terjadi ataupun buruk. Seterusnya menyebabkan khalayak hilang keyakinan terhadap organisasi serta mempunyai tanggapan negatif. Word of mouth merupakan ‘iklan’ yang disampaikan oleh seorang sehingga kepada sedunia tanpa menggunakan media tetapi mulut. Apabila seseorang itu berasa sesuatu produk itu berkesan, dia secara tidak langsungnya akan kongsi dengan kawannya dan seterusnya. Sebaliknya, jika seseorang itu mempunyai tanggapan negatif atau hilang kepercayaan terhadap sebuah organisasi, tentunya dia juga akan kritik dengan kawannya.

    BalasPadam
  4. Salam 1 Malaysia.
    Kesan daripada iklan yang tidak menitikberatkan sensitiviti kaum dan agama adalah;
    Pihak pengiklan akan didakwa dan iklan akan ditarik balik. Pengiklan mungkin terpaksa membayar ganti rugi kepada pengeluar/penaja.
    Pengeluar/penaja akan mengalami kerugian kerana khalayak akan boikot produknya. Imej dan reputasi organisasi juga akan tercalar.
    Khalayak akan berasa marah dan beremosi kerana mereka berasa dihina dan tidak dihormati.

    BalasPadam
  5. Saya bersetuju dengan pendapat saudari Freschela Pinus. Jika amalan perhubungan sesebuah organisasi tidak dipraktikkan dengan betul, akan terjadi pelbagai musibah dan kesan negatif terhadap sesebuah organisasi. Lebih-lebih lagi jika ianya berkaitan dengan sensitiviti kaum dan agama. Perhubungan Awam yang tidak dijalankan dengan betul akan menambahkan kekeruhan dan memburukkan lagi keadaan

    BalasPadam
  6. pada pendapat saya sekiranya satu-satu amalan perhubungan awam sesebuah organisasi tidak dilaksanakan secara betul maka berlakunya krisis pengurusan dan komunikasi seterusnya yang menyebabkan ketidakpercayaan dan kontroversi dari pelbagai pihak.saya bersetuju dengan pendapat rakan-rakan di atas sekiranya amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul maka impaknya adalah negatif terhadap sesebuah organisasi. antara yang mungkin akan berlaku adalah reputasi dan imej organisasi terjejas sekaligus membawa kepada ketidakpercayaan dan keyakinan orang awam akan pudar terhadap satu-satu organisasi.

    BalasPadam
  7. Saya bersetuju dengan pendapat saudari Freschela dimana saudari menyatakan bahawa sesebuah iklan yang tidak menitiberatkan kepentingan memelihara sentiviti kaum dan agama akan menimbulkan kontroversi sesama kaum, menjatuhkan kaum dan agama serta mengakibatkan krisis dalam negara. Oleh itu, pengiklan yang cuba mencabar atau mengabaikan aspek agama akan membangkitkan bantahan dan kebencian terhadap produk yang diiklankan mahupun organisasi tersebut.

    BalasPadam
  8. Selain itu, jika amalan perhubungan awam sesebuah organisasi tidak dipraktikkan dengan betul sudah tentu imej dan reputasi oraganisasi tersebut akan terjejas. Imej dan reputasi sesebuah syarikat merupakan aset yang tidak dapat diramal nilainya, kesannya cukup untuk membina pencapaian yang baik mahupun menghancurkan kejayaan sebelum ini. Misalnya, seperti apa yang saya bincangkan dalam blog bagi kuliah yang lepas bahawa Syarikat Dell telah mengalami satu krisis besar yang menjejaskan imej dan reputasinya pada tahun 2005 dan krisis tersebut telah menyebabkan syarikat tersebut mengalami kemerosotan dalam keuntungan sebanyak 28% pada tahun 2005 hingga 2006. Ini dapat membuktikan bahawa betapa pentingnya imej dan reputasi mahupun amalan perhubungan awam sesebuah organisasi.

    BalasPadam
  9. hubungan sesebuah organisasi dengan khalayaknya akan terjejas sekiranya amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul. khalayak umumnya akan meletakkan kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap organisasi yang dipercayai khalayak dapat membantu mereka. contohnya dalam urusan pembayaran bil, orang ramai akan berurusan dengan pejabat pos dan bank-bank yang disahkan. sekiranya terdapat masalah seperti bayaran yang tidak di'update',khalayak akan mengadu kepada pihak yang terlibat dalam urusan tersebut. sekiranya tindaka menyelesaikan masalah itu lmbat diambil oleh organisasi terlibat, maka khalayak akan serik dan mengunakan altenatif lain untuk membayar bil mereka pada masa akan datang. ini sekaligus akan merosakkan imej dan reputasi sesebuah organisasi.

    BalasPadam
  10. kesan sesebuah iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama akan menyebabkan masyarakat keliru dengan konsep-konsep yang diketengahkan dalam pemerintahan kerajaan yang memerintah. contohnya, konsep Gagasan 1Malaysia kini nampaknya semakin mengelirukan ramai pihak terutamannya selepas iklan perayaan TV3 yang menyebabkan masyarakat tersentak dengan iklan tersebut kerana menyamakan perayaan hari raya yang disambut umat islam dengan perayaan lain. ini akan menyebabkan rasa kurang senang masyarakat seterusnya mengurangkan sokongan masyarakat terhadap pihak-pihak yang terlibat dalam penerbitan iklan seperti itu.

    BalasPadam
  11. Hai… kawan2x

    Hubungan sesebuah organisasi dengan khalayaknya akan memberi pelbagai kesan jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul. Antara kesanya ialah sistem pengurusan dalam organisasi turut terjejas dan tidak teratur. Hal ini disebabkan oleh usaha PR tidak dijalankan dengan cekap dan khalayak akan hilang akan kepercayaan mengenai fungsi dan kebaikan organisasi mereka. Selain itu, organisasi tidak dapat mencapai matlamat dan objektif sebenar penubuhannya kerana mesej organisasi itu tidak disampaikan dengan betul.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum & salam 1 Malaysia..

    Terdapat beberapa kesan buruk yang berlaku sekiranya amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul.. antara kesan buruknya ialah khalayak akan memandang sesebuah organisasi dengan imej yang negatif dan imej serta reputasi sesebuah organisasi akan tercemar dan sukar dipulihkan..

    Iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memlihara sensitiviti kaum dan agama pula akan menyebabkan masyarakat berpecah belah dan terjadinya rusuhan kaum. Selain itu, ia menyebabkan kegagalan dasar yang diwujudkan oleh kerajaan seperti Gagasan 1 malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri kita.

    BalasPadam
  13. Malaysia terdiri daripada rakyat yang berbilang kaum dan bebas memeluk agama masing-maisng. Dalam persekitaran budaya seperti Malaysia, semua pihak sama ada rakyat, kerajaan mahupun organisasi harus menghormati segala amalan tradisi, kepercayaan dan agama di negara ini. Di samping itu, isu agama adalah amat sensitif dan tidak seharusnya dibincangkan walaupun dalam iklan untuk mengelakkan percanggahan pendapat. Elemen agama dalam iklan adalah tidak beretika dan akan menimbulkan salahfaham sesama kaum. Ia akan menjurus kepada perbalahan atau rusuhan kaum yang menjejaskan keharmonian negara jika tidak ditangani dengan eloknya.

    BalasPadam
  14. Tanpa amalan perhubungan awam yang baik, sesebuah organisasi akan menghadapi masalah untuk mendapat sokongan daripada awam. selain itu, amalan perhubungan awam yang baik juga dapat memastikan maklumat yang disampaikan oleh organisasi kepada awam adalah tepat dan jelas. ini dapat dikenalpasti menerusi maklum balas daripada awam. Menerusi maklum balas awam, sesebuah organisasi dapat mengenalpasti kelemahan organisasinya dan ketidakpuasan awam terhadap produk atau perkhidmatan organisasi tersebut. ini dapat mengelakkan pembantahan awam yang lagi serius seperti tindakan undang-undang mahupun ‘boycott’ organisasi tersebut.

    BalasPadam
  15. Image negative towards the product as well as its organization will causing the decrease in profit. Besides, the government must put law suit on the organization if the sensitive advertisement really threatens the integration of nation. It will badly affect the organization image and reputation as well. In addition, it is initially a hard task for an organization to gain publics’ interest, trust and support. What about an organization without good image and reputation? It will be more challenging task surely. They need more expenses and policies to fundamentally reestablish their good values in turn to gain back the public trust and support.

    BalasPadam
  16. Salam semua,
    Menurut Cutlip dan rakan-rakan (1985), perhubungan awam adalah sebagai“satu fungsi pengurusan yang mengenal pasti, mewujud dan mengekalkan hubungan bersama di antara organisasi dengan berbagai-bagai publiknya yang akan menentukan kejayaan dan kegagalan organisasi itu” disini kita dapat lihat perana perhubungan awam dalam membantu dalam kejayaan dan kegagalan sesebuah organisasi. Dasar Perhubungan Awam bermatlamat untuk “mempastikan imej baik Organisasi sentiasa terpelihara dan dipertingkatkan melalui persefahaman, penerimaan, kepercayaan, keyakinan dan kerjasama yang diperolehi berkaitan layanan dan perkhidmatan yang berkualiti, cekap dan berkesan dalam hubungannya dengan orang ramai”. Jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betu, Masalah yang akan timbul antaranya
    1, hubungan organisasi dengan khalayaknya akan renggang
    2. kepercayaan akan hilang
    3. Imej baik organisasi itu akn tercalar, hanya kerana pengurusan perhubungan awam yang tidak profosional
    4. khalayak akan berpaling kepada organisasi yang mempunyai reputasi yang baik
    5. Menjejaskan keuntungan organisasi itu
    Manakala dari segi iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama terutama dalam persekitaran budaya di negara seperti Malaysia, ia akan menimbulkan pelbagai masalah antaranya,
    1. Mencetuskan kemarahan antara kaum ( terutama kaum yang dpermainkan)
    2. Merenggangkan hubungan antara kaum kerana terpengaruh dengan iklan yang tidak beretika itu
    3. Isu agama mudah dipermain-mainkan
    4. Terdapat fakta dan sumber yang tidak sahih yang boleh menimbulkan fitnah
    5. Negara luar akan memandang rendah jika isu iklan yang tidak memelihara sensitiviti kaum dan agama tidak dikawal atau tersebar ke media luar negara

    BalasPadam
  17. Jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikan dengan betul, sudah tentu mencemarkan imej organisasi awam tersebut dan sudah tentu timbul isu serta menjadi buah mulut masyarakat. Masyarakat akan mengganggap kakitangan organisasi awam hanya makan gaji buta dan tidak berusaha menjaga mutu khidmat pelanggan mereka.

    BalasPadam
  18. I agree with Keet opinion. If the public organisation did not care about their public service , public will find another organisation such as private firm to get a better service. For my experience, the best customer service is Telekom which is the staff are very kind and friendly.

    BalasPadam
  19. If an ad does not emphasize the sensitivity of Malaysian society is certainly affecting the organization or the impacts of each product / service. For example, the company could be sued, and of course to shame.

    BalasPadam
  20. Inej bolehlah dikatakan sebagai aset paling berharga bagi sesebuah organisasi. Tanggungjawab utama pengamal perhubungan awam adalah untuk meningkatkan serta mempromosikan nama baik organisasi. Kegagalam pengamal perhubungan awam berbuat demikian akan menyebabkan organisasi kehilangan asetnya.

    BalasPadam
  21. It is the responsibility for advertisers to make sure that their ads have no sensitivities of religion issue. Advertiser who failed to do so will have his/her image to be spoilt. People will boycott to watch their ads and they will not be hired by any company.

    BalasPadam
  22. salam sejahtera...

    amalan perhubungan awam seharusnya menjadi kewajiban dalam setiap organisasi. usaha mewujudkan satu department untuk perhubungan awam adalah dilihat sebagai salah satu usaha yang ptt di puji. hal ini kerana, pengaplikasian amalan perhubungan awam bg membantu organisasi tersebut bergerak dalam jalur yang betul.

    jika amalan perhubungan awam tidak di praktikkan dgn betul, maka ianya akan memberi impak ke atas hubungan organisasi tersebut dengan khalayaknya. khalayak mungkin akan hilang kepercayaan terhadap organisasi dan sekali gus ini akan menjatuhkan imej organisasi berkenaan.

    BalasPadam
  23. kesan sesebuah iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama dalam persekitaran budaya seperti Msia adalah:

    i) iklan tersebut mungkin akan di "banned" penyiarannya di Msia.

    ii) syrikat pengiklanan yang terlibat dalam pembikinan iklan tersebut akan menanggung kerugian yang besar.

    iii) suruhanjaya komunikasi dan multimedia Msia mungkin akan mengambil tindakan dgn menyaman syarikat pengiklanan tersebut atas kslhan melanggar peraturan dan etika dalam pengiklanan di Msia.

    BalasPadam
  24. public relations officer is extremely a person who is professional in their profession. there's a need for an organization to a build a particular department for PRO to practice their ability in manage the issues in any organisation.

    if the PR custom itself didnt do well in what they're should be doing, the impact is on the organisation. the organisation will facing their audiences with full of guilty and the audiences may have loss their believe and confident to the organisation.

    BalasPadam
  25. in doing an advertising, there are ethics and laws that should be followed. as we know, msia is a country where there are so many do's and dont's that should be aware of any of the advertiser in Msia.

    if the ads is completely disobey the laws and the ethics in build an advertising, the advertiser should be responsible to take back the ads and make some amends on it. but, the advertiser wont be able to run away from being summon by the commission.

    BalasPadam
  26. Apakah yang akan berlaku kepada ‘hubungan sesebuah organisasi dengan khalayaknya’ jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul? Pertama sekali, sudah tentu publik akan hilang kepercayaan terhadap organisasi tersebut dan dianggap tidak bertanggungjawab jika sekiranya terdapat kes yang tidak dapat dengan sebaiknya, sesebuah organisasi sewajarnya menjaga hubungannya dengan publik.

    Dan apakah pula kesan sesebuah iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama terutama dalam persekitaran budaya di negara seperti Malaysia?
    Iklan yang tidak menitik beratkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum akan menyebabkan wujudnya kontroversi dan memecah belahkan kaum yang ada di malaysia, dan menyebabkan iklan tersebut akan ditarik balik daripada disiarkan di media massa. Pengeluar iklan sewajarnya menilai pelbagai aspek sebelum menerbitkan iklan tersebut, dengan erti kata lain, pengiklan haruslah sensitif dengan sensitiviti kaum di Malaysia.

    BalasPadam
  27. The most important between public and organization is their relationship, how the organization manage and create a harmony relationship. At its core, public relations revolves around this universal truth: people act based upon their perception of facts. By managing, controlling, or influencing people's perceptions, public relations professionals hope to initiate a sequence of behaviors that will lead to the achievement of an organization's objectives. When those in public relations successfully create, change, or reinforce opinion through persuasion, their primary objective is accomplished. But when this not happen, public will loose their attention to the organziation.This is happen when the organization doesn't apply their PR element in a good way.

    BalasPadam
  28. assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.topik dalam perbincangan kali ini adalah mengenai ‘hubungan sesebuah organisasi dengan khalayaknya’ jika amalan perhubungan awam tidak dipraktikkan dengan betul. maka disini akan wujudnya saling ketidakpercayaan antara khalayak selaku pengguna terhadap organisasi tersebut yang menawarkan produk ataupu perkhidmatan. amalan perhubungan awam yang baik seharusnya menjaga perhubungan diantara kedua-dua pihak kerana masing-masing mempunyai peranannya tersendiri dan saling bergantung antara satu sama lain.jadi,perhubungan yang baik harus diwujudkan antara kedua-dua belah pihak dan saling menghormati akan pernanan masing-masing

    BalasPadam
  29. salam and greetings to friends and lecturer. in the discussion is about 'relationships with audiences of an organization' if the practice of public relations is practiced correctly. so here is the existence of mutual distrust between the public as consumers of these organizations that offer products or services. good public relations practitioner should maintain communication between both parties because each had its own role and interconnectedness with each other.so, good relations should be established between the two sides will respect each other and their respective role. the PR practitioners should get an initiative to attract public to giving their trust to an organisations.

    BalasPadam
  30. salam..untuk topik yang kedua adalah mengenai kesan sesebuah iklan yang tidak menitikberatkan kepentingan memelihara sensitiviti kaum dan agama terutama dalam persekitaran budaya di negara seperti Malaysia. kesan ke astas khalayak adalah ia akan mewujudkan pecah belah antara kaum dan agama. seperti yang kita sedia tahu bahawa di Malaysia terdapat pelbagai bangsa dan agama. jadi, sesebuah iklan itu perlu menjaga kesensitivan kaum dan agama sebelum iklan tersebut ditontonkan. selain itu, iklan tersebut akan di'banned' tanyangannya di media-media tempatan.ini adalah untuk menjaga dan menghormati hak kaum masing-masing. dengan wujudnya iklan sebegitu akan mewujudkan ketidakpercayaan dan berat sebelah "bias" diantara kaum-kaum yang lain. selain itu juga, syarikat pengiklanan akan menanggung kerugian yang besar kerana tidak akan ada sebarang pampasan untuk diberi kepada mereka apabila iklan tersebut di"banned". malah, ada sesetengah pihak yang berani akan membawa kes tersebut ke muka pengadilan.maka pihak tertentu kemungkinan boleh dikenakan sebarng denda ataupun saman. jadi, untuk mengeluarkan sebuah iklan haruslah menitikberatkan kesensitifan kaum dan juga agama bagi menimbulkan rasa hormat dan kepercayaan sesama manusia dan ini akan mewujudkan sebuah iklan yang berkualiti dan siterima oleh khalayak.

    BalasPadam
  31. salam ..the impact of an ad that does not emphasize the importance of maintaining racial and religious sensitivities, impact on the audiences is that it would create disunity among the races and religions. as we already know that in Malaysia there are different races and religions. So, it is necessary to maintain an ad sensitive race and religion before the ad were published. the ad will be banned and it is to protect and respect the rights of their people. the existence of such advertising will create mistrust and bias among other races. so, to issue an advertisement should emphasize racial and religious sensitivities to generate respect and trust to other people and this will create a quality advertising and accepted by the audience.

    BalasPadam
  32. Salam Damai

    Sesebuah organisasi runtuh apabila amalan perhubungan awam tidak dipraktikan dengan betul akibatnya konflik ketidakprecayaan, ketidakadilan, pengkhinatan dan kekeliruaan akan berlaku. Begitu juga dengan isu sensitivity kaum dan agama, sekiranya tidak di amalkan dengan baik maka akan timbul masalah yang tidak ingini. Contohnya, kisah 16 Mei iaitu rusuhan kaum merupakan gambaran yang jelas kepada masyarakat supaya seharusnya mempraktikan perhubungan awam dengan telus, ikhlas, bertanggungjawab dan menghormati kepentingan keseluruhan masyarakat.

    sekian, Terima Kasih

    BalasPadam
  33. Salam, what happens if an organization with public relations if public relations practices are not properly dpratikkan:

    Public relations and organization would be affected
    Lost the trust of the audience
    Detrimental to the organization
    Reputation and good name of the organization was also affected

    While the impact of an ad that does not emphasize kepentinagn racial and religious sensitivity, particularly in Malaysia

    ads will be withdrawn from broadcast
    The advertiser will be charged a penalty or legal action
    The company's reputation will be affected
    Adverse (ad can not be promoted)

    BalasPadam
  34. salam,

    saya bersetuju dengan james, kerana dalam sebuah kempen sebegini, kita harus melibatkan audiens dari pelbagai jenis demografi. di malaysia, kita merupakan negara berbilang kaum, sebaik-baiknya kempen sebegini harus dilaksanakan dengan menggunakan banyak jenis bahasa agar audiens dapat memahami mesej dan secara tidak langsung akan mempertanggujawabkan diri dalam kesedaran yang dialami. sekian terima kasih

    BalasPadam