Pages

Isnin, 1 November 2010

[AK30903] Kuliah 13

Aspek kemanusiaan dan kemasyarakatan adalah dua perkara yang menjadi asas dalam perancangan strategi dan praktis amalan perhubungan awam dan periklanan. Aspek kemanusiaan menjadi nadi kepada pembinaan hubungan yang baik antara organisasi dan khalayaknya. Demikianlah juga dengan aspek kemasyarakatan yang lazimnya ditafsirkan sebagai landasan untuk bertindak bagi pengiklan menyajikan mesej berkaitan produk/perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan asasi, keperluan dan kehendak ahli masyarakat sebagai pelanggan/pengguna.

Fikirkan...bagaimana aspek kemanusiaan boleh digunakan untuk menghasilkan satu-satu iklan yang berorientasikan nilai seperti elemen kendiri dan kehormatan diri. Bagaimana pula aspek kemasyarakatan digunakan oleh seseorang pengamal perhubungan awam dapat digunakan untuk menjayakan Corporate Social Responsibility [CSR] - 'tanggungjawab sosial korporat'

29 ulasan:

  1. Sifat iklan yang sentiasa berulang-ulang, ringkas dan padat dengan mesej sudah tentu aspek kemanusiaan boleh digunakan untuk menghasilkan satu-satu iklan yang berorientasikan nilai seperti elemen kendiri dan kehormatan diri. Aspek - aspek kemanusiaan perlu diterapkan agar manusia saling mengingati dan dan tidak mudah terpengaruh dengan amalan kehidupan yang tidak sihat. Lihat sahaja iklan anti-dadah yang mengingatkan tentang bahaya dadah dan kepentingan menjaga kehormatan diri agar tidak terjebak dengan gejala dadah.

    BalasPadam
  2. Aspek kemasyarakatan digunakan oleh seorang pengamal PA awam dapat mengubah tingkahlaku dan pendapat awam serta dapat meyumbang kepada pembangunan masyarakat. Faedah yang diperoleh, sudah tentu kerajaan akan sentiasa disokong dan dipercayai oleh masyarakt kerana melakukan tanggungjawabnya kepada masyarakat. Sebagai contoh, kerajaan banyak menjalankan program seperti Program Bantuan Rumah yang khas untuk membantu masyarakat kurang mampu dan struktur rumah yang usang. Selain itu, Program Pemulihan Dalam Komuniti khas untuk mebantu kebajikan golongan kurang upaya(OKU). Secara ringkas, sememangnya aspek2 kemasyarakatn dapat membantu dalam menjayakan CSR oleh badan kerajaan.

    BalasPadam
  3. Aspek kemanusiaan yang diterapkan dalam satu-satu iklan seperti kempen ‘Kami Prihatin’ yang dibawakan atas inisiatif akhbar Utusan Malaysia mencerminkan atas dasar keinsafan dan perasaan benci terhadap tindakan manusia yang tidak mempunyai nilai kemanusiaan kerana sanggup membuang darah daging sendiri.lihat saja statistik pembuangan bayi yang semakin kerap terpampang di dada akhbar dan berita sangat mendukacitakan. Kempen ‘Kami prihatin’ ini melambangkan atas nilai kemanusiaan bagi membantah atas tindakan golongan manusia yang tidak bertanggungjawab dengan memaparkan mesej kemasyarakatan dan nilai-nilai moral bagi menyedarkan orang awam mengenai gejala yang tidak berperikemanusiaan tersebut.

    BalasPadam
  4. The action taken by Sony Malaysia by supporting the annual Redang Clean-up Day started from 14 to 16 september 2007 doing its role by maintaining a hormanious balance between nature and human activities. The activity was also organized by Berjaya Redang Beach Resort that sharing the same objective as a socially responsible corporate citizens of Malaysia. The effort by thes two organizations is proudly demonstrate that they show some of social responsibilty by just not consider of their own profits

    BalasPadam
  5. Aspek kemanusiaan selalu digunakan untuk menghasilkan satu-satu iklan yang berorientasikan nilai seperti elemen kendiri dan kehormatan diri, terutamanya iklan korporat. Sebagai contoh, iklan korporat Petronas selalunya mengambarkan aspek menghormati orang tua serta kekeluargaan. Iklan sebegitu akan mengingatkan kita supaya kerap untuk balik melawati ibubapa serta ahli keluarga yang berada di kampung halaman.

    BalasPadam
  6. Tafsiran orang awam terhadap sesebuah organisasi selalunya adalah sekadar mengaut keuntungan sahaja. Jadi, peranan perhubungan awam adalah untuk memberi satu kesedaran kepada orang awam bahawa organisasi juga mengambil berat terhadap kebajikan mereka menerusi CSR. Pengamal perhubungan awam menggunakan aspek kemasyarakatan dalam usaha menjayakan CSR. Kami berasa simpati dan belas kasihan apabila ternampak mereka yang miskin ataupun kurang upaya. Pengamal PR selalunya menganjurkan aktiviti CSR seperti menderma wang/makanan/perubatan kepada golongan miskin untuk menunjukan mereka juga mengambil berat tentang aspek kemasyarakatan.

    BalasPadam
  7. Nowadays, CSR is very important for every company to gain or maintain their image and reputation. Sometimes we might remember the company name or product brand due to the CSR activities done by them. For example, the program of Bersamamu will remind us to the Faiza’ rice company. This is the example how PRO apply the aspect of society/community in the CSR.

    BalasPadam
  8. The other example of how the ads use the aspect of humanity to attract audience attention is the ads of driving safely. The slogan or tagline ‘ ingatilah orang tersayang’ in the ads is to remind us to our family members. Moreover, the plot story whereby the victim was sent to hospital meanwhile his family members were crying and praying for him. This is to create the humanity scene of us so that we will always remember not to drive when drunk.

    BalasPadam
  9. salam sejahtera...

    aspek kemanusiaan digunakan dalam iklan sebenarnya bertujuan untuk membentuk nilai dan norma dalam kendiri individu mahupun kumpulan. kita sedar bahawa aspek kemanusiaan sememangnya sgt ditekankan dalam apa jua keadaan. kemanusiaan melambangkan kasih syg dan sifat perikemanusiaan seseorang individu. mungkin salah satu lagi sebab aspek kemanusiaan sering diterapkan dalam iklan kerana bertujuan untuk menggambarkan betapa perlunya seseorang itu diberikan kasih syg untuk melihat dia menjalani kehidupan yang sempurna.

    BalasPadam
  10. aspek kemsyarakatan adalah merupakan satu aspek dimana semua golongan kaum bersatu dalam satu keadaan. PR menggunakan aspek kemasyarakatan untuk menjayakan CSR dengan cara menerapkan nilai-nilai perpaduan bagi menunjukkan betapa perlunya konsep perpaduan dalam kehidupan bermasyarakat. contohnya, dalam konsep 1 Msia, aspek kemsyarakatan adalah sangat ditekankan. hal ini kerana, tujuan konsep 1 msia diperkenalkan adalah untuk memelihara perpaduan dalam kalangan kaum di msia. malahan sekarang, hampir setiap iklan di msia menekankan konsep 1 msia demi menjaga aspek kemsyarakatan dalam negara.

    BalasPadam
  11. i agree with HOng's opinion. but i do have my own opinion in some cases that related to humanity. for example, AIDS/HIV ads. this kind of ads usually shows us how these people suffer in their lives because of this kind of disease. and they are being isolated from other people and also being mock by people just because of their illnesses. so the advertiser try to get people attention by doing or build an ads to make people aware that these people need our attention and support to make them stronger in facing the disease that might cause death.

    BalasPadam
  12. Aspek kemasyarakatan banyak digunakan oleh organisasi bagi menjayakan CSR, ianya merupakan langkah yang terbaik untuk mendekati masyarakat serta mengekalkan dan mempromosikan organisasi tersebut. Aspek kemasyarakatan banyak digunakan kerana aspek tersebut membuatkan organisasi "lebih dekat" dengan masyarakat, Selain itu pelbagai nilai-nilai yang diterapkan didalam CSR yang mana akan memberikan kesan kepada masyarakat tersebut sendiri.

    BalasPadam
  13. I also agree with Hong and Norehan opinion, which some organization doing their CSR with an element of humanity. For example,During the month of Ramadan, SESB already visited and donated gifts to the needy around Kota Kinabalu and Tuaran. Solar Welfare Foundation in Tuaran, Sekolah Agama Rakyat Al-Azhar (Likas) and Ward and Ward Patient Palliative Women, Queen Elizabeth Hospital (QEH), Kota Kinabalu is the places visited by the delegation SESB charity. Visits to this charity is one of the initiatives social responsibility (CSR) SESB to local communities.

    BalasPadam
  14. Hello.
    Nowadays, PRO have use people sympathy towards the poverty and illnesses to gain their attention or intention to purchase. There are many technique used by the PRO in promoting producers’ product or service referring to humanity and community. For example, we are donating a part of the purchasing money when we buying some product or the more we buy, there will be more money donated to the needed people. Sometimes, we might not really need the product or service but we purchase it in order to do the good deed. Do you agree with me?

    BalasPadam
  15. Selamat Petang .....

    Aspek kemanusiaan banyak digunakan untuk menghasilkan iklan yang berorientasikan nilai seperti elemen kendiri dan kehormatan diri.yang boleh membentuk nilai murni dan positif di kalangan manusia. Contohnya, dalam iklan amalan bergotong-royong yang disiarkan dalam TV1 dapat memupuk sikap sentiasa bekerjasama, dan hormat-menghormati sesama manusia. Sikap ini juga dapat menyedar orang ramai pada hari ini tentang amalan bergotong-royong dapat menimbulkan nilai kemanusiaan dalam diri mereka semasa menonton iklan sebegitu, tidak kira samada mereka hidup dari etnik, agama ataupun status yang berbeza.

    BalasPadam
  16. Aspek kemasyarakatan pula digunakan oleh seseorang pengamal perhubungan awam dapat digunakan untuk menjayakan Corporate Social Responsibility [CSR] sebagai satu usaha untuk meningkatkan nama dan perniagaan mereka melalui sokongan dan bantuan kepada masyarakat. Tetapi, pada waktu yang sama juga kebajikan dan kesejahteraan masyarakat turut terjamin. Badan korporat mempunyai tanggungjawab bagi memastikan kebajikan masyarakat juga terbela dalam proses menunaikan tanggungjawab dan mencari keuntungan. Keuntungan badan korporat itu juga kebanyakannya diperolehi dengan cara pengurusan yang lebih saksama dan integriti tanpa mengeksploitasi keadaan dan kejahilan pengguna.

    Sebagai contoh, bencana tsunami dan gempa bumi yang melanda di bumi Indonesia, membuatkan ramai badan korporat menghulurkan derma kepada mangsa-mangsa bencana ini. Bagi menyampaikan bantuan ini ada antara mereka yang menganjurkan majlis besar-besaran dengan kehadiran orang-orang berkuasa seperti ahli politik dan menteri-menteri ke upacara penyampaian cek. Tindakan mereka menganjurkan majlis sebegini akan memberikan publisiti dan tanggapan kepada masyarakat dan semua pihak bahawa mereka mengambil berat tentang isu masyarakat yang timbul.

    BalasPadam
  17. PR Agency involved with the intention of fulfilling CSR wanted to help people who really need help in any hand. In addition, their actions on the welfare of the community and helping the community and deserved to be part of the responsibility they have to fulfill CSR to ensure the well-being of society. PR should be noted that CSR is not just helping the community and served immediately. CSR encompasses all corporate responsibility as a citizen in the country, including the community.

    BalasPadam
  18. manusia sekarang semakin sedar akan gejala-gejala yang wujud dipersekitaran mereka pada masa kini. lalu, akan wujudlah pelbagai organisasi ataupun badan-badan bagi mewujudkan tanggungjawab dan keprihatinan mereka terhadap khalayak yang menerima nasib yang kurang bernasib baik ataupun malang. dengan adanya institusi seperti ini,makaberkuranglah masyarakat yang hanya mementingkan diri mereka sendiri. hal ini mendapat perhatian media dan dan organisasi-organisasi lain bagi mendorong untuk membuat pengiklanan bagi mewujudkan tanggungjawab sosial mereka terhadap masyarakat.

    BalasPadam
  19. salam..
    terdapat beberapa pihak dan organisasi yang sedar dan mengambil berat terhadap isu-isu yang berlaku dengan masyarakat sekeliling pada masa kini. jadi PR bertanggungjawab untuk mewujudkan tanggungjawab sosialnya terhadap masyaakat. contohnya, telah wujudnya pelbagai kempen dan iklan-iklan yang sedia ada mengenai bahayanya kesan rokok terhadap seseorang.wujud iklan yang menayangkan akan kesan rokok yang mendatangkan pelbagai penyakit kronik sehingga boleh membawa kepada maut kepada seseorang. contohnya seperti barah paru-paru,kanser mulut dan sebagainya. daripad iklan tersebut,akan mewujudkan kesedaran kepada masyarakat akan bahayanya rokok itu kepada seseorang.dan disini, PR telah berjaya mewujudkan tanggungjawab sosial terhadap masyarakat.

    BalasPadam
  20. yes im totally agree with HONG. people are now increasingly aware of the issues that happened around them. the existence of such a programme would foster their social responsibility to the people who need more assistance. The measure is an effective measure to attract more buyers which mainly aims to donate more.

    BalasPadam
  21. value-oriented advertising such as elements and self-respect can be generated by an advertisement that is associated with a community around an individual's life such as advertising, it is not the goal to bring down their images, but rather it aims to motivate other individuals.

    BalasPadam
  22. Salam Damai

    Iklan mampu mempengaruhi sosio budaya masyarakat..bersandarkan pendapat saya itu, aspek kemanusiaan merupakan salah satu sumber ilham untuk memaparkan sesuatu iklan yang mana haruslah berelemankan kendiri dan kehoramatan diri, moral dan agama, ataupun tatasusila dan perwatakan keperibadian. Aspek kemanusiaan ini sering digunakan dalam iklan kerana member gambaran yang jelas kepada budaya, amalan dan moral sesuatu masyarakat. Misalnya “Bahasa Jiwa Bangsa” merupakan mesej yang jelas mengenai penggunaan bahasa kebangsaan sebagai lambang kepada identity bangsa.

    sekian..

    BalasPadam
  23. Amalan periklanan dan perhubungan awam dianggap memenuhi keperluan psikologi dan sosiologi manusia jika berjaya menggunakan aspek kemanusiaan dan kemasyarakat pada tempat, masa dan tujuan yang sesuai. Penggunaan kedua-dua aspek secara konsisten, jujur, dan sistematik bakal mewujudkan sokongan secara besar-besaran dan terus-menerus daripada pihak khalayak.
    Saya setuju dengan pendapat yang diberi oleh carole mos mengenai kempen KAMI PRIHATIN . kempen ini adalah tindakan yang dibuat oleh utusan Malaysia yang prhatian dengan isu pembuangan bayi. Isu ini menjadi perhatian masyarakat kerana ia dilakukan oleh golangan remaja yang bermasalah

    BalasPadam
  24. Aspek kemanusiaan merupakan satu pendekatan yang amat berkesan dalam periklanan. Pengiklan sering menggunakan aspek kemanusiaan untuk menghasilkan iklan-iklan yang berorientasikan nilai seperti elemen kendiri dan kehormatan diri. Misalnya, seperti kempen ‘kami prihatin’ yang dibincangkan oleh saudari Carole Mos. Iklan kempen tersebut mengandungi unsur kemanusiaan dimana isu pembuangan bayi yang tidak berperikemanusiaan merupakan isu semasa yang hangat dibincangkan dalam masyarakat hari ini.

    BalasPadam
  25. Sehubungan dengan itu, terdapat satu persoalan di sini iaitu mengapakah nilai kemanusiaan sering muncul dalam iklan?

    Pada pendapat saya, hal ini disebabkan aspek kemanusiaan adalah berhubungan dengan kepentingan dan minat seseorang individu. Seseorang individu akan tertarik dengan sesuatu perkara atau peristiwa yang berkaitan dengan pengalaman atau kepentingannya. Oleh yang demikian, iklan-iklan yang mengandungi unsur kemanusiaan akan merangsang emosi dan minat seseorang individu serta menumpukan fokus seseorang itu terhadap mesej yang hendak disampaikan dalam sesebuah iklan tersebut.

    BalasPadam
  26. As humanity is like seen in advertising, social aspect is the focus of the CSR activities for one organization. For an instance, ‘PETRONAS community activities address societal needs in a consistent and sustainable manner, providing opportunities for communities to lead better lives, and contribute towards the development of nations where the company operates’ (corporate social report; PETRONAS Annual Report, 2010). The concern of one organization on the social aspect more likely to gain society support, organization good image and reputation. The question for this context is how the social aspect has its potential towards these positive outcomes?

    BalasPadam
  27. Pada pendapat saya, aspek kemasyarakatan dapat memberikan kesan dan rangsangan yang baik dari segi sikap dan pandangan masyarakat terhadap apa jua yang berkaitan dengan aspek tersebut misalnya rangsangan dari segi profit, kepercayaan, imej mahupun reputasi sesebuah organisasi tersebut. Aspek sosial dapat menunjukkan bahawa sesebuah organisasi bukan sekadar mementingkan keuntungan tetapi mereka sedar dan sedia melaksanakan tanggungjawab mereka terhadap masyarakat. Sebagai contoh, PETRONAS telah membina imej dan reputasi yang baik atas sebab aktiviti-aktiviti dan iklan-iklan korporat yang berasaskan nilai kemasyarakatan. Iklan-iklan korporat Petronas sering menunjukkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum.

    BalasPadam
  28. Besides, I absolutely agree with Hong's opinion as she stated that, ‘PROs have use people sympathy towards the poverty and illnesses to gain their attention or intention to purchase.… Sometimes, we might not really need the product or service but we purchase it in order to do the good deed.’ Since the sympathy has a great effect on the purchase, the next concern is about the ethic of the professionals on this topic. Should the professionals use the audiences' sympathy to gain their attention or intention to purchase?

    BalasPadam
  29. In addition, the humanity and the social aspects have the powerful influence to reach the audiences. Humanity tends to gain human interest towards one advertisement while the social aspect can show the organization's concern for the society. Thus, the professionals more likely to imply these aspects in the advertisement or for the CSR purpose as well. Besides, the social aspect also leads to build a good image and reputation for an organization.

    BalasPadam