Pages

Isnin, 1 November 2010

[AK30903] Kuliah 14

Seseorang pengamal perhubungan awam mempunyai sebab untuk menentukan bentuk perubahan dalam praktis perhubungan awam. Demikianlah juga dengan amalan periklanan yang boleh berubah mengikut corak permintaan dan aspek psikografik [citarasa] pengguna/pelanggan satu-satu perkhidmatan/produk di pasaran. Sungguhpun begitu, perubahan dalam kedua-dua amalan ini bergantung kepada elemen-elemen tertentu dalam rutin operasi bagi merealisasikan amalan itu sendiri. Elemen teknologi, budaya, struktur masyarakat, gelagat ekonomi, ragam politik dan perubahan trend dalam kelompok ahli masyarakat [mengikut umur dan latarbelakang sosial] menjadi faktor penolak dan penarik kepada perubahan pada amalan perhubungan awam dan periklanan. Kes-kes periklanan dan perhubungan awam juga mendapat kesan alamiah sehingga membawa kepada perubahan di peringkat fundamental akibat isu-isu yang timbul yang membabitkan aspek profesionalisme seseorang pengamal perhubungan awam atau periklanan.

Fikirkan...sejauhmanakah amalan perhubungan awam dan periklanan dapat menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran kedua-dua bidang dalam konteks pengajian akademikdi peringkat universiti.

15 ulasan:

  1. Sumbangan amalan PA dan periklanan dalam pembangunan ilmu pengeahuan dan kemahiran bidang dalam pengajian di perigkat universiti ialah pelajar lebih mengetahui dengan mendalam bagaimana untuk menangani sesuatu isu/krisis di peringkat universiti, dapat mentafsir baik buruk sesuatu iklan, dapat berkomunikasi dengan lebih baik dan dapat mengubah cara pemikiran dengan lebih matang berbanding sebelum ini.

    BalasPadam
  2. Selain daripada sumbangan yang disebuit oleh CT NURYNEE,subjek periklanan yang ditawarkan dalam pengajian peringkat tertier membolehkan kita lebih mengenali tentang bidang tersebut. Sebelum mempelajari periklanan, saya memandang iklan sebagai satu alat yang digunakan oleh pengeluar untuk mempromosikan produk/perkhidmatan sahaja. Kini, saya lebih mengenali periklan dari segi jenis iklan, kepentingan/ fungsi serta peranannya dalam antara pengeluar dengan pengguna.

    BalasPadam
  3. PR dan pengiklanan adalah merupakan dua aspek yang saling berkaitan. kedua-dua aspek ini telah mampu meningkatkan pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam kedua-dua bidang dalam kalangan mahasiswa/siswi di peringkat universiti. buktinya, kini telah wujud banyak perbincangan tidak kira sama ada di blogspot atau facebook yang mana masing-masing pelajar2 yang mengambil jurusan ini membincangkan mengenai isu2 yang berkaitan dgn iklan dan amalan PR. malahan mereka boleh berkongsi maklumat,pendapat dan ada juga yang berdebat mengenainya. ini sudah cukup menunjukkan bahawa ianya memang telah menyumbang kepada pembgnan ilmu dan kemahiran dlm kontek pengajian peringkat tinggi.

    BalasPadam
  4. Salam....

    Amalan perhubungan awam dan periklanan banyak menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran kedua-dua bidang dalam konteks pengajian akademik di peringkat universiti.. Pelbagai aspek baru yang dapat di pelajari oleh golongan pelajar terutamanya pelajar yang menceburi bidang ini, memandangkan kedua-dua bidang ini merupakan bidang yang penting..

    Pelajar akan mempelajari pelbagai aspek, contohnya seperti etika periklanan, pengaruh dan kesan iklan, fungsi CSR didalam sesebuah organisasi serta kepentingan PR didalam menentukan jatuh bangunnya sesebuah organisasi tersebut.

    BalasPadam
  5. Taking an education course in PR can give us just as much knowledge. Furthering our education (in any form) is a vital part of keeping our minds working and, though maybe debatable, keeping our minds from deteriorating later in life. Educating ourself helps us to consider the variables and make better decisions, which is a crucial part of a successful education.

    Furthermore, education is a key part of keeping up with emerging technologies, the changes in demographics, and reaching our target audiences. This is integral in all aspects of knowledge, but even more so in PR; to stay up-to-date with PR tactics and strategies, we must educate ourself through education, college, training, certifications, etc.. and that is the importance of education in our lives.

    BalasPadam
  6. Researching in the study of public relations and advertising will always help to improve those careers in the reality. The changing in technologies and consumer behavior have become the challenges of PRO and advertisers to persuade their audience. Audiences are not stupid and known as active consumer nowadays. They won’t simply accept what the PRO or ads ask them to do (purchase), they will ask and seek for information before consuming. Therefore, study in PR and ads help us for better understanding in audiences’ behavior and ways to persuade them.

    BalasPadam
  7. Selamat Petang .......

    Amalan PR dan periklanan mempunyai saling berkaitan antara satu sama lain dalam menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran kedua-dua bidang dalam konteks pengajian akademik di peringkat universiti. Ia dapat membantu menyedarkan mahasiswa/i akan kepentingan pendapat awam dan bagaimana patut bertindak balas terhadap organisasi yang terdapat di universiti tersebut. Selain itu, ia juga dapat menolong membentuk tingkah laku perhubungan antara pelajar atau mahasiswa dengan organisasi yang terdapat di universiti terutamanya dalam berkomunikasi dengan pihak tersebut. Di peringkat universiti, bidang PR dan periklanan boleh membantu pelajar dalam mengendalikan pengurusan masalah yang berkaitan dengan hal ehwal universiti.Seharusnya juga bidang PR dan periklanan akan menentukan apa saja kegiatan atau tindakan yang dijalankan itu berkesan,integriti dan boleh difahami oleh di peringkat universiti sekiranya pelajar mengikuti etika sebenar sebagai PR dan periklanan.

    BalasPadam
  8. Good Afternoon ...

    The field of advertising can contribute knowledge to the students at the university level to provide information and persuasion of the goods, services or ideas to ensure that services are identified and announced the best selling, or ideas presented in an advertisement is accepted and supported by the target community. Outside the later studies, students will be trained with skills as well try to win the hearts of audiences with high creativity, such as creative writing, illustration, layout and so on through the media.

    In addition, ads can be a technique of public relations (PR) and form a positive image for PR-based communication across all activities in the public interest or support in order to create a good name. Thus, advertising can help students find communication techniques to acquire the space and time in the mass media to attract the hearts of its target group later.

    BalasPadam
  9. salam..

    dengan wujudnya subjek PR dan iklan di dalam universiti, ia dapat memberi pengetahuan kepada pelajar mengenai peranan kedua-dua bidang ini dan ianya saling berkaitan dan memerlukan antara satu sama lain. pelajar juga mendapat lebih pengetahuan mengenai peranan dan kepentingan PR dan iklan kepada khalayak dan ianya mungkin boleh dipraktikkan ke dunia luar iaitu di alam pekerjaan kelak. mengetahui kedua-dua bidang ini telah memberi lebih banyak pengetahuan untuk berkomunikasi dan mementingkan hak-hak khalayak ataupun organisasi terhadap sesuatu isu. pendek kata, kedua-dua bidang ini dapat membuka mata dan minda seseorang pelajar dalam menginterpretasikan kepada dunia luar ataupun dunia sebenar yang lebih mencabar.

    BalasPadam
  10. Saya bersetuju dengan pendapat rakan-rakan sekalian mengenai amalan perhubungan awam dan periklanan dapat menyumbang kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran kedua-dua bidang dalam konteks pengajian akademik di peringkat universiti. Sebagai seorang pelajar dalam kedua-dua bidang tersebut, saya mendapati bahawa kursus-kursus yang ditawarkan telah menambah ilmu pengetahuan dalam pelbagai aspek. Misalnya, pengajian dalam bidang-bidang tersebut membolehkan pelajar mengenali kedua-dua bidang tersebut dengan lebih mendalam dan profesional. Sebagai contoh, pelajar telah didedahkan dengan nilai etika profesional dalam kedua-dua bidang tersebut.

    BalasPadam
  11. Seterusnya, ilmu dalam kedua-dua bidang tersebut juga berkaitan dengan ilmu dalam bidang akademik yang lain terutamanya akedemik dalam bidang sains sosial. Kajian terhadap aktiviti-aktiviti perhubungan awam dan periklanan membolehkan pelajar melihat kesan yang akan dibawa oleh aktiviti tersebut kepada masyarakat. Misalnya, kajian untuk meneliti sesetengah kandungan iklan yang kurang beretika telah membolehkan pelajar memahami faktor periklanan sering dikritik sebagai salah satu punca fenomena sosial.

    BalasPadam
  12. Selain itu, pengajian dalam bidang perhubungan awam dan periklanan juga merupakan satu asas dan peluang kepada pelajar yang hendak menceburi dalam bidang tersebut untuk mempraktiskan kemahiran mereka. Hal ini dapat menambah nilai kepada kemampuan pelajar dalam melaksanakan tanggungjawab mereka pada masa akan datang. Sebagai contoh, pelajar dididik tentang aspek-aspek yang hendak diambilkira atau diberikan penekanan apabila menguruskan sesuatu kes dalam bidang-bidang tersebut. Misalnya, aspek-aspek yang penting dalam perhubungan awam untuk membina imej dan reputasi organisasi yang baik.

    BalasPadam
  13. Besides, I also agree with Hong’s opinion, ‘Researching in the study of public relations and advertising will always help to improve those careers in the reality…. study in PR and ads help us for better understanding in audiences’ behavior and ways to persuade them.’ Knowledge of understanding the audiences’ behavior is one of the challenges in both advertising and PR fields. Throughout the studies of this topic, students will realize the importance of it as well as know better the way to deal with the complicated and uncertain behavior.

    BalasPadam
  14. Furthermore, study in these fields also can help students to gain knowledge and lead them to think more critically. As an example, the student was given chances to gain their knowledge and experiences through the case study. Case study show what had happen in the reality and what is the professional approach for solving the matters effectively. When come to the career in future, it seems like some experiences for the students to counter the problem that occurred.

    BalasPadam
  15. Therefore, profession in PR as well as advertising can contribute to the development of knowledge and skills in both fields in the university academic context. The study in both fields not only improve our knowledge in the related fields but it provides a wide range of comprehension to answer the inquiry in other academic subjects or respond to the social phenomenon in reality.

    BalasPadam