Pages

Isnin, 1 November 2010

PIT STOP DISKUSI 6 [AK30903]: Etika periklanan menurut Kod ASA


Garispanduan periklanan nasional menentukan bentuk dan kandungan iklan yang benar-benar boleh memberi kesan baik kepada audien satu-satu iklan di media massa. Ketetapan yang dibuat untuk mengekang kecuaian atau tindakan sengaja pengiklan untuk memasukkan sebarang unsur yang berlawanan dengan sensitiviti agama, kaum dan budaya di negara ini seharusnya mendapat perhatian daripada semua pihak. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kecil iklan yang cenderung menyalahi arahan/panduan pengiklanan yang dikuatkuasakan menerusi Kod Amalan ASA. Apakah penyebab kepada situasi ini dan bagaimanakah bentuk aduan yang boleh diajukan kepada pihak Advertising Standards Authority (ASA) untuk mengatasi isu berkaitan dengan perlanggaran etika dalam iklan?

6 ulasan:

  1. sometimes ads that violate the guidelines due to national advertising to attract audiences in a way that drastically and sometimes pull their ads, but the concept of sgt ad raises sensitivity to the community. Supposedly, the advertiser needs to consider and examine in detail the concepts, messages, symbols, logos or whether it suits the people wanted ads. The complaint form can be filed is to write a letter to the ASA and include the type of ad, aired on television stations which, when published, and what causes the lack of appropriate advertising.

    BalasPadam
  2. here i want to share about The ASA Code:

    1) All advertisements should be legal, decent, honest and truthful.
    2) Advertisements must project the Malaysian culture and identity, reflect the multi-racial character of the population and advocate the philosophy of RUKUN NEGARA.
    3) Advertisements must not identify or typecast each particular racial group or sex with vocations, traditional values and backgrounds.
    4) Advertisements must comply in every respect with the Law, common or statute.
    5) All advertisements should be prepared with a sense of responsibility to consumers and to society.
    6) All advertisements should conform to the principles of fair competition as generally accepted in business.
    7) No advertisements shall bring advertising into disrepute or reduce confidence in advertising as a service to the industry and to the public.
    8) Advertisements must be clearly distinguishable

    BalasPadam
  3. Apakah penyebab kepada iklan menyalahi arahan/panduan pengiklanan yang dikuatkuasakan menerusi Kod Amalan ASA:
    1) keghairahan pengeluar produk untuk bersaing dengan pengeluar lain menjadi yang lebih baik daripada pesaing mereka.
    2) kepercayaan yang tinggi terhadap syarikat periklanan yang diupah untuk membuat iklan mereka. mungkin kepercayaan yang diletakkan ini tidak memerlukan penapisan terlebih dahulu daripada pihak yang mengupah.

    bentuk aduan yang boleh diajukan kepada pihak Advertising Standards Authority (ASA) untuk mengatasi isu berkaitan dengan perlanggaran etika dalam iklan
    1) aduan bertulis: dengan mengemukakan kesalahan yang terdapat di dalam iklan
    2) mengemukakan salinan iklan serta maklumat berkaitan seperti bila dan dimana iklan tersebut disiarkan.

    BalasPadam
  4. The Advertising Standards Authority (ASA) is the UK's independent regulator of advertising across all media, including TV, internet, sales promotions and direct marketing. The role is to ensure ads are legal, decent, honest and truthful by applying the Advertising Codes. Sometimes, the advertising still did not follow the rule and show the ads using the inappropriate way. But complaints can be done in two ways:
    1)namely in written
    2) face to face with clear evidence of the ads shown.

    BalasPadam
  5. The types of complaints we can make to ASA include:

    1)Misleading, inappropriate or offensive
    advertisements.
    2)Difficulty getting goods or a refund for items
    bought by mail order or through television
    shopping channels.
    3)Promotions that are unfairly run or special
    offers that have left you disappointed.
    4)Unwanted mail from companies sent either by
    post, e-mail, text message or fax.
    5)Data capture and protection of privacy.

    BalasPadam
  6. Nama : Julianus @ Azizul Rahman
    No.Matrix: YA 2007-7551
    Menulis ….mengabdi diri….berkarakter telus….
    Sesuatu yang wajar difikiran secara fokus bagi mengesan, Apakah unsur-unsur penyebab kepada iklan menyalahi arahan/panduan pengiklanan yang dikuatkuasakan menerusi Kod Amalan ASA:
    Kanta telus spesifik meneroka kakekufuran ilham itu seperti …….
    Berikut (.)
    Pertama: Keghairahan pengeluar produk untuk bersaing dengan pengeluar lain menjadi yang lebih baik daripada pesaing mereka.
    Kedua: kepercayaan yang tinggi terhadap syarikat periklanan yang diupah untuk membuat iklan mereka, dan mungkin kepercayaan yang diletakkan itu tidak melalui penapisan piawaian terlebih dahulu daripada pihak yang mengupah.atau yang berwajip

    Ketiga: Tidak ada ahli pengguna yang menyedari hak dan perundangan yang melindungi sesuatu bentuk penyelewengan serta tidak ada saluran pengaduan yang boleh diajukan kepada pihak Advertising Standards Authority (ASA) untuk mengatasi isu berkaitan dengan perlanggaran etika dalam iklan samada aduan ittu secara bertulis:atau tatacara ia mengemukakan kesalahan yang terdapat di dalam iklan, Sehubungan itu ia tidak memiliki pengetahuan sempurna bagi pengurusan yang bersistemmatik berkaitan apa juga salinan iklan serta maklumat iklan tersebut disiarkan kelak
    Ke empat:: Gagal dalam bentuk penguat kuasaan, pelaksanaan yang wajar dipraktikkan dalam erti tindakan yang sebenar


    Sekian terima kasih,
    Hanya Allah sahaja yang mengetahuinya……

    BalasPadam