Pages

Isnin, 1 November 2010

PIT STOP DISKUSI 7 [AK30903]: Punca dan Strategi dalam Kes PR dan Iklan


Kajian kes dalam amalan perhubungan awam dan periklanan memfokus kepada aspek punca dan strategi untuk menangani satu-satu kes yang dianggap boleh memberi impak kepada sistem dan proses dalam amalan. Tunjukkan secara jelas apakah kemungkinan-kemungkinan yang boleh menjadi sebab kepada wujudnya satu-satu kes dalam amalan perhubungan awam dan periklanan. Dalam masa yang sama, jelaskan apakah strategi yang boleh diaplikasikan untuk menangani kes-kes yang berkenaan.

4 ulasan:

  1. The factor existence case of public relations is caused by a lack of knowledge about the ethics. Ethics can be carried out as a guideline to help practitioners to avoid facing any problems. Many of the ads to be withdrawn because advertisers do not understand the ethics of real ads. For example, TV3 Raya ads. Strategies that can be applied in cases dealing with public relations is through a process of identification of cases, recalls the case, monitor case, and analyze the case.

    BalasPadam
  2. Factor in PR & Ads case :
    1) less knowledge
    2) current issues e.g economy (kegawatan ekonomi) politic ( pilihanraya , parti pembangkang, pemilihan calon parti ) social ( kes buang bayi, pemerdagangan orang, H1N1)
    3) mass activist ( consumerism , environment such as Nestle vs Greenpeace , human rights ( isu tudung dalam sektor pekerjaan )
    4 ) operation failed in Pr & ads system ( organisation not serious in manage their PR n Ads system)
    5 ) natural factor (natural disaster e.g volcano, tsunami, flood, may effect the tourism industry, economy and investors)
    6 ) ethics e.g sexual, discrimination in ads or corruption, misappropriaton of money in organisation
    7 ) technology e.g blogs, social networking, MMS, VMS easy to spread the rumors , the case
    8 ) psychography & demography of audiens

    strategy
    1) do research about the issues
    2) put objective, goals
    3) brainstorming
    4) get target audiens
    5) reach support among audiens, society
    6) do campaign, or program, apologies, compensation

    BalasPadam
  3. Nama: Julianus Azizul Rahman
    No. Matrix: YA 2007-7551

    Berkata,

    Lihat, Fikir, dan Bertindak.


    Setiap persolan tajuk yang dilihat dengan mata pasti ia diamati, diteliti,dikenali melalui penggunaan teknik persoalan 4W atau 5 W dan 1 H,
    Selepas itu, ia akan disusuli dengan kaedah kita berfikir melalui kaedah yang sama, dan barulah sesuatu tindakan itu dapat dipraktikkan secara rasional bagi menepati suatu tindakan yang teliti, jelas dan tepat, samada untuk meminmumkan risiko atau memaksimakan faedah outputnya. Dalam pada itu, amalan dalam proses mengaplikasikan Strategi dalam PR dan pengIklan dapat diimplementasikan .


    1. Lihat pada punca apa Permasalahan sebenar yang ingin diselesaikan
    2. Barulah fikirkan apa bentuk tatacara untuk menyelesaikannya dengan strategi yang dirancang, teliti dan tepat
    3. Bentuk pendekatan dan tindakan yang akan dipraktiikkan untuk tujuan tersebut , sama ada 4P, RMP, Manipulasi Mesej, dan sebagainya….?


    Contohnya:Kegagalan kempen Keselamatan di Jalanraya.. dan Kegagalan Kempen menjaga kebersihan Sungai Kita, di mana permasalahan kegagalan kempen ersebut perlu difokuska terlebih dahulu. Barulah difikirkan kaedah penyelesaian disusuli dengan tindakan pendekatan jangka pendek, sederhana dan panjang.Struktur transformasi perlu diaplikasikan .


    Sekian terima kasih.

    BalasPadam
  4. kes-kes dalam perhubungan awam yang berlaku akan menimbulkan krisis dalam organisasi terhadap kredibilitinya dalam berurusan dengan publik.krisis bukanlah satu perkara yang negatif tetapi berpotensi menguatkan kewujudan organisasi sekiranya diuruskan dengan baik. punca yang menyebabkan berlaku masalah dan krisis kepada pegawai perhubungan awam ini adalah disebabkan oleh kurangnya pengetahuan dan sikap pekerja organisasi itu sendiri.

    pengurusan krisis berkait rapat dengan:
    1) kejadian yang berlaku
    2) laporan media, dan
    3) tindakan pihak organisasi bagi membendung masalah atau krisis yang berlaku.

    BalasPadam